bästa friluftsmaten

Vad har du för påse då?

Annars så finns det ju skivad hårdost i smart förpackning som jag brukar köra på knäckebröd med oboydryck som även finns i portionsförpackning. Mums till frukost.

Vanliga plastpåsar som man brukar förvara mat i, t ex fryspåsar.

Färdigskivad ost har inte lika mycket smak som vällagrad västerbotten. Man kan kanske skiva själv och lägga in i gladpack? Någon som har testat det?

Vanliga plastpåsar som man brukar förvara mat i, t ex fryspåsar.

Färdigskivad ost har inte lika mycket smak som vällagrad västerbotten. Man kan kanske skiva själv och lägga in i gladpack? Någon som har testat det?

Istället för Gladpack , skulle jag rekommendera Alu-folie istället, håller värmen borta, bra till övrig skivad smörgåsmat ochså, förutom lagrade ostskivor.
peter

Efter som tråden spårat ur redan!

Eftersom denna tråd verkar ha spårat ur med grillbiff och helstekt kykling så måste ju jag tipsa om en produkt som lite surfande gav.

Rymdmat

Har ej provat, men det ser ju gott ut

Alu-folie och gladpack är ett jefla resursslöseri (om man inte återanvänder det, men det tror jag tyvärr gemene man är dålig på), värst är aluminium. Smörgåspapper är bättre ur miljösynpunkt. För mindre krävande saker (ost, röktkorv och liknande), fungerar faktiskt linne förvånande bra. Och går dessutom att tvätta.

Bästa friluftsmaten tycker jag är fisk man fångat själv, eller färsk njure som man steker med lite svamp, naturligtvis ur en bock man passat. Olika former av torkat kött är också grymt stämningshöjande (hemmagjord beef jerky eller biltong), lufttorkade eller rökta skinkor, rökta korvar osv. Bröd är ett måste för mig, osötat rågbröd håller sig mkt bra och är gott och fiberrikt, till skillnad från den mesta torkade maten. Kaffe, tyskt rågbröd och en massa vandring håller magen i fint skick.

Alu-folie och gladpack är ett jefla resursslöseri (om man inte återanvänder det, men det tror jag tyvärr gemene man är dålig på), värst är aluminium. Smörgåspapper är bättre ur miljösynpunkt. För mindre krävande saker (ost, röktkorv och liknande), fungerar faktiskt linne förvånande bra. Och går dessutom att tvätta.
Funkar bomull? Jag vet inte om vi har några trasiga linnedukar och handdukar.

Bästa friluftsmaten tycker jag är fisk man fångat själv, eller färsk njure som man steker med lite svamp, naturligtvis ur en bock man passat. Olika former av torkat kött är också grymt stämningshöjande (hemmagjord beef jerky eller biltong), lufttorkade eller rökta skinkor, rökta korvar osv. Bröd är ett måste för mig, osötat rågbröd håller sig mkt bra och är gott och fiberrikt, till skillnad från den mesta torkade maten. Kaffe, tyskt rågbröd och en massa vandring håller magen i fint skick.
Om man inte går i en nationalpark med fiskeförbud. Jaga kan jag tyvärr inte, än.

Pumpernickel är ju jättegott och bra på vandring, förutom att det är tungt.

Vilken bra sida! Massor av inspiration.

Ett inlägg till "bästa friluftsmaten"

Jag läser med intresse era inlägg och har därmed också fått några bra tips.
Det jag vill tipsa om är att ni kan logga på er på www.friluftsliv.no och sedan rubriken Turmat.
Där beskriver skribenten den evinnerliga havregrynsgröten.
Recept på tre varianter som kan vara bra att ta till när man behöver lite variation och krafter.
Hälsningar
sven.g

Egna erfarenheter

Jag har traskat runt i skogen lite till och från sedan 1960-talet (förra årtusendet) och gjort en del erfarenheter. Mitt upplägg är:
gröt/müsli/nyponsoppa med the och grovt bröd på morgonen
en påse soppa med hårdbröd till lunch
huvudmål med pasta/potatismos/couscous på kvällen.
Som mellanmål kör jag med omväxlande torkad frukt eller chokladkaka

I början provade kompisarna och jag olika konserver och torkat och satte upp dom på en lista. Klassificeringen var i tre grader: Kan ätas inne, kan ätas ute, kan inte ätas. Numera sätter jag upp en lite mera komplett beskrivning med bland annat fisfaktor, en del rätter, speciellt vegetariska, kan ju vara helt katastrofala på den fronten.

Så ett gammaldags tips. Tunt skivat rökt sidfläsk ger bra mättnad, är inte tungt och steker snabbt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg