Att respektera naturen, vad är förnuftigt?

Jag har tolkat de inlägg du numrerar precis som du, men de innehåller sakargument, bl ekologiska. Vad jag inte får ihop är logiken i den fortsatta debatten. Kan du inte bara förklara, varför du ser det som mer "moraliskt försvarbart" att nöjesfiska och släppa ut fisken, är att inte nöjesfiska alls?
Var har jag sagt det? Har jag inte bara ifrågasatt det motsatta påståendet, att det skulle vara mer moraliskt högtstående att slå ihjäl fisken än att låta den leva?
Jag vet inte varför det behöver vara ett alternativ att inte lustfiska alls? Jag lustfiskar och det tänker jag fortsätta med, även om jag är medveten om att det orsakar en del lidande. Allt våra friluftsaktiviteter stör ju på olika sätt och i olika grad naturen. Jag fattar inte heller varför just lustfisket ska vara måltavla i debatten när det är en så ynka del av lidandet vi människor orsakar djuren. Titta bara på de runt 82 miljoner höns som varje år får leva och dö under helt vidriga förhållanden (där behövs inga moraliska kompasser för att ta ställning, bara ett besök i koncentrationslägret) helt i onödan - av den enkla anledningen att vissa människor gillar smaken av kyckling och vill kunna äta den ofta (vilket billig massproduktion på hönsens bekostnad är en förutsättning för). Som ett exempel av många tillgängliga. För att inte nämna den idiotiska överkonsumtionen av kläder, kosmetika, godis, tobak, alkohol, osv, osv. Helt onödiga saker som måste orsaka så enorma floder av död och lidande att sportfisket framstår som rena välgörenheten. Jag skulle tex gissa att alla dumskallar som använder mjällschampoo helt i onödan plågar och dödar hundratals gånger fler fiskar än vi sportfiskare gör.
Att sluta med lustfiske känns som det minst prioriterade i sammanhanget, som sagt jag förstår inte varför det skulle vara ett alternativ alls. Vi kanske ska sluta med friluftsaktiviteter helt och hållet för att störa så lite som möjligt?

Har jag inte bara ifrågasatt det motsatta påståendet, att det skulle vara mer moraliskt högtstående att slå ihjäl fisken än att låta den leva?
Jag slutar läsa HÄR, för det är precis (och endast) detta som jag vänt mig mot: att du pådyvlar andra saker de aldrig skrivit. Ta det som förklaring av vad jag menade med "kullerbytta".

Jag gillar ditt raka svar om varför du lustfiskar, men du får ju finna dig i att andra kan ha åsikter om ditt ställningstagande och/eller komma fram till ett annat för egen del.
Argumenten ur avdelningen "det spelar ingen roll med dett lilla onda eftersom det stora onda är så stort" har vi redan avhandlat, så jag bara upprepa att jag inte förstår logiken.

Jag slutar läsa HÄR, för det är precis (och endast) detta som jag vänt mig mot: att du pådyvlar andra saker de aldrig skrivit. Ta det som förklaring av vad jag menade med "kullerbytta".

Jag gillar ditt raka svar om varför du lustfiskar, men du får ju finna dig i att andra kan ha åsikter om ditt ställningstagande och/eller komma fram till ett annat för egen del.

Nu börjar jag gäspa... Hejdå!

"Vi får göra vad vi vill med naturen", enligt vem/vad? Varifrån kommer en sådan tillåtelse egentligen?

Kort svar från mobiltelefonen.

Som en art i denna värld har vi rätt att göra det vi vill och kan. Precis som invasiva arter kan, och får, ödelägga ekosystem kan, och får, vi göra det.

Vi väljer att inte göra det då vi insett att det i längden gynnar oss om vi inte överutnyttjar och förstör.

Kort svar från mobiltelefonen.

Som en art i denna värld har vi rätt att göra det vi vill och kan. Precis som invasiva arter kan, och får, ödelägga ekosystem kan, och får, vi göra det.

Vi väljer att inte göra det då vi insett att det i längden gynnar oss om vi inte överutnyttjar och förstör.

Då förstår jag vad du menar. Spontant skulle jag vilja motsätta mig denna åsikt men jag måste erkänna att du har en poäng i ditt resonemang..

Tack för svaret!

Jag blir beklämd.......

Att det finns de som tycker att det är bättre att tex. döda den fångade fisken contra att återutsätta densamma, är enligt mig oerhört okunniga.
En fisk som krokats i munbrosket, dvs ej blöder, har en en överlevnadsprocent på nära 100% ! Jämfört med en vildfångad fisk som slagits ihjäl och lagts i stekpannan, där är dödligheten absolut 100% !
För att bevara den vilda fisken är det oerhört viktigt att man idkar catch & release! Bättre att köpa fisk för att äta, den fisken är oftast odlad.

Lars Östlin

Att det finns de som tycker att det är bättre att tex. döda den fångade fisken contra att återutsätta densamma, är enligt mig oerhört okunniga.
En fisk som krokats i munbrosket, dvs ej blöder, har en en överlevnadsprocent på nära 100% ! Jämfört med en vildfångad fisk som slagits ihjäl och lagts i stekpannan, där är dödligheten absolut 100% !
För att bevara den vilda fisken är det oerhört viktigt att man idkar catch & release! Bättre att köpa fisk för att äta, den fisken är oftast odlad.

Lars Östlin

Som sagt, de relevanta alternativen att jämföra (moraliskt) är att C&R:a en fisk jämfört med att avstå från fiska när du inte avser äta fisken.

Som tankeexperiment: tänk dig att du riggar en papperstuss med krok och metrev, lutat en kattunge att leka med den och sedan "drillar in" den efter att den fastnat med tassen.
Skulle det kännas ok, bara du inte slår ihjäl och äter den?
Om inte, varför är det ok med en fisk?

nb, jag har i verkliga världen inget moraliskt problem med sportfiske, men nog är det intressant att fundera på tankeexperimentet ovan.

Som tankeexperiment: tänk dig att du riggar en papperstuss med krok och metrev, lutat en kattunge att leka med den och sedan "drillar in" den efter att den fastnat med tassen.
Skulle det kännas ok, bara du inte slår ihjäl och äter den?
Om inte, varför är det ok med en fisk?.

På grund av likhetsprincipen - du kan lättare identifiera dig med en katt och därför känner du lättare empati med den. Av precis samma anledning skulle du aldrig kunna låta grannens barn svälta ihjäl så länge du hade en enda sak att sälja som du kunde köpa mat för att ge dem. Däremot har du inga problem med att låta en massa barn i Afrika svälta ihjäl. Ska man vara krass så skulle vi alla kunna rädda livet på massor av fattiga barn genom att avstå från allt dravel vi lägger pengar på, men vi gör det inte.
Av precis samma anledning känns det mer okej att i onödan slå ihjäl en fluga än att slå ihjäl en fisk. Att sen många gömmer sig bakom argument som att flugorna är "lägre stående" och inte har ett lika utvecklat nervsystem visar bara vårt behov av att vara rationella.

Som sagt, de relevanta alternativen att jämföra (moraliskt) är att C&R:a en fisk jämfört med att avstå från fiska när du inte avser äta fisken..

Varför gör det så stor skillnad att just äta fisken? Går det lika bra om jag vill göra en jacka av fiskskinnet? Använda dem som hundfoder? Tapetsera med skinnet? Går gränsen vid att fisken kommer till nytta? I så fall, vem avgör vad som är tillräckligt nyttigt?

(Ni som tänker svara något i stil med "Det är ju självklart att det inte är okej att tapetsera med fiskskinn" kan spara på fingrarna...)

Kan någon förklara för mig varför våra jägare i landet inte kallas sportjägare.
Vi hålls ju med istort sett samma sak.
En av skillnaden är att det är långt mer utbrett att man inte dödar för att fylla sin egen mage och frys vid jakt. Man skjuter så mycket gris man vågar för att sälja och för att i sin tur hjälpa till med finansiering av arrenden mm. Något man föundras över är jägarnas tro att sätta sig över de andras rätt att vara i skogen. Hur många har inte hört att när älgjakten börjar är svamptiden slut.
Att snacka djurätande eller icke orkar iallafall inte jag med. Väldigt intressat är det dock att det finns de som har detta intresse.
Lägg nu inte all kraft på detta för det är att skjuta bom hela tiden.
Jag hävdar att det behöver rensas ut både i antal och vilka som ska få hålla på med både fiske och jakt.
Gör vi denna sanering uppstår inte problemen!
OBS Är endast tillräckligt insatt i jakt för att igentligen uttala mig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

På grund av likhetsprincipen - du kan lättare identifiera dig med en katt och därför känner du lättare empati med den. Av precis samma anledning skulle du aldrig kunna låta grannens barn svälta ihjäl så länge du hade en enda sak att sälja som du kunde köpa mat för att ge dem. Däremot har du inga problem med att låta en massa barn i Afrika svälta ihjäl. Ska man vara krass så skulle vi alla kunna rädda livet på massor av fattiga barn genom att avstå från allt dravel vi lägger pengar på, men vi gör det inte.
Av precis samma anledning känns det mer okej att i onödan slå ihjäl en fluga än att slå ihjäl en fisk. Att sen många gömmer sig bakom argument som att flugorna är "lägre stående" och inte har ett lika utvecklat nervsystem visar bara vårt behov av att vara rationella.

Jag skulle här vilja påpeka att det är skillnad på passiva och aktiva handlingar. Aktivt handlande som orsakar skada har ofta mycket större känslomässig inverkan på en människa än om hon istället gör skada genom att låta bli att göra en viss sak.

Närhetsprincipen (geografiskt och biologiskt) är dock mycket relevant, ja. Den är lustig dock i och med att den nästan helt utgår ifrån människans egen påhittade moral och sällan utgår ifrån något annat än ett mer eller mindre själviskt perspektiv.

Kanske är det klokt att fundera över hur stort avseende man egentligen bör fästa vid hur man reagerar enligt närhetsprincipen? Det är en mycket svår sak att ändra på dock, eftersom alla levande organismer, oss inklusive, är utvecklade att reagera och handla för egen evolutionell framgång. Det är oftast en självisk handling det då är fråga om.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg