Att lära sig av dödsolyckor på is

Kogoyo: Din skola är unik i det här i landet, jag har inte sett den läras ut offentligt tidigare. Jag har testat den dagligen vid vinterbad den senaste tiden och experimenterar samtidigt med olika varianter och utrustning. Tror sådana övningar vore nyttiga för alla som riskerar att gå igenom isen. Då får man också veta när man inte klarar det längre, och kan därefter sätta in kompenserande säkerhetsåtgärder. Jag tror att du gör folket en tjänst om du lär ut det.

(Utöver det som visas i era nuvarande utbildningsfilmer bör folk komplettera med utrustning efter omständigheterna, men det är en annan historia, liksom is som brister långa sträckor vid uppstigning som du postat film om. Er kunskap kan man alltid bära med sig och den är grunden även för uppstigning med isdubbar.)

En ”lågt hängande frukt” om man vill spara liv är att öka möjligheterna att ringa 112 från vaken. Alla tips om issäkerhet borde inkludera mobiltelefon i vattentätt fodral högt placerad. Teknik för enkel larmning utan skärmtangenter borde finnas eller kunna tas fram. Den som ägnat sig åt vinterbad vet att man ofta klarar mer än man tror. En stor del av de som dör hade inte skaffat sig den enkla möjligheten att kunna larma själva. Det har spillt många liv.

En fundering till: Kan det vara så att vattenfyllda tjocka kläder och utrustning gör det för tungt för en del personer att ta sig upp? Kan det vara en betydande olycksorsak? Ett extremfall är flytoverallen som finnarna har uppmärksammat som en fälla, och som därför bara ska användas om man kan bli uppdragen av andra.

Dan B: Här är en text som beskriver falsk säkerhet med flytoveraller utan att fokusera på vinteranvändning. Det framgår att overallerna blir vattenfyllda och gör det mycket svårt att ta sig upp. Jag har läst om dödsolyckorna i Finland som har lett till restriktionerna, men har inga länkar nu på lördagskvällen. Det faktum att overallerna blir vattenfyllda med stora svårigheter att ta sig upp räcker för att dra slutsatser.

Länk:

Ringde o pratade med brandchefen i kommunen ang att visa/hålla kurs. Han vidarebefordrade t utbildningsansvarig. Detta i torsdags. I fredags bestämde min vän sig för att komma o lära sig. Jag ringde då brandchefen för att meddela att vi skulle göra det o att de gärna fick vara med o observera/lära sig. Han var väldigt allvarlig o hade inte tid då de var pá väg tillbaka från ett tillbud på närmsta sjö: en isfiskare hade gått igenom isen. Fiskaren hade klarat sig.

Dan B: Här är en text som beskriver falsk säkerhet med flytoveraller utan att fokusera på vinteranvändning. Det framgår att overallerna blir vattenfyllda och gör det mycket svårt att ta sig upp. Jag har läst om dödsolyckorna i Finland som har lett till restriktionerna, men har inga länkar nu på lördagskvällen. Det faktum att overallerna blir vattenfyllda med stora svårigheter att ta sig upp räcker för att dra slutsatser.

Länk:
I vår första video, tyvärr på spanska för ändamålet här på forumet, beskriver pojke nr 1 att "det är tungt". Vatten hade samlats i vattentäta "fickor" i byxbenen, de första 15 cm av bensluten har även vattentätt foder, före det vanliga fodret. Detta försvårade hans möjlighet till att sparka snabbt med benen. Han kom upp ur vattnet o nämnde igen att "det är jättetungt". Eftersom det var vår första övning kunde vi först i efterhand analysera vad problemet var/hur det uppstått.
Eter att ha utfört övningen 4 ggr, vid 4 olfika tillfällen o 4 olika omständigheter, så är ändå slutsatsen hittills, att så länge man följer beskrivningen så är det inte komplicerat att komma upp ur vattnet.
Jag kommer fortsätta att göra övningen, o fôrhoppningsvis hamna i mer kniviga situationer (lång sträcka med bräcklig is, t ex) för att kunna avgöra om metoden fortsätter att fungera. Jag kommer inte att utsätta mig eller mina barn för fara då vi alltid kommer att göra det med en nödutgång skulle d bli för svårt.
Vi har märkt att ju fler ggr vi utför den, o ju fler ggr vi gör genomgångar, desto bättee sitter stegen/rôrelsena.

En ”lågt hängande frukt” om man vill spara liv är att öka möjligheterna att ringa 112 från vaken. Alla tips om issäkerhet borde inkludera mobiltelefon i vattentätt fodral högt placerad. Teknik för enkel larmning utan skärmtangenter borde finnas eller kunna tas fram.
Det finns redan på iPhone. Och jag vet för har råkat ringa upp av misstag en gång...
Här kan du läsa om hur du gör. Observera att du måste kontrollera att "ring automatiskt" måste vara på för att kunna ringa utan skärmtangenter.

För mig känns det väldigt naivt att tro att räddningstjänsten kan rädda mig om jag går igenom isen. Hur skall de hinna fram till en plats som kanske tagit mig timmar att nå på skridskor, med utrustning så att de själva kan beträda isen utan risk för egna liv?
På de stora sjöarna i min närhet kan de säkert komma fram med svävare. På alla sjöar mindre än Hjälmaren kan de knappast få fram en svävare till mig, då återstår det helikopter och jag tror den närmaste ytbärgaren är i Nyköping, ca 30min bort i ren flygtid, lägg till tid för att larmet skall gå fram samt att de skall hitta mig så är vi uppe i 45-60min. Så länge vill jag inte ligga och spratla i vattnet.

Nä, på isen måste jag förlita mig på egen samt kamraters förmåga till räddning. Att ringa 112 är tidigast aktuellt när jag är uppe ur vaken.

För dig kanske Per. Men andra bor närmare hjälpen. Hur som är det bra att ringa så tidigt som möjligt. Du eller nån annan kan ju behöva hjälp när du väl kommit upp. Finns flera exempel på folk som dött långt efter de gått igenom. I nåt fall i helikoptern på väg därifrån.

Ja att börja fippla med en telefon när man befinner sig i "Livsfarligt läge" är inte det första man ska göra. Man läser ibland om liknande tänk inom kajakpaddling att vissa först tänker på att ringa 112 om man går runt och först därefter börja rädda sig.

Självklart är det prio ett att ta sig upp av egen maskin men ibland mäktar man inte med det. Isen kan spricka gång på gång, man kan ha fastnat i nåt/skadat sig osv. Att då kunna ringa 112 kan vara livsavgörande. Men ingen har väl påstått att det är det första man försöker? Antagligen har du då försökt ett tag att ta dig upp och därmed är fingrarna stelfrusna. Att då fippla med dragkedjor och annat på fickor och sen även trycka på skärmknappar är mer eller mindre omöjligt. Därför kan det vara bra att ha telefonen högt placerad och dessutom kunna larma genom att trycka på fysiska knappar.

Det finns exempel på åtminstone en som lyckats få hjälp via mobilen. Vi har diskuterat larmfunktioner som t ex sms med position till ett antal anhöriga om man trycker tre gånger på strömknappen på vissa Samsunglurar i nån gammal tråd.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg