Trevligt att du startar denna tråd. Jag tycker också att det är sorgligt, att så få vill/vågar lifta nuförtiden. Har tillbringat min ungdoms somrar och ett antal upp till halvårslånga långluff på detta sätt, och tack vare det kommit till platser, upplevt saker och träffat folk, som jag aldrig skulle ha gjort, om jag valt mer styrda/planerade ressätt. Mycket av detta är minnen för livet, och även en och annan oväntad vänskap har stått sig genom decennier.
Hmmm. Jag har, som ung ensam tjej, liftat mig genom alla länder i Europa och de flesta i Nordafrika och Mellanöstern och undrar om jag kan hålla med. Folk är trevligare än man tror, och i de länder vi traditionellt betraktar som "farliga" för tjejer blev jag tvärtom "tagen hand om" av lokalbefolkningen för att intet ont skulle hända mig
. Jag tror mycket beror på vad man själv utstrålar som person. Misstro, överlägsen eller distanserande attityd (medveten eller ej), oro och osäkerhet är delvis självuppfyllande.
Man behöver ju inte direkt utmana ödet för det. Jag stod ju inte med tummen i vädret var som helst och satte mig inte i allas bilar utan att ha tittat folk i ögonen och bytt några ord. Jag prålade inte med dyra kameror eller annan västerländsk lyx, klädde mig "sakligt" och våldförde mig inte extremt på resp. värdlands klädkoder (hade dock aldrig någon huvudduk i Nordafrika).
Det värsta som hänt mig genom åren var att behöva dra i handbromsen och ta ur startnyckeln för en fransk kille som visade sig ha druckit för mycket vin under den byfest vi bägge hamnat på, och ändå envisades med att få köra mig till motorvägsavfarten efteråt
.
Man behöver ju inte heller vara så dum att man lägger sin ryggsäck i baksätet eller bagageluckan, medan man själv sätter sig i framsätet, eller har värdesaker i packningen i stället för på kroppen.
Ett praktiskt tips: jag hade med en pappskiva i A3, inlagd i en lika stor plastficka men vikbar till A4, ett antal lika stora pappersark i samma ficka, och en tjock, röd, vattenfast spritpenna. Jag textade, stort och tydligt, namnet på den stad/plats jag ville komma till, höll upp "skylten" där jag stod, och och bytte pappersarken allt eftersom. Funkade kanon som uppmuntran till "rätt" bil att stanna.