Du gör det lite för enkelt för dig.
Om du verkligen funderar lite så inser du att det innebär fördyringar i samband med import, oavsett varifrån.
Sedan har du ett marknadsvärde som varierar, om merparten av köparna inte vill begå brott för ett par futtiga hundringar så kan man ta ut ett högre pris.
Vill fler än du begå en kriminell handling för småpengar så måste importören välja mellan att anpassa priserna eller sälja mer.
Ett typexempel är bilfirmorna som genomgående fick sänka marginalerna på begagnade bilar när det blev enklare o billigare för enskilda att importera själva från EU.
Sista frågan, vid vilken gräns tycker du det är värt att bli kriminell? 300:- ,3000:- eller kanske mindre?
Nog förstår även jag att det blir fördyringar i samband med import. Men när skillnaden på en exakt samma vara skiljer i pris på mer 30%, mellan sverige och t.ex usa, då tappar då jag sympati med den som har generalagenturen för just den varan.
Ett ex. när jag handlar en Rapala från usa betalar jag 7 dollar (45 Skr) /st. + frakt.
Samma Rapala kostar i min Intersportbutik 120:-/inkl moms.
Drar vi bort momsen så är priset 96:- !
Adrig att omkostnaderna med att importera dessa fiskegrejer, kan vara så höga att det är rimligt att lägga på över 100% på priset. Därför köper jag själv sådana från usa istället. Och när jag då är i gång och beställer så rör det mig inte ryggen, om storebror missade 150.- i moms och tull.
Då tullavgifter och tullbyråkrati i grund och botten är till för att skydda inhemska handlare och inhemsk tillverkningsindustri, så känner jag egentligen ingen summa vart gränsen går, utan istället vilket prispåslag den svenske importören sätter på en vara.
Är det däremot en svensk tillverkare, som blir drabbad så känner man nog större sympati, men sådana varor tror jag inte någon importerar till Sverige i "privatpaket" från usa..
Åker man t.ex. till Thailand på semester, så vet jag att många passar på att köpa nya kläder, eller få en ny kostym uppsydd, och att dessa kläder sedan "råkar" följa med hem i resväskan, utan att några kvitton visas upp i tullen.
Straffbart ? Antagligen om vi frågar "storebror", men ett tvärsnitt av svenska folket som åker till Thailand, verkar nog inte tycka detta, med tanke på dom mängder kläder som svenska turister köper på marknader och dyl..
Så gränsen på att vara kriminell beror ju lite grann på vad för vara som jag köper och framför allt i vilket syfte, egen privat konsumtion eller om det är varusmuggling i syfte att tjäna pengar på att sälja varorna vidare till andra konsumenter.
Att beställa, köpa med sig, skicka hem i otullat paket, 10 stycken Rapala från usa anser jag personligen inte vara så jätteallvarligt brott, med tanke på att jag inte riskerar någon inhemsk tillverkningsindustri, utan jag valde en leverantör som inte skinnar mig, med oskäliga prispåslag på varorna. Och framförallt jag ska ha dom för eget bruk.
Men om jag t.ex. smugglar hem 1000 st. Rapala, som jag sedan säljer svart, då tycker jag personligen att jag gått över gränsen.
Jag tycker inte heller att det är fel att köpa nya kläder för 3000:- i samband med en utlandsresa, när jag vet att samma kläder skulle ha kostat minst det dubbla, antagligen mer, om en importör istället tagit hem det till Sverige och sedan satt dit sitt eget prispåslag.
Men pratar vi om sprit, tobak, diesel (röd finsk) eller dyl. varor som är straffskattade i Sverige, känner man ju en viss sympati med dom företagare som drabbas av sådan sidoimport, men definitivt inte mot staten, så länge det är för egen konsumtion, men sysslar jag med vidareförsäljning så hamnar ju saken i ett helt annat läge.
Dessa åsikt tror jag faktiskt att jag delar med majoriteten av det svenska folket. Men givetvis så finns det människor som inte delar denna åsikt.