Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

Men ursäkta. Vem skulle kunna vara så in i h...... dum i huvudet och använda en 15 cm kniv till att hugga med?
Jag. Men du behöver inte vara otrevlig bara för det. Så länge jag betalat för den med ärligt förtjänade pengar så tycker jag att jag kan använda den som jag vill.

Det är en sketen kniv vi pratar om. Man får ok såna för några tior. Gör inget om den går sönder eller blir helt genomfärgad när man blandar i färgburken med den :)

Ni som alltid använder rätt don för rätt sak, är ni säkra på att ni verkligen kan använda er momentnyckel rätt? När fick ni den kalibrerad senast? Man är olika noga med olika saker.
 
Jag. Men du behöver inte vara otrevlig bara för det. Så länge jag betalat för den med ärligt förtjänade pengar så tycker jag att jag kan använda den som jag vill.

Det är en sketen kniv vi pratar om. Man får ok såna för några tior. Gör inget om den går sönder eller blir helt genomfärgad när man blandar i färgburken med den :)

Ni som alltid använder rätt don för rätt sak, är ni säkra på att ni verkligen kan använda er momentnyckel rätt? När fick ni den kalibrerad senast? Man är olika noga med olika saker.
Haha. Du behöver inte ta det personligt.

Visst får du använda precis vilken kniv du vill. Du kan hugga slanor med din Schweiziska armékniv om du så vill.

Hur som helst så är inte en kniv med ett 15 cm långt blad det mest optimala i sammanhanget, lika lite som en Himalayan Exports 17 tums machete är på att breda smör på mackorna.

Det faktum att du försvarar din metod visar snarare brist på kunskap och respekt för verktyget (kniven), trots att du tydligen ömmar för momentnycklar ;).

Hur som helst. Du är den förste som öppet erkänner att du hugger med din korta kniv och skiter i hur det går för den eller om den passar till jobbet.

~Paul~
 
det finns folk som slår i spik med skon, skruvar med bordskniven och hackar med sin kniv.. var och en blir saliga i sin tro och man får väl göra som man vill bara det fungerar.. jag personligen är en stor vän av att använda rätt verktyg till rätt uppgift, om inget annat för att inte förolämpa konstruktören.. ;)

Nä, slå i spik funkar inte skon bra till, däremot till att knäcka nötter och om det är träskor så kan man knacka gädorna i skallen med dom. Till spik används tyngre verktyg typ skiftnyckel, rörtång, baksida av kofot och om man av någon outgrundlig anledning har en till hands... yxnacken...

Detta därför att hammar fan ALLTID verkar ha fått ben när man ska ha den!!!!
 
Ni som alltid använder rätt don för rätt sak, är ni säkra på att ni verkligen kan använda er momentnyckel rätt? När fick ni den kalibrerad senast? Man är olika noga med olika saker.

du förutsätter att alla som är noga med att använda rätt verktyg till rätt uppgift har en momentnyckel..
 
Jag är lite imponerad av hur många som fått en massa regler/utbildning med sin första kniv?
Mina regler var enkla, skär du dig får du skylla dig själv.

Vad gäller huggande med kniv så är min syn enkel, har du en situation där det lämpar sig att hugga så slå dig lös bara...

Med min norska slidkniv lär jag inte hugga annat än vasstrån men om jag har med mig en kukuri så kommer jag hugga pinnar, kvistar och slanor.

[Edit] tusan också, nu var läsordningen ställd i omvänt läge, jag missade därför en massa inlägg som sade det jag skrev...
 
Men ursäkta. Vem skulle kunna vara så in i h...... dum i huvudet och använda en 15 cm kniv till att hugga med?

Det fattar du väl att vi som hävdar att vissa knivar är mycket lämpliga till att hugga med inte menar den här typen av knivar eller?!? Självklart förstår även en femåring att en kniv med 15 cm bladlängd och därunder endast lämpar sig till skärande uppgifter.

~Paul~

Jag reagerade som jag gjorde eftersom motsatsen till min fråga i så fall skulle vara:

"Varför hugger folk med knivar som är gjorda för att hugga med" eller nåt åt det hållet, och det är väl om omöjligt ännu dummare att starta en sådan tråd.

Självklart var min fråga seriös och den handlade om när helt "vanliga" ordinära slidknivar används för att hugga med, jag har tolkat det som att det förekommer bland medlemmar här inne och jag har själv sett det IRL.

Jag inser nu att det blev generalfel och att jag delvis har mig själv att skylla eftersom jag inte definierade "vanlig" och "slidkniv" bättre än så. Men jag trodde det skulle räcka eftersom jag också skrev att "jag inte pratade om knivar som var gjorda för att hugga med".

Jag hetsade upp mig lite och tyckte det var lite onödigt att blanda in femåringar mm, är det någon som ifrågasätter huggandet med mindre knivar är det ju jag, eftersom hela tråden handlar om det.... då behöver du ju inte börja svära och leva om...

Sen vet inte jag om det är så solklart som du vill göra gällande, jag tycker det tom i den här tråden finns tecken på att det huggs med mindre saker också.

Sorry för det där med tråd-traschandet, det var mest en överreaktion.

jag är ap-trött men jag hoppas du förstår vad jag skrev.

god natt!
 
Senast ändrad:
Men ursäkta. Vem skulle kunna vara så in i h...... dum i huvudet och använda en 15 cm kniv till att hugga med?

~Paul~

Barn kanske??:)

När och där jag växte upp var det vanligt att vi små-grabbar fick våra första små scoutknivar i ganska låg ålder. Jag kommer inte ihåg säkert, men jag har bestämt för mig att jag hade min egen kniv redan innan jag började lekis.

Det fanns ingen som helst dramatik i detta, att vi helt fritt kunde disponera varsin kniv, dock fick vi klara och stränga order om hur dom skulle användas.

-tälj bort ifrån dig
-tälj aldrig mot någon annan
-spring eller gå aldrig med kniven framme
-lägg inte ifrån dig kniven hur och var som helst

och det intressantaste ur det här inläggets perspektiv:
-hugg aldrig med kniven
 
Knivregler stötte jag på i vargungarna, hos främjandet och bland frivilligyngel.
Fiffigt många regler skapas det snabbt kryphål i......... regler bör vara enkla och konkreta.
Sax och kniv är enligt uppslagsboken skärande redskap.
Stäm och holkjärn är huggande, i friluftssammanhang brukas yxa alt stor kniv ibland.

Gott nytt år tillönskas!
 
appropå saxar och knivar, positivt tänkande och att röra till en tråd, kan jag passa på och berätta en anekdot:

vet ni vad "finnen" sa när han fick en kniv i ena ögat?
-tur att det inte var en sax!

en moralstärkande och sedelärande liten historia

Det samma; Gott Nytt!
 
Sorry för det där med tråd-traschandet, det var mest en överreaktion.

jag är ap-trött men jag hoppas du förstår vad jag skrev.

god natt!
God morgon. Ingen fara, så lättstött är jag inte. Det är nyårsafton idag så vi skall vara snälla mot varandra och "kramas i trafiken" :). Därför ber jag om ursäkt om jag sårat dig eller någon annan med min något sträva ton!

Gott Nytt!!

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar