Du kommer inte att tro mig. Tyskland...var skulle du säga att du har haft svårast att lifta?
Ingen aning. Tyskland?och var har det varit jobbigast att vara tjej och lifta?
Du kommer inte att tro mig. Tyskland...var skulle du säga att du har haft svårast att lifta?
Ingen aning. Tyskland?och var har det varit jobbigast att vara tjej och lifta?
Har faktiskt funderat på att ha en skylt dit jag ska men ännu inte gjort det. En gång fick jag lift hela vägen hemifrån..
Du kommer inte att tro mig. Tyskland...
Ingen aning. Tyskland?
jag får väl börja...
jag har liftat i polen, slovakien, ungern, rumänien, ukraina, sverige, norge, island och indien och älskar att göra det. jag tycker det är ett så socialt och billigt sätt att resa på. jag har liftat mest med min flickvän och en del själv. jag har också plockat upp liftare i dom flesta länder jag nämnde tidigare. jag tycker att liftande har ett så tråkigt rykte där potentiella liftare är rädda för dom som ska plocka upp dom och potentiella uppplockare är rädda för liftarna dom ska plocka upp. den här onda cirkeln är verkligen självförgörande. jag har inte haft en enda dålig erfarenhet genom allt liftande jag har gjort. visst jag vet att jag är kille och det är en helt annan sak ifall en tjej skulle lifta själv, men jag tänker att ifall vi kan börja diskutera det här så kan vi kanske hjälpas åt att försöka förändra attityden både hos förare och resande.
jag är sugen på att ge massvis med tips om mina erfarenheter, men jag vill nästan ännu hellre ha egna tips och höra om era liftningsäventyr!
Tyskland tyckte jag personligen, som tjej, var lätt att lifta. Dock pga all terrorism, flyktingsfrågor så var det många skeptiska.Du kommer inte att tro mig. Tyskland...
Ingen aning. Tyskland?
Jag är visserligen rätt svartmuskig, men det var så pass många år sedan jag senast liftade i Tyskland, att det inte kunde vara frågan om oro för "terrorister " (de blonda från RAF om några). Att det var färre som stannade, berodde nog helt banalt på att fler än i t ex Italien satt i dyra renputsade bilar med fläckfri klädsel, som de var rädda om .Tyskland tyckte jag personligen, som tjej, var lätt att lifta. Dock pga all terrorism, flyktingsfrågor så var det många skeptiska.
Man får ha en synlig svensk flagga, det gjorde susen.
Jag tror också utseende spelar lite roll. Desto blondare=lättare å få lift.
Tråkigt nog.
Jag är visserligen rätt svartmuskig, men det var så pass många år sedan jag senast liftade i Tyskland, att det inte kunde vara frågan om oro för "terrorister " (de blonda från RAF om några). Att det var färre som stannade, berodde nog helt banalt på att fler än i t ex Italien satt i dyra renputsade bilar med fläckfri klädsel, som de var rädda om .
Det hände också mer sällan, åtminstone när det gällde medelålders och äldre människor, att jag lyckades få igång ett samtal, blev hembjuden etc. Den yngre generationen var betydligt öppnare (och hade risigare bilar )
Men det är riskabelt att dra generella slutsatser av individuella erfarenheter; det statistiska underlaget är alldeles för litet så våra intryck blir mest resultatet av en ren slump. I somras liftade jag med stor framgång i Norge, efter att ha fått mig itutat av infödda norrmän, att det i stort sett var omöjligt
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lifta genom Sverige,Finland,Baltikum med minimal budget. | Övriga aktiviteter | 3 | ||
Lifta? | Övriga aktiviteter | 1 | ||
Lifta i Skandinavien, främst Sverige | Övriga aktiviteter | 8 |