Bästa cykeln?

En genomläsning av Forsters Efficient cycling rekommenderas alla som letar eller avser köpa en ny cykel.
N(M)ordiska utväxlingar passar dåligt där kartan är mera skrynklad.
 
Tack för en bunt trevliga åsikter från HåkanC.
Tänkte tillägga lite som jag tydligen missat..

Cykeln ska i första hand vara för mitt alldagliga bruk (Hem - Arbete).
Men helt klart ska den vara möjligt med längre turer för den.

Såg att det var lite dåligt vinklat i förklaringen av vad den ska användas till.

Men en bunt tankeställare fick jag.
Framförallt så är vevparti och däck något som ska tänkas mer på.

//Kristofer
 
Mindre offset med XT-nav än med DA

Ytterligare en bra anledning att välja MTB-baknav före racerbaknav till touringcyklar är (utöver ev. bättre tätning på MTB-baknaven) att MTB-baknaven generellt har mindre problem med offset, vilket resulterar i ett starkare och hållbarare bakhjul!

Anledningen är att de moderna racerbaknaven har 130 mm axellängd som standard, medans MTB-naven använder 135 mm axellängd som standard. I teorin ökar bakhjulets styrka med ca 12 % om ett mtb-nav används!

I praktiken kan detta kanske motverkas genom att sätta en 5 mm distans på DA-baknavets vänstersida, men då krävs att bakhjulet centreras om!

Mer hjulinfo finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas
 
Förtydligande och verklighet bättre än teori

some0neelse; sa:
Cykeln ska i första hand vara för mitt alldagliga bruk (Hem - Arbete).
Men helt klart ska den vara möjligt med längre turer för den.

Framförallt så är vevparti och däck något som ska tänkas mer på.
Jag tycker att du även bör tänka mer på utväxlingen och styre+reglage.
Även för pendling fungerar det bättre med bockstyre och det bredare utväxlingsregister man får med en trippel.

Vilken skillnad du får map utväxlingar kan du beräkna själv här:
http://sheldonbrown.com/gears

Mha av den finner man att med det trippelvevparti jag föreslår kan du bekvämt cykla mellan 16-32km/h utan att växla fram
Med Compact-vevpartiet i Cyclecomponents.com förslag blir motsv hastighetsområde 14-25km/h.

Jag vet inte hur du cyklar, men för mig är det mycket vanligare med hastigheter mellan 25-32km/h än det är med hastigheter mellan 14-16km/h.......

OK?



niking; sa:
Ytterligare en bra anledning att välja MTB-baknav före racerbaknav till touringcyklar är (utöver ev. bättre tätning på MTB-baknaven) att
MTB-baknaven generellt har mindre problem med offset, vilket resulterar i ett starkare och hållbarare bakhjul!
Nja, styrkan hos bakhjulet ökar väl inte, dvs den vertikala belastningsförmågan.
Däremot blir (bak)hjul med bättre ekervinklar starkare vid sidobelastningar, vridstyvare brukar de kallas då.
(Detta märks tex när man står upp 'pumpar' i uppförsbackar på en tung växel.)

Anledningen är att de moderna racerbaknaven har 130 mm axellängd som standard, medans MTB-naven använder 135 mm
axellängd som standard. I teorin ökar bakhjulets styrka med ca 12 % om ett mtb-nav används!
Nja (igen!), skillnaden beror på navflänsarnas placering, inte axellängden hos navet, och det är ffa placeringen av den högra flänsen som är viktig.

Men visst är det så att åtminstone i teorin så medger det bredare MTB-baknavet möjligheten till bättre placering av navflänsarna.

Men det är i teorin det, en av förutsättningran är tex att kassetterna är lika breda. Men eftersom DA 7800-navet enbart tar 10-delade kassetter (som är mindre än 8/9-delade)
så går det inte att göra en teoretisk jämförelse mellan naven.

Vill man istället jämföra den verkliga skillnaden i ekervinklar/spänning mellan XT XT FH-M760 och DA FH-7800 naven kan man enkelt göra det mha
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Om man gör det och använder de data som redan finns (även Salsa-fälgen finns med) och väljer 36håls 3x-hjul (jag skulle välja det istf 32-håls) så finner man följande:

Nav | left bracing angle | right bracing angle | Tension L/R
XT 7,1º 4º 56%
DA 5,2º 4º 78%

XT-navet ger alltså 22% större skillnad (dvs sämre) i ekerspänning!

Men i praktiken kommer båda naven att ge styva (och även starka) hjul eftersom den dominerande högersidans ekervinklar är likadan.

Anledningen till att jag rekommenderade XT-navet är ffa den bättre tätningen, men oxå det lägre priset (350:- istf 1325:-!).


(Niklas, jag måste säga att jag är lite besviken på ditt inlägg, jag trodde att du om någon visste detta.)


/Håkan
 
Tack Håkan (och alla andra).
Tre klingor blir det nog, med tanke på vad den ska användas till så är ett bredare utväxlingsregister är helt klart en fördel.

Jag ska fundera lite mer på bockstyret (samt reglage såklart).
Har aldrig kört med bockstyre, är helt klart vad min tvekan beror på.
 
Billigare färdigbyggd kanske?

some0neelse; sa:
Tre klingor blir det nog, med tanke på vad den ska användas till så är ett bredare utväxlingsregister är helt klart en fördel.

Jag ska fundera lite mer på bockstyret (samt reglage såklart).
Har aldrig kört med bockstyre

Med ett bockstyre som passar för dig och installerat så att det passar dig (inl STI-reglagen) har jag svårt att se hur du skulle kunna bli besviken.

Men den cykel du har specat kostar en hel del, har du funderat på ngn färdigbyggd istället?
Tex Stevens som jag har skrivit om i en annan tråd här
http://www.stevensbikes.se/
De har en cykel som heter Gran Turismo som verkar väldigt intressant
Aluram, hjul med CXP22-fälgar 105 10-delat trippel, mini V-bromsar
10,8kg inkl skärmar + pakethållare Pris: 11995:-

gran_turismo_std.jpg

Större bild här: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg

Mer info här:
http://www.stevensbikes.se/StevensTrekking.htm
och
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=204§=equipment&lang=en_US

Billigare javisst, men oxå inte lika xakt personligt specad som cykeln från Cyclecomponents.com.
Men med det lägre priset borde du ha budget för att byta ut/uppgradera de delar du är tveksam över.

/Håkan
 
Upptäckt ett pikant fel

HåkanC; sa:
niking; sa:
Ytterligare en bra anledning att välja MTB-baknav före racerbaknav till touringcyklar är (utöver ev. bättre tätning på MTB-baknaven) att
MTB-baknaven generellt har mindre problem med offset, vilket resulterar i ett starkare och hållbarare bakhjul!
Nja, styrkan hos bakhjulet ökar väl inte, dvs den vertikala belastningsförmågan.
Däremot blir (bak)hjul med bättre ekervinklar starkare vid sidobelastningar, vridstyvare brukar de kallas då.
(Detta märks tex när man står upp 'pumpar' i uppförsbackar på en tung växel.)

Anledningen är att de moderna racerbaknaven har 130 mm axellängd som standard, medans MTB-naven använder 135 mm
axellängd som standard. I teorin ökar bakhjulets styrka med ca 12 % om ett mtb-nav används!
Nja (igen!), skillnaden beror på navflänsarnas placering, inte axellängden hos navet, och det är ffa placeringen av den högra flänsen som är viktig.

Men visst är det så att åtminstone i teorin så medger det bredare MTB-baknavet möjligheten till bättre placering av navflänsarna.

Men det är i teorin det, en av förutsättningran är tex att kassetterna är lika breda. Men eftersom DA 7800-navet enbart tar 10-delade kassetter (som är mindre än 8/9-delade)
så går det inte att göra en teoretisk jämförelse mellan naven.

Vill man istället jämföra den verkliga skillnaden i ekervinklar/spänning mellan XT XT FH-M760 och DA FH-7800 naven kan man enkelt göra det mha
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Om man gör det och använder de data som redan finns (även Salsa-fälgen finns med) och väljer 36håls 3x-hjul (jag skulle välja det istf 32-håls) så finner man följande:

Nav | left bracing angle | right bracing angle | Tension L/R
XT 7,1º 4º 56%
DA 5,2º 4º 78%

XT-navet ger alltså 22% större skillnad (dvs sämre) i ekerspänning!

Men i praktiken kommer båda naven att ge styva (och även starka) hjul eftersom den dominerande högersidans ekervinklar är likadan.

Anledningen till att jag rekommenderade XT-navet är ffa den bättre tätningen, men oxå det lägre priset (350:- istf 1325:-!).


(Niklas, jag måste säga att jag är lite besviken på ditt inlägg, jag trodde att du om någon visste detta.)


/Håkan

Håkan! Jag tog data rakt av från http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html#kap2. Där verkar jag ha blandat ihop data från det 8-dalade Dura Ace baknavet med data från Campa 9-delat :( (hur jag nu har lyckats med detta konststycke :)), ty enligt spocalc har Campa 9 delat endast ca 46 % ekerspänning på vänstersidan!

Dock ska sägas att mina jämförelser i kap. 2 avser äldre versioner av baknaven (hjulartikeln är ju inte uppdaterad på ca 5-6 år)!

Beklagar givetvis det inträffade.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
Ametz Bästa Liggunderlag 2015 kring 1000:- Långcykling 19
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Anette Grinde Bästa cykelbutiken i Sthlm Långcykling 1
Christian1 Bästa cykellåtarna!!?? Långcykling 6
desmo79 Bästa cykelväg till Barcelona? Långcykling 5
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
ihe Låt oss samla våra bästa cykeltips! Långcykling 8
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
Sara Bästa cykelsemestern? Långcykling 10
thureb Bästa växelwiren? Långcykling 5
Cippan Vilket är det bästa cykel märket enligt dig?? Långcykling 10
thureb Bästa Meckarboken? Långcykling 9
titanfinnen Bästa touringcykeln? Långcykling 12
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
sts Vad gör ni av cykeln nattetid? Långcykling 4
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
Enber Cykeln blir "svajig" i höga farter Långcykling 12
macgunde USB-laddning på cykeln... Långcykling 32
Lillamy75 Ta cykeln på inrikesflyg i Ryssland? Långcykling 4
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
Florén Cykeln drar snett... Långcykling 2
xtrem GPS på cykeln Långcykling 2
swed-ontour Cykeln - framtidens vinnare Långcykling 25
Blomsterböna Att låsa packningen och cykeln?? Långcykling 15
vid Skydd för cykeln mot smuts vid bilfärd Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Corax Cykeln stulen efter 539 000km Långcykling 5
EvaA Backspegel till cykeln: tips? Långcykling 7
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Banankontakt Cykeln spårar - gyroeffekt Långcykling 2
Klaus Alarm på cykeln Långcykling 11
barend Lås till cykeln Långcykling 3
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
muppielupp "Multitool" för cykeln Långcykling 5
Islet cykeln knakar! Långcykling 8

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg