bästa friluftsmaten

Mjölkpulver är ju en hit som jag har missat, mycket kanske pga att jag dricker kaffet svart.

Jag körde Start och mjölk på morgonen plus nån macka på senaste jaktveckan. Jag hade tänkt göra egen rostad müsli men hann inte. Tar inte mycket plats. Sen kom mjölkpulvret till pass när jag hittade mycket blåbär.
Det funkar för bergslöpning också... Dessutom sparar man gas.

Gröt på mysli tycker jag tyvärr är en styggelse, men jag vet att många gillar det. :(

"Risgrynsgröt" går att göra på mjölkpulver-mjölk och snabbris. Om man kokar det och sen låter det stå, drar det inte mycket bränsle. Man kan ge den nån uppvärmning inemellan, men håll den ffa isolerad så den inte tappar värmen. Kanel är förstås ett måste! Om man strör blåbärssoppepulver på så har man en mycket god frukost!

Vi kör numera nästan uteslutande knorr pasta/pesto eller bolognese till lunch. Det finns även carbonara men den gillar vi inte så mycket. Tar typ 10 min att få en färdig lunch. Man behöver en påse själv även om det står 1-2 port. Och jag behöver egentligen 1,5 påse själv om jag äter pesto.
Ett tips är att ta lite mindre vatten än vad som står så slipper man soppkänslan och får istälelt grytkänslan. Ät i kärlet så blir det mindre disk. Framförallt peston fungerar bra som en bas om man vill dryga ut det hela lite. Vi kör oftast morötter och vitlök i. Även oliver och tomater är mycekt gott. Morötterna är inga problem att ha med sig då de håller väldigt bra. Väger ju lite förstås men grönt är gott.

Lite svåra att hitta ibland. Senast köpte jag på ICA MAXI. Kostar ca 15 kr/påse. Klart billig lunch.

Nackdelen är att det blir lite disk (jag hatar att diska ute) med det är ju bara kärlet och ett par sporkar. De är inte heller helt packvänliga eftersom de innehåller en del luft. Jag funderar på att sticke ett litet hål på påsen och trycka ut luften, sen är det ju bara att tejpa igen.

Shit vad jag vill ut och hajka nu...........

Jag häller kokande vatten i spagettipåsen från knorr, rör om och väntar 15 min=klart att äta. Helt klart ännu mindre disk:)

Jag häller kokande vatten i spagettipåsen från knorr, rör om och väntar 15 min=klart att äta. Helt klart ännu mindre disk:)

All right! Ska testas på nästa tur. Jag har tänkt att det bara är dom "riktiga" påsarna som håller för sånt. För övrigt är tjejen ute nu med nål-tejp-komprimerade påsar. Det verkar funka.

All right! Ska testas på nästa tur. Jag har tänkt att det bara är dom "riktiga" påsarna som håller för sånt. För övrigt är tjejen ute nu med nål-tejp-komprimerade påsar. Det verkar funka.
Tilläggas bör att påsarna är av sämre kvallité, så en översyn innan vattnet hälles i rekomenteras.
Låter fint i teorin,tråkigt att verkligheten är en annan.Knappast al dente.

peter
Den ena tycker de blir för mjuka,
Körde på detta några måltider under sommarens vandring det gick ner men var ingen höjdare en hel del knaster från pasta som inte blev helt färdig!!

Den andra att de blir knastriga.

Jag bröt av spagettin och rörde ORDENTLIGT.

Carbonaran= går bort direkt pga smaken
Bolognesen=ok

Mest paddling för min del så vikten blir ju inte en stor grej då. Men, min frukostmix funkar ju även för den som bär.

Blandar gryn, torrmjölk, hackade nötter/mandlar, torkad frukt och en halv påse äppelsoppa per portion. Mäter sen upp portionsvis i 1-literspåsar. 1 påse i kåsan och på med hett vatten, låt dra i nån minut. Mycket smarrigt och man står sig länge.

För lunch middag tycker jag t.ex. Go greens bön/grönsakssalsor eller bönor i papptetra blir en bra bas. I med lite kryddig torkad korv som håller länge och man har en snabb middag som ger massor av protein och långsamma kolhydrater. Undviker också cous-cous och vitt ris, frebacos kamutvete och matvete eller dinkelgryn ger bättre näring och bättre balans på kolhydraterna.

Är det snabba kolhydrater man är ute efter så kan man ju i stället belöna sig med en godisbit eller kanske Runekaka...

/Rickard

Undviker också cous-cous och vitt ris, frebacos kamutvete och matvete eller dinkelgryn ger bättre näring och bättre balans på kolhydraterna.

Kamutvete (liksom matvete) är ju gott men koktiderna är inte direkt friluftsanpassade. Den påse kamut vi hittade angav koktiden till 45 minuter...

(Eller finns det snabbare sorter?)

Soya, nyttigare, lättare och billigare än kött!

Fyllde cykelväskorna med prisvärda varor från en Asien butik idag. Så himla kul att shoppa där och massor av grejer som är perfekta för friluftsliv!
Förutom kokosmjölks pulver, olika currypastor osv hade de även påsar med 750g torkad sojafärs (99kr från halsosport.com). Ger 3kg färdig vara och har en koktid på 5min (1kg färs = 10 liter sås). 500kg torkade sojagrytbitar (85kr) ger 2kg färdigt soyakött men behöver koka i 15 min och kramas ur innan de kan stekas/kokas. Borde gå att blötlägga några timmar i hett vatten istället, någon som provat?
Fanns även små lätta vakuum förpackningar med marinerade minigrillspett av olika sorter som är perfekt som mellanmål, snack mm. Gjorda av marinerat soyakött men som smakar som kyckling eller fläskfilé men är nyttigare. Bäst var dock att hitta torkad och rostad minibläckfisk! Ganska salt och marinerad i chilli och sesamolja så de är perfekt till en kall en! Påminner mig om underbart varma kvällar på uteserveringar vid Khao San Road... :)

squid14.jpg

Även jag har besökt en Asiatbutik i veckan och en intressant sak hittade jag,torkad havsgös.Priset etsade sig inte fast men det kan inte handla om många hongkongdollar.Färdiga rätter må vara enkla men det är ju inte så att det vattnas i munnen.

peter

asiatiska produkter.. undrar varför dom är så billiga trots dom transporteras tvärs över halva jorden, vilket i sig är kanon för miljön..

asiatiska produkter.. undrar varför dom är så billiga trots dom transporteras tvärs över halva jorden, vilket i sig är kanon för miljön..

Olönat barnarbete under urusla förhållanden.

Vet man bara om det behöver man inte bry sig,ingen betalar mig för att avstå.Och helt förjävligt är det ju inte,vissa får turas om om förmånen att tillbringa några timmar i förmannens mjuka säng.Det finns grader i helvetet...

peter

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg