Israpportör: Allt du skriver låter jättebra men tycker du det är medias uppgift att ta upp allt detta?
Exemplet kring media i tråden är ett 3 minuter långt filmklipp. På 3 minuter hinner man inte mycket av det du vill ha med.
Däremot finns ju massor av det på nätet i olika former t.ex. issäkerhetsrådets sida eller här på utsidan, undervisas om i grundskola (obligatorisk del i idrottsämnet) och utbildas om i olika föreningar t.ex. långfärdsskridskoklubbar samt går att läsa i diverse böcker.
Istället för att ifrågasätta så skulle det uppskattas mer med bidrag till samtalet/debatten. Vad tycker du man kan göra, Benji? Om du tycker det Johan Israpportör skriver låter bra så kan du dela utvecklingar och/eller alternativ.
Givet att det blir olika delar för olika användningsområden, men om en skoteråkare går genom isen så är det inte längre någon skillnad på hen jämfört med pimpelfiskaren eller skridskoåkaren som oxå gått genom isen.
Förebyggande JA (och dessa föreningar jobbar med förebyggande), men det hjälper inte att förebygga för de som trampar 0-gradigt vatten. Ska de lämnas kvar för de har endast sig själva att skylla?
Jag har nu mailat issäkerhetsrådet, svenska livräddningssällskapet, sjöräddningssällskapet, brandchefen i min kommun, räddningstjänsten i Sthlms län, reportern på det inslaget på SVT. Jag har endast fått svar från brandchefen i min kommun; han skulle vidarebefordra mailet till utbildningsansvarig på räddningstjänsten, samt från Sjöräddningssällskapet; hon skulle ta upp d på deras nästa möte om utbildningar. That's it.
Jag har iaf lyckats ragga upp en crash-test-dummy-person till övning på räddning av person som saknar rörelseförmåga. Vi ska träna på fredag. Hon är en annan kompis som jag lärt självräddning, i samband med vår övning av självräddning med skridskor.