• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att göra upp eld utan tändstickor, i damsällskap.

Samer bebodde den absolut nordligast biten av norge finland och ryssland (kola-halvön).
När gränserna stängdes för fri rörlighet stannade vissa av samerna i karesuando. Då blev det för många renar för det området och de fick välja mellan tvångsslakt eller att flytta ner till lappland. 1928 flyttade första vågen ner och gick med i våra lappbyar. 1944 kom andra vågen och med tiden blev samerna i majoritet. 1971 antogs rennäringslagen som fastställer att det bildas helt nya ekonomiska föreningar under namnet samebyar. Men det ändrade ju inte vår identitet, vi som bott här 6000 år. Se "Vuollerim 6000"
 
Samer och Lappar

är ord av olika ursprung men ofta har de använts för att beteckna samma folkgrupper/släkter.

Vad man måste vara medveten om är att olika personer menar olika saker med de här orden.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer

Liknande lätta begreppsförvirringar uppstår t ex om man försöker definiera romer och resandefolket samt tattare.

Thure
 
Samer, finnar och lappar

Det råder som sagt en viss förvirring i fråga om olika benämningar. Jag vet samer som inte alls misstycker att bli kallade för lappar, då de inte tycker att det ligger något negativt i ordet. Å andra sidan finns det många samer som tar illa vid sig av att bli kallade lappar. Lapp har till viss del en negativ klang, t.ex. "fattiglapp", och betänk att man aldrig hör någon säga samej*vel, men däremot kan man faktiskt höra lappj*vel. Dessutom känner jag inte till någon "lapp" som (genuint) tar illa vid sig av att bli kallad same. Av denna anledning säger logiken att man bör använda same, då man inte riskerar att trampa någon på tårna.

För min del känns det onödigt att vidhålla "rätten" att säga lapp, bara för att min kompis som är same tycker att det är ok, speciellt när många andra samer tar illa vid sig.

För övrigt är den norska benämningen på samerna finner jfr Finnmark. Och ja, det är faktiskt så att Finland egentligen är en namnvariant på "samernas land", då samernas utbredningsområde tidigare sträckte sig över hela Finland.

Mvh /Joel
 
Ä
Rasistiska ord är tabu i dagens Sverige, då alla ras-tillhörigheter har samma rättigheter.

Alla ras-tillhörigheter?
Vad jag vet finns inga rastillhörigheter eftersom det helt enkelt inte går att dela in vår art i raser. Man har försökt, men det blir alltid större DNA-skillnad inom gruppen än mellan grupperna, och då är det ju inga grupper.

(Förlåt för kapningen av trådkapningen :))
 
Senast ändrad:
Alla ras-tillhörigheter?
Vad jag vet finns inga rastillhörigheter eftersom det helt enkelt inte går att dela in vår art i raser. Man har försökt, men det blir alltid större DNA-skillnad inom gruppen än mellan grupperna, och då är det ju inga grupper.

(Förlåt för kapningen av trådkapningen :))

Forskning gjorde inom EU senast i år som visade tydliga genetiska likheter mellan exempelvis finnar-ungrare och svenskar-tyskar så jag kan nog inte hålla med dig.
 
Inte heller helt sant, finnarnas och ungrarnas språk är släkt men inte enligt deras gener...?!

Ah fasen så kanske det var. Försökte google fram rapporten men misslyckades. Kommer dock ihåg att de kom fram till att svenska och norrmänn inte var särskilt lika och det förvånade forskarna. Vi tycks hellre ha umgåtts med tyskarna för i tiden.
 
Att man förenklat kan dela in människosläktet i olika raser är väl relativt vanligt förekommande. Dock har ju inte alltid dessa olika indelningsförsök varit så välmenande. En riktigt stor och världsomspännande kartläggning av det mänskliga genomet (genuppsättningen) HUGO (Human Genome Organisation) kom fram till de slutsatser som Martin syftar på.

Kontentan av kartläggningen var att man kan ifrågasätta är om det är meningsfullt att prata om folk utifrån rasindelning, just med tanke på att det är större genetisk variation inom en "rasgrupp" än mellan raser.

Mvh /Joel