Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?

Det hjälper nog inte om någon av mina kusier skickar det som present (vilket det finns några varje vecka här på Utsidan att man ska göra, oavsett värde) så f"astnar" brevet i tullen så blir det inte bara moms utan även expeditionsavgift som är flerfaldigt värdet.

Per Brune

Nja... enligt tullverket är en gåva med ett värde under 500 SEK fri att skicka.

Varusmuggling !

Hihi, enligt principen att man är oskyldig tills det bevisats annorlunda?

Reglerna ÄR ju inte att man inte ska betala svensk moms om man betalt amerikansk, det kan du väl inte tro - som är medveten om alla åtgärder som ska till för att du ska undgå den svenska införtullningen?

Håller med ovanstående inlägg, den skatt nån annan smiter ifrån, får ju jag betala tillsammans med de som inte heller valt att smita undan.
.
År man för frihandel, så är man. ;-).
Det känns precis som att många generalagenter, utnytjar Storebrors byråkratikrångel för att man ska kunna hålla upp prisbilden. För det är ju tillgång och efterfrågan som styr priset.
Så kan man då begränsa tillgången utifrån på något sätt, så ökar ju efterfrågan hos importören istället och priset hålls uppe.

Problem 1.
Om jag t.ex. köper ett liggunderlag och en GPS-hållare direkt från USA, så känner jag ingen sympati med den generalagent/importör som importerar detta, för att sälja det i Sverige.
Detta om priset för mig blir mellan 30-50% billigare. för då anser jag att generalagenten istället lagt på en oskälig marginal på produkten. För han köper ju det "Taxfree" från USA, och lägger istället på tull och svensk moms på slutpriset ut till kund i Sverige.
+ att om man t.ex. importerar 100 liggunderlag och GPS-hållare, så betalar man nog inte riktigt samma pris som om man bara beställer 1 styck av vardera. samt att frakten per liggunderlag och hållare blir betydligt billigare, än om man köper ett enda av vardera.

Men om prispåslaget istället bara skulle hamna på max -20%, så accepterar man väl oftast detta, och väljer att köpa det i Sverige i stället.
Så i slutändan hjälper ju vi som jagar priser till så att det istället inte blir alltför oskäliga prispåslag på produkterna i Sverige. ;-).

Problem 2, är ju att dom som skapat regelverket, inte "Talar samma språk" som dom man ska tjäna.
Jag menar att dom flesta i Sverige, finns tydligen undantag, anser att man ska kunna handla via nätet, på ett enkelt och obyråkratiskt sätt, utan att storebror ska blanda sig i riktigt allting.
Undantag är ju givetvis som, receptbelagda (i Sverige) läkemedel , knark och dyl.
Eller att jag myglar bort både den utländsk och svensk momsen, för då är det ju helt olika spelregler mellan en utländsk och svensk friluftsbutik.

Den som t.ex. köper någon eller några (max 3 tror jag) kameror i samband med en utlandsresa, ser till att ta några kort med dom, hänger dom sedan helt öppet runt halsen när man passerar tullen på Arlanda, resesällskapet har emballagen i sin väska. Detta har gjorts i åratal av "smarta" utlandsresenärer, utan att någon har har rodnat när man passerat tullen.
Tycker egentligen inte att det är någon skillnad om jag istället skickar hem kameran i ett paket från t.ex. USA, vare sig jag köpt den på plats eller via nätet, eller bär hem den runt halsen.

Storebror har förövrigt nu även fått backa från sprit och cigarettimporten, från övriga EU-länder.
Och dieselimporten från Finland, för eget bruk, har man nu efter stor vånda blivit tvingad att tillåta.

Senast ändrad:
Den som t.ex. köper någon eller några (max 3 tror jag) kameror i samband med en utlandsresa, ser till att ta några kort med dom, hänger dom sedan helt öppet runt halsen när man passerar tullen på Arlanda, resesällskapet har emballagen i sin väska. Detta har gjorts i åratal av "smarta" utlandsresenärer, utan att någon har har rodnat när man passerat tullen.
Tycker egentligen inte att det är någon skillnad om jag istället skickar hem kameran i ett paket från t.ex. USA, vare sig jag köpt den på plats eller via nätet, eller bär hem den runt halsen.

Nej, det är ingen skillnad! I båda fallen ska tull och moms betalas. Om man vill följa lagen...

En liten skillnad finns väl. Vid resa får man tull- och momsfritt ta in varor för 1700kr.
Vid privatimport skall moms alltid och tull oftast betalas, om jag inte minns fel.

- Erik

Helt rätt! Utgick från att "någon eller några kameror" kostade mer än 1700 spänn, men så behöver det förstås inte vara...

Men om prispåslaget istället bara skulle hamna på max -20%, så accepterar man väl oftast detta, och väljer att köpa det i Sverige i stället.

Detta kan ju aldrig inträffa om du tänker efter lite.
Grundpris+ frakt+tull+moms+omkostader(lager, personal etc)+vinst ger betydligt högre pris än +20%
Nu kvittar ju firman in och utgående momsen, men du får betala den som slutkund.

Visst kan man väl hålla sig med en egen åsikt om att importomkostnaderna borde vara något annorlunda än de faktiskt är. Men det betyder ju inte att man därmed kan göra sitt bästa för att fuska med reglerna - och dessutom mena att man har rätten på sin sida.

De flesta har nog lätt att inse att oavsett vilken nivå dess omkostnader ligger på, så skulle det alltid finnas de som anser att det borde vara annorlunda.

Ibland tycker jag att jag borde få köra i 140 km/h på allmän väg... Men det innebär ju inte att jag har rätt om jag gör det.

Om man i USA hade andra regler föreställer jag mig att det vore ganska enkelt att tillåta att de paket som skickas till utlandet inte VAT-debiteras.
(Utöver att detta skulle bidra till byråkratin, så kan jag tänka mig att det främsta skälet till att man inte har såna regler är att det skulle kunna öppna möjligheter för fuskare, som skulle utnyttja detta för att kunna köpa/sälja VAT-fritt inom USA.)

Detta kan ju aldrig inträffa om du tänker efter lite.
Grundpris+ frakt+tull+moms+omkostader(lager, personal etc)+vinst ger betydligt högre pris än +20%
Nu kvittar ju firman in och utgående momsen, men du får betala den som slutkund.
Men om du själv oxå tänker till, så om jag köper direkt från en butik i USA (ej taxfree) så betalar jag grundpris+moms(i USA)+omkostnader(lager personal har även butiken i USA)+vinstmarginal(minst 20% här oxå)+frakt = Visst så är inte tullavgiften 6% med och kanske att momssats och personalkostnader något lägre i USA jämfört med Sverige, men mycket mer än 20%, låter inte troligt.

Men aldrig att man ska acceptera prispåslag +30% - för att man påstår att frakt+tull+momsskillnaden mellan Usa/Sve+högre personal/lagerkostnader än i Usa, gör att en vara ska kosta mnst 30% mer i Sverige.

Senast ändrad:
Ibland tycker jag att jag borde få köra i 140 km/h på allmän väg... Men det innebär ju inte att jag har rätt om jag gör det.

Om man i USA hade andra regler föreställer jag mig att det vore ganska enkelt att tillåta att de paket som skickas till utlandet inte VAT-debiteras.
(Utöver att detta skulle bidra till byråkratin, så kan jag tänka mig att det främsta skälet till att man inte har såna regler är att det skulle kunna öppna möjligheter för fuskare, som skulle utnyttja detta för att kunna köpa/sälja VAT-fritt inom USA.)

Men för att sälja en vara VAT-fritt, så krävs det ju att säljaren/köparen fyller i en Tax-free blankett,
denna blankett är i flera ex.
Säljaren skickar in en del till skatteverket i landet där varan har sålts,
Köparen lämnar en del hos tullen i hemlandet, när han ska varudeklarera sina varor.
Gör köparen inte det som han ska, och smugglar in varan, så godkänner ju inte, i detta fallet, dom amerikanska skattemyndigheterna butikens momsavdrag, när man inte fått någon "signal" från svenska tullen och svenska tullverket jag med blåslampa köparen som har smugglat in varorna.

Butiken i sin tur har sparat kundens kontokortsnummer på en kortslip.
/alt. reserverat momsbeloppet på köparens konto.
/alt. tagit en deposition på motsvarande momsbelopp.
och debiterar momsen i efterhand eller betalar ej tillbaka momsdepositionen.

Om du i Sverige en solig och vacker dag med gles trafik, kör 120km/h på en motorväg med hast. gräns på 110km/h, så tror jag faktiskt att dom flesta av dina medtrafikanter inte ens noterar denna "fruktansvärda" regelöverträdelse, men om det står en nitisk polis med radarpistolen och noterar din framfart, så åker du ändå dit.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg