bästa friluftsmaten

Har inte orkat läsa hela tråden, men läste tipset om cous-cous och varma koppen. Ett annat, som jag föredrar, är att använda varma koppen som sås.

Precis så använder jag den, men skillnaden jämfört med pasta är att man inte behöver koka couscous. Man kan alltså blanda couscous med varma koppen hemma, och slår sedan på kokande vatten för couscousen + för soppan så får man couscous med sås, inte blir det någon soppa av det inte. :)

Har letat här på Utsidan efter det som nedan kallas bullbröd, men ej hittat något recept på det.

Krubbelurer är ju goda, men eftersom de innehåller både mjölk och ägg verkar detta recept bättre, om jag nu kan hitta det. Någon som lokaliserat det??

Bullbröd brukar vara en hit! Hittar inte receptet nu men går att förbereda memma i små påsar. Blanda mjöl, gärna en mix av olika sorter, bakpulver vaniljsocker, kardemumma och salt. Tillsätt bara lite vatten och knåda degen i påsen så den är nästan flytande. Bit av ett hörn och spritsa ner i stekpannan. Vänd och doppa sedan i socker och kanel. Har man äpplen med sig kan man peta ner små bitar. Avnjuts med en kopp "fjällpresso"!
Mer här: http://www.utsidan.se/catdocs.htm?category=249

Mat på turen

Lintilla, det är bara att prova sig fram. Testa ca 1/2tsk bakpulver per 100g mjöl osv.
Ett matbröd jag tänkt göra vid tillfälle är det som romerska legionärer levde på:
Panis Castrensis
500g dinkelmjöl (ev. med durumvete i för bättre jäsning)
1 tsk salt
3 tsk olivolja
1 tsk honung/socker
15g torrjäst (färsk är alltid bättre!)
400 ml ljummet
ev. någon mald brödkrydda tex. fänkålsfrön, rosmarin, timjan, korianderfrön eller anis.
Häll mjöl, salt och ev. brödkryddor i en bunke.
Blanda noggrant ner jäst och honung i ca halva mängden degvätskan.
Tillsätt den och olivolja till mjölblandningen och arbeta sedan in mer vätska tills du får en slät deg.
Pudra med mjöl och låt jäsa på varmt stilla ställe tills det är dubbla storlek (ca 25min).
Knåda degen sedan en andra gång och forma sedan runda bollar.
Platta ut, pudra och låt jäsa ca 20 min.
Gräddas ca 30 min på en medelvarm (ca 175°C) torr häll/stekpanna.
Brödet skall gå klart långsamt utan att få för mycket färg.
Får inte vara degigt om det skall hålla sig några dagar.
Man kan ev. skippa första jäsningen om man har bråttom, men man får inte lika saftigt och hållbart bröd då. Till detta drack man oftast Posca: http://en.wikipedia.org/wiki/Posca.

Ang. mjölk i bakrecept skrev jag just i en annan tråd att den oftast kan ersättas med kokosmjölk.
Brukar köpa Chaokoh kokosmjölk pulver i tåliga 60g påsar som finns i Asien butiker och flera livsmedels kedjor: http://www.efooddepot.com/products/i...ut_Powder.html
Är drygt och smakar tom. bättre än mjölkpulver i scones, sockerkakor och till havregryns gröten.
Bakar du ett jäst matbröd kan du skippa socker för det finns oftast redan lite i kokosmjölken.
Används även i indiska och sydost asiatiska recept som är perfekt mat på turen:
http://www.omifood.net/recept.html

Har inte provat detta recept på sojamjölk men det kan vara ett alternativ till vanlig pulvermjölk.
Lär dock inte smaka riktigt som den man hittar i kyldisken:
Koka upp 8 dl vatten i en kastrull.
Rör ut 2 dl sojamjöl i ytterligare 2 dl kallt vatten och vispa ner det i det kokande vattnet.
Vill du ha högre fetthalt kan du även tillsätta lite rapsolja.
Koka sojamjölken under omrörning i 5 minuter.
Låt svalna, och söta eventuellt med lite honung.
Sojamjölk håller i cirka tre dagar om du förvarar den i kylskåpet.

Prova även pulver shakes som man hittar i hälsokost/gym butiker. Ett ok alternativ till pulvermjölk/fruktsoppor på frukostgröten och som mellanmål.

lätt snabbt gott o billigt

Cocos och makrill i tomatsås och ev bröd/knäckebröd

Häll termosvatten över cocos-grynen. vänta någon minut.
Öppna makrillen under tiden och häll över grynen

Haha, verkar som att när det kommer till frluftsmat åker alla gängse normer ut, och vad som helst går helt plötsligt att blanda ihop! Mitt bidrag är väldigt simpelt, och också lite "förbjudet" (iallafall har jag aldrig hört talas om att man "kan" göra så).

Koka upp vatten, stäng av köket, häll ner müsli, rör om några minuter, ät. Mycket godare än havregrynsgröt! Har än så länge bara testat med ICA's fruktmüsli (papaya, ananas, russin, banan, dadlar & cocos).

Smaklig måltid!

Haha, verkar som att när det kommer till frluftsmat åker alla gängse normer ut, och vad som helst går helt plötsligt att blanda ihop! Mitt bidrag är väldigt simpelt, och också lite "förbjudet" (iallafall har jag aldrig hört talas om att man "kan" göra så).

Koka upp vatten, stäng av köket, häll ner müsli, rör om några minuter, ät. Mycket godare än havregrynsgröt! Har än så länge bara testat med ICA's fruktmüsli (papaya, ananas, russin, banan, dadlar & cocos).

Smaklig måltid!
Jo, det brukar jag också köra på. hemma också faktiskt fast man måste välja en müsli med ordentligt med gryn och inte Start ;-)

Mmmmmmmmmmmm, va fiffigt Bad Cash och PI62 !
Ska prova nästa gång jag är ute !
Förresten alla ni som vill bara skriva bara ett JA, skriv JA och på nästa rad så håller du bara nere punttangenten en stund så kommer du upp i tillräckligt antal tecken.
Exempel :

Ja
.....................

Lightfrukost när man en gång för alla förätit sig på havregrynsgröt:

2 dl müsli (gärna med mycket nötter, torkad frukt och extra russin) + 4 cl mjölkpulver i en enliters plastpåse. Tar ingen plats väger typ inget. Ställ i kåsan och häll på 1,5 dl vatten från jokken - frukosten är serverad. Ingen disk. Kombinera med kokkaffe och en brödbit med nötkräm. Mums! :)

Knorr

Vi kör numera nästan uteslutande knorr pasta/pesto eller bolognese till lunch. Det finns även carbonara men den gillar vi inte så mycket. Tar typ 10 min att få en färdig lunch. Man behöver en påse själv även om det står 1-2 port. Och jag behöver egentligen 1,5 påse själv om jag äter pesto.
Ett tips är att ta lite mindre vatten än vad som står så slipper man soppkänslan och får istälelt grytkänslan. Ät i kärlet så blir det mindre disk. Framförallt peston fungerar bra som en bas om man vill dryga ut det hela lite. Vi kör oftast morötter och vitlök i. Även oliver och tomater är mycekt gott. Morötterna är inga problem att ha med sig då de håller väldigt bra. Väger ju lite förstås men grönt är gott.

Lite svåra att hitta ibland. Senast köpte jag på ICA MAXI. Kostar ca 15 kr/påse. Klart billig lunch.

Nackdelen är att det blir lite disk (jag hatar att diska ute) med det är ju bara kärlet och ett par sporkar. De är inte heller helt packvänliga eftersom de innehåller en del luft. Jag funderar på att sticke ett litet hål på påsen och trycka ut luften, sen är det ju bara att tejpa igen.

Shit vad jag vill ut och hajka nu...........

Mjölkpulver är ju en hit som jag har missat, mycket kanske pga att jag dricker kaffet svart.

Jag körde Start och mjölk på morgonen plus nån macka på senaste jaktveckan. Jag hade tänkt göra egen rostad müsli men hann inte. Tar inte mycket plats. Sen kom mjölkpulvret till pass när jag hittade mycket blåbär. Mjölk, socker och en matkåsa med blåbär satt inte fel!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg