Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?
- Trådstartare Vandrare
- Start datum
Det är väl det jag skriver, fast jag tar upp ett omvänt ex. en svensk turist i usa.
Och vad som händer om man som köpare kastar bort den handling som visar att man ej behövt betala säljarlandets momssats.
Som sagt, läs hur det går till på global refunds hemsida.
//J
Om du kommer hem till Sverige med en kamera om halsen eller i väskan sâ kan faktiskt tullen avkräva dig bevis för att du har köpt den här i Sverige och medfört den härifrân pâ din resa.
Även om man gärna önskar, sâ är inte myndigheterna helt korkade.
Om man önskar ett lägre skattetryck i hemlandet sâ fâr man nog se till att bidra med det som skall betalas. Oavsett om det är golvläggaren eller tullen som ska ha pengen.
Det var ju intressant att se att din gräns för egen kriminalitet gick lägre än ett par hundra kronor.
Det är ju snäppet under en cykeltjuv.
Även om man gärna önskar, sâ är inte myndigheterna helt korkade.
Om man önskar ett lägre skattetryck i hemlandet sâ fâr man nog se till att bidra med det som skall betalas. Oavsett om det är golvläggaren eller tullen som ska ha pengen.
Det var ju intressant att se att din gräns för egen kriminalitet gick lägre än ett par hundra kronor.
OK, så det finns för dig en gräns, som du bestämt var den går, den går defintivt bortom att ta med sig lite för mycket hem genom tullen efter en utlandsresa, den går även bortom att man så ofta man kan privatimporterar och då så långt möjligt försöker undkomma moms etc, man kan t ex köpa 10 Rapala när man ändå skulle beställa 1, och man gör detta när man tycker att skillnaden mellan svenska priser och priser i nåt annat land är "oskälig".
Däremot är det inte OK att man försörjer sig genom svartarbete, genom att ha en firma som nästan helt lever på svarta pengar, tack vare just momsfiffel och skattefusk.
Det var ju skönt att höra att du anser att det finns gränser för vad vi i staten Sverige bör ägna oss åt.
Jag tycker dock fortfarande att mycket av det du beskrivit är att snylta på sina medmänniskor, oavsett om jag kallar dem majoritet, stat eller vänner.
Har du själv aldrig tagit med en flaska för mycket genom tullen? Eller köpt något utomlands under en semester utan att vare sig betala tull, moms eller andra avgifter vid hemkomsten till Sverige?
Men lika intressant att veta, är vart din gräns går för kriminalitet ?Det var ju intressant att se att din gräns för egen kriminalitet gick lägre än ett par hundra kronor.
Vem köper du en cykel av, när du bara behöver betala snäppet över ett par hundra kronor ?
Om du kommer hem till Sverige med en kamera om halsen eller i väskan sâ kan faktiskt tullen avkräva dig bevis för att du har köpt den här i Sverige och medfört den härifrân pâ din resa.
QUOTE]
Hur många har med sig Kvitto/Garantisedel på en vara (kamera) som man köpt i sverige, när man far på en utlandsresa ?
Som sagt, läs hur det går till på global refunds hemsida.
//J
Som sagt, jag prater av egen erfarenhet efter att jag köpte en kamera i Singapor för några år sedan.
Då fick jag med mig ett papper som jag lämnade hos tullen vid inpasseringen till Sverige, i samband med att jag förtullade kameran. Butiken i Singapor sparade mitt kontokortsnummer och en kvittokopia.
När man "vet nåt sannolikt" så tror man väl...
att det är så närgränsande till vishet, som det bara är möjligt.
QUOTE]
Hur många har med sig Kvitto/Garantisedel på en vara (kamera) som man köpt i sverige, när man far på en utlandsresa ?
Det behöver du inte ha, du fâr gott om tid pâ dig att visa upp bevis pâ inköp.
En vecka tror jag det är.
Förmodligen i stort sett ingen. Men tullen kan lik förbaskat kräva att du visar upp ditt kvitto. Du får en viss tid på dig att göra det, men här är jag lite osäker på tidsfristen. Kan det vara en vecka månne?
Edit: Lite sen...
att det är så närgränsande till vishet, som det bara är möjligt.
Jomenvisst. Det kan vi väl kalla en definitionsfråga då möjligen. Tills du presenterat mer underlag för ett sånt påstående kallar jag det opportunistiskt tyckande.
Jag tror de flesta cykeltjuvar tycker att de flesta tycker att cykelstöld är ett acceptabelt brott också.
De kanske t o m tror sig veta att så är fallet.
Som sagt, jag prater av egen erfarenhet efter att jag köpte en kamera i Singapor för några år sedan.
Då fick jag med mig ett papper som jag lämnade hos tullen vid inpasseringen till Sverige, i samband med att jag förtullade kameran. Butiken i Singapor sparade mitt kontokortsnummer och en kvittokopia.
Nej, jag ger mig inte. Du skrev i det inlägget jag kommenterade om amerikanska skattemyndigheten och du skrev om någon som köpt en vara i Sverige och tar den till USA.
Jag kan bara upprepa vad jag skrivit tidigare, det går inte till så som du beskrev.
//J
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker
- Börjat av Håkan K
- Svar: 58
-
-
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg