Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?

Jag kan bara upprepa vad jag skrivit tidigare, det går inte till så som du beskrev.

//J
Och när jag var till Singapore gick det till som jag beskrev.
Men det är mycket möjligt att om jag köpt kameran i usa, eller att en amerikan som köpt en kamera i sverige, så hade det inte gått till så.

Jomenvisst. Det kan vi väl kalla en definitionsfråga då möjligen. Tills du presenterat mer underlag för ett sånt påstående kallar jag det opportunistiskt tyckande.
QUOTE]

Har du själv varit utomlands, i tex. Turkiet, Thailand mm. och besökt någon basar eller marknad ?
Här köper massor av svenska turister, kläder, klockor, parfymer, krimskrams mm, .
Jag misstänker starkt att att en stor majoritet av dessa turister inte kastar bort kläderna när det är dags att åka hem, utan att man tar med sig kläderna hem.
Jag misstänker även att majoriteten av dessa människor promenerar rakt genom tullen vid hemkomsten, utan att förtulla kläderna.

Tror man annorlunda så är man nog naiv.

Förmodligen i stort sett ingen. Men tullen kan lik förbaskat kräva att du visar upp ditt kvitto. Du får en viss tid på dig att göra det, men här är jag lite osäker på tidsfristen. Kan det vara en vecka månne?

Edit: Lite sen...
Även om kameran bevisligen är begagnad ?
Jag har då aldrig hört talas om det, även om nu tullen skulle ha denna rätt. Jag kan misstänka att man isåfall utnytjar detta, när någon kommer med en ovanligt dyr och avancerad kamera.

Men skulle man som utlandsresenär måsta skaffa fram inköpskvitton på vanliga kameror som man har med sig på semestern, så skulle ju tullmyndigheterna bli överhopade med just sådant jobb.
För i stort sett varenda turist har ju en kamera med sig och det är ju några tusen människor som dagligen passerar gränserna !
Tror faktiskt att tullen har helt andra prioriteringar.

Bestämmelserna finns på tullverkets webbsida.

"Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du använt dessa varor eller inte."

"Tredje-land" är alltså ett land utanför EU

Jomenvisst. Det kan vi väl kalla en definitionsfråga då möjligen. Tills du presenterat mer underlag för ett sånt påstående kallar jag det opportunistiskt tyckande.
QUOTE]

Har du själv varit utomlands, i tex. Turkiet, Thailand mm. och besökt någon basar eller marknad ?
Här köper massor av svenska turister, kläder, klockor, parfymer, krimskrams mm, .
Jag misstänker starkt att att en stor majoritet av dessa turister inte kastar bort kläderna när det är dags att åka hem, utan att man tar med sig kläderna hem.
Jag misstänker även att majoriteten av dessa människor promenerar rakt genom tullen vid hemkomsten, utan att förtulla kläderna.

Läs inläggen i debatten.
1700:- är OK för eget bruk.
Sedan innebär det inte att det är rätt att göra något bara för att andra oxå gör fel.
Jag får inte slå ihjäl någon bara för att det finns andra som gör det.
Nu verkar vi ju ha olika uppfattningar om vad som är rätt och riktig så smuggla på du, köp något fint för hundringen du sparar.
Men klaga inte när det inte finns någon butik i närheten när du behöver hjälp eller vill köpa något lite snabbt och smidigt.
Naiv är man när man tror att man kan göra som man vill utan att det får konsekvenser.

Tro är att inte veta.
Tro utövas ofta i speciella byggnade vid speciella tidpunkter....
I livet bör man veta och det man inte vet är man skyldig att ta reda på för så fungerar lagen!
Att uppmna till brott samt resonera sida upp och ner om att man har moraliskt rätt när man bevisligen inte har det tyder på något helt annat!
Hyfs! Nej inte jag heller vill betala dina skattehöjningsdelar....
//J

Det gör majoriteten säkerligen, men det är lik förbaskat smuggling.

Tror faktiskt att tullen har helt andra prioriteringar.

Det tror jag också, men som jag ser det är det inte tullens prioriteringar denna tråd handlar om, utan vad som är tillåtet respektive inte tillåtet. Funderar man på att smuggla tycker jag ändå att det är en poäng i att man är medveten om vilka regler som gäller. Om inte annat för att kunna göra en bättre riskbedömning och för att på ett bättre sätt kunna placera det brott man överväger att begå på sin egen privata moralskala.

Nu har läst i tråden ett tag och ser gång på gång hur du använder du av "vad alla andra gör" som ett rättfärdigande för dina egna fel. Jag tror nog föräldrarna på Utsidan kan berätta för dig hur "men...alla andra får ju!" funkar. Det är kort och gott ingen ursäkt. Vilket är skönt, för på många ställen på jorden används den för att rättfärdiga horribla övergrepp på människor.
Dessutom, är det din moral som ska bestämma, eller som du säger "alla andras"? För det finns gott om folk som kan ta avstamp från din nivå och sträcka sig väsentligt längre. Har du då någon möjlighet att klaga på människor som befinner sig längre bort på den glidande skala du själv satt i glidning?
Skatter ska betalas så vi alla kan ta del av skattefinansierade förmåner. Vill man protestera mot skattetrycket gör man det via valsedeln (vilket jag gott kan tänka mig att du också har gjort), inte deklarationen.
Sist men inte minst, hade inte turisterna i citatet ovan varit idioter om de försökt förtulla sina piratkopierade varor? I bästa fall hade de ju fått betala riktig moms på flera tusen men antagligen hade de fått varorna konfiskerade.

Nu har läst i tråden ett tag och ser gång på gång hur du använder du av "vad alla andra gör" som ett rättfärdigande för dina egna fel. Jag tror nog föräldrarna på Utsidan kan berätta för dig hur "men...alla andra får ju!" funkar. Det är kort och gott ingen ursäkt. Vilket är skönt, för på många ställen på jorden används den för att rättfärdiga horribla övergrepp på människor.
Dessutom, är det din moral som ska bestämma, eller som du säger "alla andras"? För det finns gott om folk som kan ta avstamp från din nivå och sträcka sig väsentligt längre. Har du då någon möjlighet att klaga på människor som befinner sig längre bort på den glidande skala du själv satt i glidning?
Skatter ska betalas så vi alla kan ta del av skattefinansierade förmåner. Vill man protestera mot skattetrycket gör man det via valsedeln (vilket jag gott kan tänka mig att du också har gjort), inte deklarationen.
Sist men inte minst, hade inte turisterna i citatet ovan varit idioter om de försökt förtulla sina piratkopierade varor? I bästa fall hade de ju fått betala riktig moms på flera tusen men antagligen hade de fått varorna konfiskerade.

Hört talas om "Civil olydnad" ?
Detta är väl när en stor grupp människor inte tycker att t.ex. en viss lag/regel inte står i propotion till folkets vilja.
Här hör då hemma, som ex. när man köper med sig från utlandet någon/några varor för enskilt bruk, utan att tulla in det.
Efter att ha samspråkat på barer och stränder med andra svenska turister, om tips på fina ställen att handla dylika varor på, så jag vet (inte tror) att detta gör stor majoritet av dom svenska turister som i alla fall besöker Turkiet och Thailand.
Tror du något annat så är du naiv.

Detta har inget att göra med Folkmord, ej heller Varusmuggling i syfte att sedan sälja varorna vidare, Bankrån, Spioneri, Våldtäkt, Misshandel, Olaga Hot, Huliganism, Stöld, Miljöbrott, mm. mm.

Om jag får cykeln stulen p g a civil olydnad eller p g a nån beter sig som ett arsle, skulle ju kunna ha betydelse... Fast jag skulle ju behöva höra ganska goda argument för att tycka att det inte är skitsnack.

De argument som jag nu hört i den här tråden en massa gånger, får mig bara att tycka att jag fortfarande inte har lust att betala nån annans skatt.

Tyvärr tror jag att en stor andel av medborgarna är egoister, men jag tror dock inte att det är en majoritet som resonerar som du, Akkajonte. Det är en tröst.

Skulle det på något sätt visa sig att jag har fel om hur många som resonerar som du skulle jag dock inte ta det som alibi för att kunna tillämpa samhällets spelregler bara i den mån som för stunden passar mig. Du får gärna kalla det naivt, men jag tycker inte det hedrar dig, och jag bländas knappast av din "klarsynthet". Jag avstår dock från att dra en del uppenbara paralleller, det skulle kunna anses strida mot forumreglerna är jag rädd.
Så, over and out!

Ojdå!

Varusmuggling, en form av civil olydnad...

Såvitt jag förstått det innebär begreppet civil olydnad dels att man är beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande och dels att man öppet bryter mot en lag eller bestämmelse. Hur du ska få ihop det med varusmuggling är för mig obegripligt...

Hört talas om "Civil olydnad" ?
Detta är väl när en stor grupp människor inte tycker att t.ex. en viss lag/regel inte står i propotion till folkets vilja.
Såvitt jag förstått det innebär begreppet civil olydnad dels att man är beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande och dels att man öppet bryter mot en lag eller bestämmelse.
Kanske en onödig upprepning men graylingman har förstått begreppet riktigt.
Efter att ha samspråkat på barer och stränder med andra svenska turister, om tips på fina ställen att handla dylika varor på, så jag vet (inte tror) att detta gör stor majoritet av dom svenska turister som i alla fall besöker Turkiet och Thailand.
200 000 svenskar besöker Thailand varje år. Att ta sina egna samtal, oavsett hur många de än må vara och framställa det som någon form statistisk fakta bevisar bara en sak: att man skolkade från matten under statistiklektionen.
Detta har inget att göra med Folkmord, ej heller Varusmuggling i syfte att sedan sälja varorna vidare, Bankrån, Spioneri, Våldtäkt, Misshandel, Olaga Hot, Huliganism, Stöld, Miljöbrott, mm. mm.
Men se det har det. I stora delar av östra Afrika är känsstympning en allmänt accepterad sed. Tycker du att den kenyanska regeringen ska legalisera detta? Det är ett extremt exempel men visar på själva poängen, att viss folklig acceptans gör inte automatiskt en handling rätt och riktig.
Med detta sagt hoppas jag att jag kan hålla mig utanför denna ofruktsamma diskussion även om jag tvivlar starkt på att jag kommer att lyckas med det...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg