Då en skönhetsoperation, glasögonköp, mm. är momsbelagda i sverige, så missar ju staten inkomster på detta om det betalas utomlands i stället. Hur kan Moralens väktare stillatigande låta detta ske ?Va? Hur kan en skönhetsoperation utomlands kosta skattepengar? Och glasögon får du ju inte ens skattemedel för att skaffa i Sverige... I det fallet kan jag ju förstå om du menar momsen på de hutlösa priserna i Sverige men ändå.
Vidare måste du sätta dig in i vad "civil olydnad" innebär. Många har fått lida mycket för sitt val av kampmetod och du har fått allt om bakfoten. Att som i forna tider smyga in en pava eller två för mycket är inte civil olydnad. Det hade varit det om bar flaskan över huvudet genom tullen, åkt dit och krävt rättegång för att senare använda rättegången som en plattform för att föra ut ett budskap. Det du beskriver är bara smuggling. Inget annat
Nu är vi ruggigt OT men tycker ändå det kan ha ett värde att diskutera inställningen till just tull med tanke på den relativt stora privatinporten bland utsidans medlemmar. Hoppas trådstartare och moderator har överseende med oss...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?
- Trådstartare Vandrare
- Start datum
Men även vanligt folk, som inte har råd med sina löner att resa så långt bort osv.Att uppmana till brott är ett brott, det har skett här.
Att blanda ihop korten och orden som också skett här är bara att beskriva hur det står till innanför pannebenet, det är inget brott, men placerar omedelbart skribenten på en viss del av läsarnas värdeskalor....
Varusmuggling har absolut inget med civil olydnad att göra, själva ideen med det senare är att bli en belastning för apparaten i det aktuella landet. Varusmugglarna strävar efter att förbli oupptäckta enär tullens gräns är inte vid bron eller terminalen utan även vid varusmugglarens lager eller bostad.
Det som framförts om försvar för varusmuggling, skattesmitning etc får stå för skribentens räkning. Av de mer än 55 000 som läser Utsidan vet jag att det finns poliser, tullare, åklagare och jurister etc.
Utan för tog man finlandsbåten, nu tar man i stället Tysklandsfärjan för att una sig billigt öl.
Åter hävdar jag att jag vill inte betala de skattehöjningar som dina brottsliga tilltag ger i utslag på min plånbok! Sen må du har hur många exempel som helst på begågna brottsliga gärningar. Det blir inte mer rätt för det!
Det räcker med att se sig om så förstår vi (i alla fall de flesta) att utan regler, tull, polis och domstolsväsen skulle det snabbt bli rena vilda västern på många ställen. (Bland annat beroende på typer som resonerar att brott är en lönsam väg.) Men inte överallt för att på en del ställen tar folk hand om lokala problem. Lösningarna är inte alltid demokratiska och resultatet för den felande är inte alltid propetionellt mot gärningen men även det förekommer. Hänging för fylleslagsmål är kanhända inte är rätt på en värdeskala, men det förhindrar definitivt nya fylleslagsmål, för att ta ett verkligt exempel....
Återigen att uppmana till brott är ett brott i sig. Sluta åtminstone med de dumheterna i tid...
//J
Du kan vara lugn, Sveriges misär beror inte på mina "Skattefria" inköp utomlands, Jag har väl olovligt tagit med mig någon kam och topps, tror faktiskt att jag köpte en tandborste utomlands, som jag oxå glömde kasta bort inför hemresan. Föresten jag har även köpt några fiskedrag från usa, var väl 150:- som skattemyndigheten förlorade. Men beror landers förfall på detta, då har vi verkligt små marginaler att leva på. Utan det är nog betydligt högre potentater med betydligt fetare plånböcker och bankkonton som står för detta förfall.
Jag tycker det är milsvidd skillnad mellan att köpa exemelvis en kamera på semestern och använda den under resan eller köpa kläder som man använder, jämfört med ditt förslag att be butiken skriva ner värdet alternativt skicka handlingarna i en separat försändelse.
Båda är kanske lika fel...
Nu äntligen börjar vi närma oss pudelns kärna. Jag håller faktiskt med dig att det är en milsvidd skillnad. Men det är väl för att jag har råd att resa utomlands och kanske även du har det.
Frågan är vad den ensamstående småbarnsmamman tycker, som kanske har 3 småbarn som behöver nya vinterkläder och skor och barnbidraget inte räcker till för allt, även om hon sliter 8 timmar varje dag. Hon har, och kommer aldrig att ha, råd att resa utomlands med sina barn, för att då kunna ekipera upp sig och sina barn.
Vem bestämmer gränsen för civil olydnad?
Är det du eller någon annan?
Någon tycker kanske att det är OK att smaka lite smågodis på ICA, någon annan att stjäla en bil. Går gränsen vid mord? De som blivit dömda för "brott mot mänskligheten" tycker också att det bara var lite civil olydnad...
Smaka godis på ICA, stjäla annans egendom är det väl inga som gör i en stor och samlad grupp, för att man tycker att ICA-handlarn skor sig våldsamt på dom och att dom då anser att man kan stjäla tillbaka lite av detta.
Det finns väl någon eller några i Sverige som blivit dömda för "Folkmord" och det är ju ganska så närbesläktat med "brott mot mänskligheten". Och då mycket få personer som i Sverige har visat sympati med dessa dömda personer, så kan vi nog påstå att även personer som utför detta brott inte kan känna någon större sympati från svenska folket. Därför anser då jag, att detta brott omöjligt kan ha något med civil olydnad att göra. Om du då anser detta, får då stå för dig.
Om man kan gå ihop några polare och pruta på en binge grejor från USA nu när dollarn är så billig. Billigt blir det om butiken skriver ned värdet på det inköpta och och sedan typ skriver "varuprover utan värde" eller motsv för då kan tullen missa moms, tull och andra avgifter som skulle innebära att det blev ett högre totalt slutpris.
Ännu billigare skulle det bli om man skulle handla med "oskattade" pengar också.
Ännu billigare skulle det bli om man skulle handla med "oskattade" pengar också.
Om man kan gå ihop några polare och pruta på en binge grejor från USA nu när dollarn är så billig. Billigt blir det om butiken skriver ned värdet på det inköpta och och sedan typ skriver "varuprover utan värde" eller motsv för då kan tullen missa moms, tull och andra avgifter som skulle innebära att det blev ett högre totalt slutpris.
Smart! Fast ännu billigare skulle det bli om man handlade med stulna pengar.
Smart! Fast ännu billigare skulle det bli om man handlade med stulna pengar.
Ännu smartare är att behålla dom stulna pengarna och istället betala med ett stulet kredikortsnr.
;-)
Nu äntligen börjar vi närma oss pudelns kärna. Jag håller faktiskt med dig att det är en milsvidd skillnad. Men det är väl för att jag har råd att resa utomlands och kanske även du har det.
Frågan är vad den ensamstående småbarnsmamman tycker, som kanske har 3 småbarn som behöver nya vinterkläder och skor och barnbidraget inte räcker till för allt, även om hon sliter 8 timmar varje dag. Hon har, och kommer aldrig att ha, råd att resa utomlands med sina barn, för att då kunna ekipera upp sig och sina barn.
Problemet för den fattiga mamman är att du och dina kompisar har smitit från skatter och avgifter som ordinarie importören skulle betala in till staten och dessutom måste importören hålla uppe priset kortsiktigt för att kompensera bortfallet p g a din varusmuggling.
Så i grunden rycker du undan fötterna för ekonomiskt utsatta småbarnsföräldrar, kanske rent av gör dom arbetslösa, de kanske jobbar på en importfirma.
Skatteåtalade Al Capone ansåg att han bara beredde folk små nöjen. Akkajonte har bara smugglat några fiskedrag.... enligt egen utsago. Men den här debatten handlar ju om att uppmana till brott och det har gjorts... nu har jag konstaterat det.
Jodå Staffan jag vet att hängning bara botar en bråkstake från framtida bråk och jag är inte för dödsstraff, men det har skett. Jag förordar inte metoden tvärt om. Men jag kan ha viss förståelse för fattiga utsatta som inte har råd med bråk, för då försvinner marginalen som de lever av och ....
Själv har jag blivit skattad och tullad för gåvor som Brune samt tullad för grejor jag innehavt sedan länge men inte hade kvitto på....Så därav mitt resonemang om tur och osis.
Akkajonte har inte monopol på Samiskt blod och även i rättsstater begås det justitsiemord.
Härefter skall jag nöja mej med att diskutera Utsideämnen om ute och prylar samt resor.
//J
Jodå Staffan jag vet att hängning bara botar en bråkstake från framtida bråk och jag är inte för dödsstraff, men det har skett. Jag förordar inte metoden tvärt om. Men jag kan ha viss förståelse för fattiga utsatta som inte har råd med bråk, för då försvinner marginalen som de lever av och ....
Själv har jag blivit skattad och tullad för gåvor som Brune samt tullad för grejor jag innehavt sedan länge men inte hade kvitto på....Så därav mitt resonemang om tur och osis.
Akkajonte har inte monopol på Samiskt blod och även i rättsstater begås det justitsiemord.
Härefter skall jag nöja mej med att diskutera Utsideämnen om ute och prylar samt resor.
//J
Åter till ämnet
Om man ska återgå till ämnet.
bara man tar sig tid att leta så kan man göra riktiga fynd när man beställer från staterna. Jag fick tag på lite kläder (dun+softshell+gore-tex) samt klätterprylar, och för det betalade jag mindre än hälften mot vad det skulle ha kostad i Sverige och då INKLUSIVE frakt, moms, tull och postens avgift.
Prylarna var på rea, frakten kostade 55 USD. Fick sakerna inom 5 dgr.
Snabbt, enkelt och billigt. Och lagligt!
/A
Om man ska återgå till ämnet.
bara man tar sig tid att leta så kan man göra riktiga fynd när man beställer från staterna. Jag fick tag på lite kläder (dun+softshell+gore-tex) samt klätterprylar, och för det betalade jag mindre än hälften mot vad det skulle ha kostad i Sverige och då INKLUSIVE frakt, moms, tull och postens avgift.
Prylarna var på rea, frakten kostade 55 USD. Fick sakerna inom 5 dgr.
Snabbt, enkelt och billigt. Och lagligt!
/A
Jag tror faktiskt inte att det är där problemet finns att hitta. Det är ju föresten bara att titta på våra politiker, som ska vara föredömen !Problemet för den fattiga mamman är att du och dina kompisar har smitit från skatter och avgifter som ordinarie importören skulle betala in till staten och dessutom måste importören hålla uppe priset kortsiktigt för att kompensera bortfallet p g a din varusmuggling.
Så i grunden rycker du undan fötterna för ekonomiskt utsatta småbarnsföräldrar, kanske rent av gör dom arbetslösa, de kanske jobbar på en importfirma.
Ensamstående mödrar jobbar ju i sjukvården, det vet ju alla ;-).
Men hade dom jobbat på en importfirma hade dom säkert haft anställningsrabatt, så då hade dom inte behövt beställa utomlands. ;-).
Återkommer i denna lätt havererade tråd, då man i dagarna påminns om den bristande moral som både är vanlig och naturligtvis har stor påverkan på skattetrycket.
Klippte lite från en dagstidning som ger lite perspektiv på vad svarta affärer har för betydelse.
Kan ju vara bra att läsa för den som anser sina tilltag vara obetydliga för statsfinanserna. Jag är övertygad om att det absoluta flertalet av skattebrottslingar, stora som små, har den synen. De flesta anser sig säker dessutom begå små fel, eftersom det alltid går att tänka sig att nån annan är värre... Alla som begår sina fel som privatpersoner, kan ju förstås skylla på att det är värre när företagen gör fel, och de som begår de värsta ekonomiska brotten kan ju alltid anse att det finns diverse våldsbrott som är värre.
(Nu lämnar jag dock denna tråd för gott eftersom det mesta redan är sagt mer än en gång i tråden. Det gällde förvisso redan från början eftersom så många trådar handlat om importavgifter genom åren.)
Kippt från SvD:
22 miljarder kronor missar statskassan årligen *genom att privat*personer fuskar eller gör misstag
50 miljarder kronor uteblir därför att småföretag inte gör rätt för sig.
66 miljarder av totalt 133 missade skattemiljarder anses direkt bero på svartjobb.
15 procent av befolkningen tycker numera att det är OK att folk jobbar svart, en ökning med två procentenheter *sedan 2004.
Klippte lite från en dagstidning som ger lite perspektiv på vad svarta affärer har för betydelse.
Kan ju vara bra att läsa för den som anser sina tilltag vara obetydliga för statsfinanserna. Jag är övertygad om att det absoluta flertalet av skattebrottslingar, stora som små, har den synen. De flesta anser sig säker dessutom begå små fel, eftersom det alltid går att tänka sig att nån annan är värre... Alla som begår sina fel som privatpersoner, kan ju förstås skylla på att det är värre när företagen gör fel, och de som begår de värsta ekonomiska brotten kan ju alltid anse att det finns diverse våldsbrott som är värre.
(Nu lämnar jag dock denna tråd för gott eftersom det mesta redan är sagt mer än en gång i tråden. Det gällde förvisso redan från början eftersom så många trådar handlat om importavgifter genom åren.)
Kippt från SvD:
22 miljarder kronor missar statskassan årligen *genom att privat*personer fuskar eller gör misstag
50 miljarder kronor uteblir därför att småföretag inte gör rätt för sig.
66 miljarder av totalt 133 missade skattemiljarder anses direkt bero på svartjobb.
15 procent av befolkningen tycker numera att det är OK att folk jobbar svart, en ökning med två procentenheter *sedan 2004.
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker
- Börjat av Håkan K
- Svar: 58
-
-
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg