Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

God morgon. Ingen fara, så lättstött är jag inte. Det är nyårsafton idag så vi skall vara snälla mot varandra och "kramas i trafiken" :). Därför ber jag om ursäkt om jag sårat dig eller någon annan med min något sträva ton!

Gott Nytt!!

~Paul~

Det låter bra :)

Det samma till dig, ett riktigt Gott Nytt År !!

Det faktum att du försvarar din metod visar snarare brist på kunskap och respekt för verktyget (kniven), trots att du tydligen ömmar för momentnycklar ;).
Jag försvarar ingen "metod". Har jag en kort kniv och det är bekvämare att hugga med den än att skära eller hämta en större huggare (som jag inte äger) så hugger jag med moran. Du har rätt i att min respekt för verktyget är liten och att jag är okunnig i knivkunskap. För mig är en kniv bara en kniv ;)

Vågar knappt skriva det men igår skar jag mot mig! Lyckades på något märkligt sätt sticka mig i lillfingret. Hoppas jag inte får blodförgiftning och dör :-D

Till spik används tyngre verktyg typ skiftnyckel, rörtång, baksida av kofot och om man av någon outgrundlig anledning har en till hands... yxnacken...
En sten (granit eller gnejs är bäst) som ligger bra i handen och baksidan på en lite större skruvmejsel funkar också.

du förutsätter att alla som är noga med att använda rätt verktyg till rätt uppgift har en momentnyckel..
En? Du förstår väl att du inte kan använda samma momentnyckel till en M6 som till en M12? Det var en kuggfråga. Är man noga med rätt verktyg har man minst tre momentnycklar med väl avvägda omfång. Att bara äga en momentnyckel är som att bara äga en kniv, som man hugger, gräver, skär, blandar färg och slåss på stan med.

Jag använder inte momentnyckel. Orka bry sig. Man drar tills det känns rätt eller det börjar knaka i godset. Skulle man dra av en skruvskalle så går världen inte under för det. Men jag har träffat en del personer som är väldigt noga med saken. De kan prata i timmar om rätt momentnyckelteknik och vad och hur man får/inte får göra. Det är lätt att snöa in på sitt egna lilla specialintresse och predika den enda rätta vägen för en ointresserad omvärld.

Gott nytt år på er alla :)

Noob du måste uppdatera dig, med nyare automotiva förband gör att det krävs numera minst 4 momentnycklar.
Och eftersom tomten inte var vänlig och kom med den största modellen blir det till att börja leta efter en begagnad t a b m. Vem sjutton drog skruvförband med sådana moment? Tur är väl att man kan få upp dem med 6kant och 1 m 1 1/2" rör. Alternativet blir väl till att svetsa fast en 4kant på lämpligt avstånd från centrum.......

Av grannen med tummen mitt i handen fick jag se en mora 3 som inte var mycket till kniv, han hade försökt hugga i en ektröskel som skulle tunnas på undersidan, eggen på moran behöver en helslipning före bryning, stringling lär han inte uppskatta riktigt. Han fick låna elhyvel som nog är rättare verktyg för den där tröskeln, vi får se hur mycket verkning den behöver efter återlämnandet.......

Nu är det dags för dagens promenad, till havet.

Hoppa åt rätt håll i natt!

regler?

Vad är det här för regler? Ibland har man lust att böja virket och snitta, eller har man en större kniv så kan ett raskt hugg vara mycket roligare. Så länge man inte skadar sig finns inget rätt eller fel, eftersom det inte handlar om liv eller död när jag är ute i naturen.

Jag har precis återupptagit intresset för knivar och täljning, när jag var liten höll jag och brorsan på med våra moror jämt. Vi täljde, högg i både äpplen och fingrar, blödde och jämförde. Han var då mer intresserad och lärde sig att slipa och täljde fantastiska saker. Vid närmare 30års åldern har jag återupptagit intresset! Skall se om jag någon gång kan hitta och fotografera någon gammal morahuggare. Målad, lindad, sliten, rostig, nerslipade så de ser ut som fileknivar.

Ursäkta att jag avviker en smula från ämnet, men frågeställningen var ju defekt från början. Betänk, om vi hela tiden applicerar attityden "vad skall det vara bra för?" och liknande så är det inte mycket mening med någonting. Då kan vi ligga kvar i sängen i stället för att gå ut i skogen eftersom det tydligen var fel svar.

Gott Nytt Decennium. MMX (nu är det minsann enkelt i eftertexterna, annat än MIMVXXXIII)
/Tor

Vad är det här för regler? Ibland har man lust att böja virket och snitta, eller har man en större kniv så kan ett raskt hugg vara mycket roligare. Så länge man inte skadar sig finns inget rätt eller fel, eftersom det inte handlar om liv eller död när jag är ute i naturen.

Jag har precis återupptagit intresset för knivar och täljning, när jag var liten höll jag och brorsan på med våra moror jämt. Vi täljde, högg i både äpplen och fingrar, blödde och jämförde. Han var då mer intresserad och lärde sig att slipa och täljde fantastiska saker. Vid närmare 30års åldern har jag återupptagit intresset! Skall se om jag någon gång kan hitta och fotografera någon gammal morahuggare. Målad, lindad, sliten, rostig, nerslipade så de ser ut som fileknivar.

Ursäkta att jag avviker en smula från ämnet, men frågeställningen var ju defekt från början. Betänk, om vi hela tiden applicerar attityden "vad skall det vara bra för?" och liknande så är det inte mycket mening med någonting. Då kan vi ligga kvar i sängen i stället för att gå ut i skogen eftersom det tydligen var fel svar.

Gott Nytt Decennium. MMX (nu är det minsann enkelt i eftertexterna, annat än MIMVXXXIII)
/Tor

Mmm, får mig att tänka på den senaste boken om Idrebygden - där finns en massa intervjuer med folk som levde/lever där och minns tillbaka till dagarna på sätern: en person nämner elden - hur man inte brydde sig ett skit om träslag, tändning osv... brann det så använde man det.
Prylmani och teknisk fanatism är ett modernt påfund som "di gamle" antagligen skulle garva läppen av sig åt...

Go fortsättning på er alla!

Skönt att läsa att alla på utsidan och övriga äntligen är rörande ense om att man ska hugga med kniven....;)

Gott nytt år ute som inne !

En? Du förstår väl att du inte kan använda samma momentnyckel till en M6 som till en M12? Det var en kuggfråga. Är man noga med rätt verktyg har man minst tre momentnycklar med väl avvägda omfång. Att bara äga en momentnyckel är som att bara äga en kniv, som man hugger, gräver, skär, blandar färg och slåss på stan med.

Jag använder inte momentnyckel. Orka bry sig. Man drar tills det känns rätt eller det börjar knaka i godset. Skulle man dra av en skruvskalle så går världen inte under för det. Men jag har träffat en del personer som är väldigt noga med saken. De kan prata i timmar om rätt momentnyckelteknik och vad och hur man får/inte får göra. Det är lätt att snöa in på sitt egna lilla specialintresse och predika den enda rätta vägen för en ointresserad omvärld.

Gott nytt år på er alla :)

du blandar ihop noggranna personer med petimetrar med aspergers syndrom.. jag skulle aldrig använda en skiftnyckel mer än till sänke och jag använder momentnyckel vid behov men jag har bara en som jag använder mellan M17-21, det är noggrant.. kan man inte dra i en enda jävla mutter utan momentnyckel som är inskickad till statens provningsanstalt här i borås minst 1 ggr per år så är man en petimeter med aspergers syndrom eller yrkesman på en toyota verkstad.. mina traktorer behöver inte bättre nogranhet än vad dom får av mig. ;)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg