Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att lära sig av dödsolyckor på is
- Trådstartare israpportör
- Start datum
Från ikväll: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjoraddningssallskapet-man-ska-tanka-pa-sin-egen-sakerhet-forst
Kolla till slutet av hans övning. En sån reservutgång skulle man ha!
Spoiler Alert: han visar verkligen ingenting som hjälper någon, suck.
Kogoyo du har helt rätt i att han inte visar som hjälper någon att komma upp (själv). Men vad var hans syfte? Lyssnade du på vad han sa?
Både lyssnade o läste. Han rpeterar det vanliga, mest förebyggande. Det är inget dåligt med det. Det jag undrar e hur mycket det hjälper o hur effektivt man når ut. Jag undrar inte kritiserande, utan verkligen undrar. Finns mer funderande kring det o kan inte låta bli att dra liknelser t svensk drogpolitik.
Nu har d dött 8 pers sen i torsdags. 4 av dom vet vi att d inte hade utrustning. Har inte följt rapporteringen noga så vet ej ang de andra.
Jag är inte ens en "skridskomänniska", har lärt mig o pojkarna för vår egna säkerhets skull. Barn e som dom e o har en tendens att göra mindre genomtänkta saker emellanåt, särskilt om inga vuxna e närvarande. Förbud räcker inte hela vägen alltid.
Nu har d dött 8 pers sen i torsdags. 4 av dom vet vi att d inte hade utrustning. Har inte följt rapporteringen noga så vet ej ang de andra.
Jag är inte ens en "skridskomänniska", har lärt mig o pojkarna för vår egna säkerhets skull. Barn e som dom e o har en tendens att göra mindre genomtänkta saker emellanåt, särskilt om inga vuxna e närvarande. Förbud räcker inte hela vägen alltid.
Oops. Syftade inte på drogerna i drogpolitiken, bara för att förtydliga. D jag menar e att om idén e att noll pers ska dö (eller ens gå genom isen/ta droger/dö i trafiken) och det uppenbarligen inte fungerar med insatserna man gör, måste man då inte börja se det från en annan vinkel? Uppenbarligen missar man något, och om man fortsätter att trampa i samma spår så kommer man aldrig kunna se vad det e man går bet på.
Exakt. O därför är det välkommet med bidrag och//förslag/konstruktiv kritik eller t o m hjälp irl. Det är svårt att se vad som är dåligt när man är inne i det (som ett dåligt förhållande med en partner). Samtidigt har vi inte lagt upp nåt (klipp) om att rädda annan person för jag vet att det är krångligare. Jag har vare sig kunnat eller känt till självräddningstekniken längre än 1,5 månader. Jag e dessutom uppväxt i Göteborg o där fick vi lära oss att "gå genom is = död" sen barnsben - inte särskilt pedagogiskt eller konstruktivt.Jättebra att du reflekterar kring detta. Nästa steg är kanske att reflektera lite kring för och nackdelar kring den metod du förespråkar. Vilka fördelar har den? Vilka hjälper den? När fungerar den inte? Vilka hjälper den inte?
Jag är ytterligare en här inne som tycker att informationen i media om issäkerhet har mycket mer att önska. Skicka fram folk som har en naturlig undervisningsförmåga och som kan se till allas behov. Måla inte en svartvit bild, berätta istället hur man kan anpassa säkerhetsåtgärderna efter situationen. Det finns mycket att säga om detta.
(Apropå barns upptåg som Kogoyo tar upp så hittade jag igår tre barn i 8-9 årsåldern som lekte alldeles ensamma en liten bit ut på livsfarlig is.)
Hade jag bott i din landsända Kogoyo hade jag gärna mött upp för övningar och diskussioner. Den som vill styra upp gemensamma övningstillfällen kan t.ex. använda forumets meddelandefunktion.
(Apropå barns upptåg som Kogoyo tar upp så hittade jag igår tre barn i 8-9 årsåldern som lekte alldeles ensamma en liten bit ut på livsfarlig is.)
Hade jag bott i din landsända Kogoyo hade jag gärna mött upp för övningar och diskussioner. Den som vill styra upp gemensamma övningstillfällen kan t.ex. använda forumets meddelandefunktion.
Jag e dessutom uppväxt i Göteborg o där fick vi lära oss att "gå genom is = död" sen barnsben - inte särskilt pedagogiskt eller konstruktivt.
Det är nog olika beroende vem du frågar. När jag växte upp på 70-talet utanför Stockholm ingick grundläggande iskunskap i lågstadiet inför den årliga vinterfriluftsdagen som inkluderade skidåkning och skridskor på en lokal frusen sjö. Undervisning i självräddningstekniker och räddning av andra skedde på sjön i en uppsågad vak.
SVT anslagstavlan sände förr information om issäkerhet och olika tekniker att ta sig upp efter plurr.
Jag tror även att de flesta som gjort värnplikt i någon jägartjänst har fått isbada m.m.
Jag är ytterligare en här inne som tycker att informationen i media om issäkerhet har mycket mer att önska. Skicka fram folk som har en naturlig undervisningsförmåga och som kan se till allas behov. Måla inte en svartvit bild, berätta istället hur man kan anpassa säkerhetsåtgärderna efter situationen. Det finns mycket att säga om detta.
Israpportör vad önskar du av media? Vad saknas? Att media i korta artiklar eller klipp skall säga hur säkerhetsråden skall anpassas efter situation tycker jag inte säger något. Vad menar du? Kan du ge exempel.
Att någon skall som du skriver ”se till allas behov” är ju en omöjlighet eftersom våra behov är vitt skilda beroende på varför vi är på isen. Titta bara på behoven hos en skoteråkare, isfiskare eller långfärdsskridskoåkare.
Ska informationen gälla alla så blir det ju inte så mycket kvar.
Benji: En lång diskussion om säkerhetsråd borde kanske brytas ur den här tråden. Men här är ett snabbt ihopskrivet exempel på hur jag skulle kunna lägga upp det:
Resonera lite kring olika istjocklekar och istyper. Visa hur man provar isen.
Visa hur man tar sig upp ur en isvak. Handskar och isdubbar. Uppstigningsriktning. Har man sämre fysik kan man behöva hjälp, visa hur, och att det inte alltid är enkelt. Berätta om den stora faran med att komma långt ut på tunn is som brister vid uppstigningsförsök.
Sällskap kan vara bra, men för att det ska hjälpa krävs lucka på ett sätt som förhindrar att flera hamnar i vattnet.
Ha alltid med mobil i vattentätt fodral högt placerad.
Några ord om lika sorters flythjälp och deras egenskaper.
Resonera lite kring olika istjocklekar och istyper. Visa hur man provar isen.
Visa hur man tar sig upp ur en isvak. Handskar och isdubbar. Uppstigningsriktning. Har man sämre fysik kan man behöva hjälp, visa hur, och att det inte alltid är enkelt. Berätta om den stora faran med att komma långt ut på tunn is som brister vid uppstigningsförsök.
Sällskap kan vara bra, men för att det ska hjälpa krävs lucka på ett sätt som förhindrar att flera hamnar i vattnet.
Ha alltid med mobil i vattentätt fodral högt placerad.
Några ord om lika sorters flythjälp och deras egenskaper.
Israpportör: Allt du skriver låter jättebra men tycker du det är medias uppgift att ta upp allt detta?
Exemplet kring media i tråden är ett 3 minuter långt filmklipp. På 3 minuter hinner man inte mycket av det du vill ha med.
Däremot finns ju massor av det på nätet i olika former t.ex. issäkerhetsrådets sida eller här på utsidan, undervisas om i grundskola (obligatorisk del i idrottsämnet) och utbildas om i olika föreningar t.ex. långfärdsskridskoklubbar samt går att läsa i diverse böcker.
Exemplet kring media i tråden är ett 3 minuter långt filmklipp. På 3 minuter hinner man inte mycket av det du vill ha med.
Däremot finns ju massor av det på nätet i olika former t.ex. issäkerhetsrådets sida eller här på utsidan, undervisas om i grundskola (obligatorisk del i idrottsämnet) och utbildas om i olika föreningar t.ex. långfärdsskridskoklubbar samt går att läsa i diverse böcker.
Istället för att ifrågasätta så skulle det uppskattas mer med bidrag till samtalet/debatten. Vad tycker du man kan göra, Benji? Om du tycker det Johan Israpportör skriver låter bra så kan du dela utvecklingar och/eller alternativ.Israpportör: Allt du skriver låter jättebra men tycker du det är medias uppgift att ta upp allt detta?
Givet att det blir olika delar för olika användningsområden, men om en skoteråkare går genom isen så är det inte längre någon skillnad på hen jämfört med pimpelfiskaren eller skridskoåkaren som oxå gått genom isen.
Förebyggande JA (och dessa föreningar jobbar med förebyggande), men det hjälper inte att förebygga för de som trampar 0-gradigt vatten. Ska de lämnas kvar för de har endast sig själva att skylla?
Jag har nu mailat issäkerhetsrådet, svenska livräddningssällskapet, sjöräddningssällskapet, brandchefen i min kommun, räddningstjänsten i Sthlms län, reportern på det inslaget på SVT. Jag har endast fått svar från brandchefen i min kommun; han skulle vidarebefordra mailet till utbildningsansvarig på räddningstjänsten, samt från Sjöräddningssällskapet; hon skulle ta upp d på deras nästa möte om utbildningar. That's it.
Jag har iaf lyckats ragga upp en crash-test-dummy-person till övning på räddning av person som saknar rörelseförmåga. Vi ska träna på fredag. Hon är en annan kompis som jag lärt självräddning, i samband med vår övning av självräddning med skridskor.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tillbud? -Lära av misstagen! | Säkerhet och räddning | 5 | ||
Resa myggsäkert & Vaccinera sig utomlands? | Säkerhet och räddning | 4 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg