niking; sa:
Ytterligare en bra anledning att välja MTB-baknav före racerbaknav till touringcyklar är (utöver ev. bättre tätning på MTB-baknaven) att
MTB-baknaven generellt har mindre problem med offset, vilket resulterar i ett starkare och hållbarare bakhjul!
Nja,
styrkan hos bakhjulet ökar väl inte, dvs den vertikala belastningsförmågan.
Däremot blir (bak)hjul med bättre ekervinklar starkare vid sidobelastningar, vrid
styvare brukar de kallas då.
(Detta märks tex när man står upp 'pumpar' i uppförsbackar på en tung växel.)
Anledningen är att de moderna racerbaknaven har 130 mm axellängd som standard, medans MTB-naven använder 135 mm
axellängd som standard. I teorin ökar bakhjulets styrka med ca 12 % om ett mtb-nav används!
Nja (igen!), skillnaden beror på navflänsarnas placering, inte axellängden hos navet, och det är ffa placeringen av den högra flänsen som är viktig.
Men visst är det så att åtminstone i teorin så medger det bredare MTB-baknavet möjligheten till bättre placering av navflänsarna.
Men det är i teorin det, en av förutsättningran är tex att kassetterna är lika breda. Men eftersom DA 7800-navet enbart tar 10-delade kassetter (som är mindre än 8/9-delade)
så går det inte att göra en teoretisk jämförelse mellan naven.
Vill man istället jämföra den
verkliga skillnaden i ekervinklar/spänning mellan XT XT FH-M760 och DA FH-7800 naven kan man enkelt göra det mha
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Om man gör det och använder de data som redan finns (även Salsa-fälgen finns med) och väljer 36håls 3x-hjul (jag skulle välja det istf 32-håls) så finner man följande:
Nav | left bracing angle | right bracing angle | Tension L/R
XT 7,1º 4º 56%
DA 5,2º 4º 78%
XT-navet ger alltså 22% större skillnad (dvs sämre) i ekerspänning!
Men i praktiken kommer båda naven att ge styva (och även starka) hjul eftersom den dominerande högersidans ekervinklar är likadan.
Anledningen till att jag rekommenderade XT-navet är ffa den bättre tätningen, men oxå det lägre priset (350:- istf 1325:-!).
(Niklas, jag måste säga att jag är lite besviken på ditt inlägg, jag trodde att du om någon visste detta.)
/Håkan