bästa friluftsmaten

Längre koktid - godare friluftsmat

Den bästa o godaste men tyvärr även den dyraste friluftsmaten tycker jag är REAL turmat från Drytech!

/Janne

:cool: Real bäst?
Nä, det tycker inte jag...
Jämfört med annan "instant food" - friluftsmat står den sig Real säket OK! (smaksak kanske).
Men gamla Blå Band mat som kokas på öppen eld till konsistensen blir efter smak och tycke, slår med råge "instant-food" maten...

Fick av innuiterna på Grönland ett tips som jag tycker fungerar utmärkt : En stor matsked havregryn utrörd i en kopp med färdig kakao, ger både mättnad och släcker törsten och mindre disk.
koivu

Fick av innuiterna på Grönland ett tips som jag tycker fungerar utmärkt : En stor matsked havregryn utrörd i en kopp med färdig kakao, ger både mättnad och släcker törsten och mindre disk.
koivu
Se där !
Tackar o bugar, passar mig i smak utmärkt, ska testa så fort som möjligt.
Annars om man struntar i vikt, vita bönor i tomatsås (Heinz) , som fräses i stekpannan samtidigt som man grillar färsk skinka över elden, njutes tillsammans med färska tomatskivor,franskbröd skivat, krydda gärna med cayenepeppar, det blir mer drag i bönorna då. Denna rätt rek. ej till folk som har problems med magen, kör det här när du är på ensamtur istället....
peter

Bilagor

• PICT0043.jpg
    PICT0043.jpg
    84.8 KB · Visningar: 1,977
Bästa friluftsmaten kanske inte passar in till det här inlägget, men ändå...

Färsk kyckling som marinerats hemma, o grillas hel över elden, snacka om att det är ingen nybörjare som fixar det, risk för en kolsvart pippi, som är rå längst in...
Men när det lyckas vet jag nog inget godare till kvällen!
Serveras gärna med en currysås,het salsa att doppa bitarna i, mums...

Bilagor

• 00chicken1.gif
    00chicken1.gif
    32.4 KB · Visningar: 2,022
Pulvermos är kalas som grund till det mesta, tillsammans med någon typ av salamikorv. Den danska salmikorven är både hållbar och kryddar till den mesta maten. Makrill i tomatsås är inte dumt och tillsammans med ris eller pasta så blir det riktigt gott. Sen kan man på saluhallar hitta en hel del torkat och rökt kött som har lång hållbarhet som håller ett par dagar när man är på tur.

Men på dagstur är jägarbacon oslagbart =)

Du skrev :Men på dagstur är jägarbacon oslagbart =)

Men du, vad är jägarbacon för nåt ???
peter

Bilagor

• korvbr.jpg
    korvbr.jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,983
sajberjohan (Johan Forsberg) Inlägg: 932

Jägarbacon är guld, jägarbacon, äggröra och kokkaffe när man vaknar upp på morgonen i skogen så det helrätt =)

Ska genast bege mig vid första tillfälle o införskaffa jägarbacon o provsmaka !!!!
De där låter ju underbart, tack för tipset Johan!!!
peter skuggan

Bilagor

• menschen087.gif
    menschen087.gif
    22.4 KB · Visningar: 1,988
Ang. mat

Bullbröd brukar vara en hit! Hittar inte receptet nu men går att förbereda memma i små påsar. Blanda mjöl, gärna en mix av olika sorter, bakpulver vaniljsocker, kardemumma och salt. Tillsätt bara lite vatten och knåda degen i påsen så den är nästan flytande. Bit av ett hörn och spritsa ner i stekpannan. Vänd och doppa sedan i socker och kanel. Har man äpplen med sig kan man peta ner små bitar. Avnjuts med en kopp "fjällpresso"!
Mer här: http://www.utsidan.se/catdocs.htm?category=249

Bullbröd brukar vara en hit! Hittar inte receptet nu men går att förbereda memma i små påsar. Blanda mjöl, gärna en mix av olika sorter, bakpulver vaniljsocker, kardemumma och salt. Tillsätt bara lite vatten och knåda degen i påsen så den är nästan flytande. Bit av ett hörn och spritsa ner i stekpannan. Vänd och doppa sedan i socker och kanel. Har man äpplen med sig kan man peta ner små bitar. Avnjuts med en kopp "fjällpresso"!
Mer här: http://www.utsidan.se/catdocs.htm?category=249

Låter som värstingodis i skogen !
Ska genast testa det !
peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg