Varusmuggling !
Hihi, enligt principen att man är oskyldig tills det bevisats annorlunda?
Reglerna ÄR ju inte att man inte ska betala svensk moms om man betalt amerikansk, det kan du väl inte tro - som är medveten om alla åtgärder som ska till för att du ska undgå den svenska införtullningen?
Håller med ovanstående inlägg, den skatt nån annan smiter ifrån, får ju jag betala tillsammans med de som inte heller valt att smita undan.
.
År man för frihandel, så är man. ;-).
Det känns precis som att många generalagenter, utnytjar Storebrors byråkratikrångel för att man ska kunna hålla upp prisbilden. För det är ju tillgång och efterfrågan som styr priset.
Så kan man då begränsa tillgången utifrån på något sätt, så ökar ju efterfrågan hos importören istället och priset hålls uppe.
Problem 1.
Om jag t.ex. köper ett liggunderlag och en GPS-hållare direkt från USA, så känner jag ingen sympati med den generalagent/importör som importerar detta, för att sälja det i Sverige.
Detta om priset för mig blir mellan 30-50% billigare. för då anser jag att generalagenten istället lagt på en oskälig marginal på produkten. För han köper ju det "Taxfree" från USA, och lägger istället på tull och svensk moms på slutpriset ut till kund i Sverige.
+ att om man t.ex. importerar 100 liggunderlag och GPS-hållare, så betalar man nog inte riktigt samma pris som om man bara beställer 1 styck av vardera. samt att frakten per liggunderlag och hållare blir betydligt billigare, än om man köper ett enda av vardera.
Men om prispåslaget istället bara skulle hamna på max -20%, så accepterar man väl oftast detta, och väljer att köpa det i Sverige i stället.
Så i slutändan hjälper ju vi som jagar priser till så att det istället inte blir alltför oskäliga prispåslag på produkterna i Sverige. ;-).
Problem 2, är ju att dom som skapat regelverket, inte "Talar samma språk" som dom man ska tjäna.
Jag menar att dom flesta i Sverige, finns tydligen undantag, anser att man ska kunna handla via nätet, på ett enkelt och obyråkratiskt sätt, utan att storebror ska blanda sig i riktigt allting.
Undantag är ju givetvis som, receptbelagda (i Sverige) läkemedel , knark och dyl.
Eller att jag myglar bort både den utländsk och svensk momsen, för då är det ju helt olika spelregler mellan en utländsk och svensk friluftsbutik.
Den som t.ex. köper någon eller några (max 3 tror jag) kameror i samband med en utlandsresa, ser till att ta några kort med dom, hänger dom sedan helt öppet runt halsen när man passerar tullen på Arlanda, resesällskapet har emballagen i sin väska. Detta har gjorts i åratal av "smarta" utlandsresenärer, utan att någon har har rodnat när man passerat tullen.
Tycker egentligen inte att det är någon skillnad om jag istället skickar hem kameran i ett paket från t.ex. USA, vare sig jag köpt den på plats eller via nätet, eller bär hem den runt halsen.
Storebror har förövrigt nu även fått backa från sprit och cigarettimporten, från övriga EU-länder.
Och dieselimporten från Finland, för eget bruk, har man nu efter stor vånda blivit tvingad att tillåta.