Vad är det här för regler? Ibland har man lust att böja virket och snitta, eller har man en större kniv så kan ett raskt hugg vara mycket roligare. Så länge man inte skadar sig finns inget rätt eller fel, eftersom det inte handlar om liv eller död när jag är ute i naturen.
Jag har precis återupptagit intresset för knivar och täljning, när jag var liten höll jag och brorsan på med våra moror jämt. Vi täljde, högg i både äpplen och fingrar, blödde och jämförde. Han var då mer intresserad och lärde sig att slipa och täljde fantastiska saker. Vid närmare 30års åldern har jag återupptagit intresset! Skall se om jag någon gång kan hitta och fotografera någon gammal morahuggare. Målad, lindad, sliten, rostig, nerslipade så de ser ut som fileknivar.
Ursäkta att jag avviker en smula från ämnet, men frågeställningen var ju defekt från början. Betänk, om vi hela tiden applicerar attityden "vad skall det vara bra för?" och liknande så är det inte mycket mening med någonting. Då kan vi ligga kvar i sängen i stället för att gå ut i skogen eftersom det tydligen var fel svar.
Gott Nytt Decennium. MMX (nu är det minsann enkelt i eftertexterna, annat än MIMVXXXIII)
/Tor