Göra upp eld?

Rungá; sa:
Jag är alltid lika förundrad över den inbitna viljan att elda upp ris, löv och gud vet vad man nu rensar upp på tomten. Gör ved av det ris som går och lägg övrigt i en kompost så skola det åter varda jord.
Det där beror ju lite på var man bor... i "sörlandet" så multnar trä, har jag hört, men där jag bor ligger fällt trä i generationer. Så nog eldar vi upp om det går. Dock finns ju på flera ställen sopstationer/motsv som bara blir glada för ris, som ju brinner lika bra i ett värmeverk.

Hihi, påminner mig om en kille som såg ut som ett troll (och luktade mordbrännare), som skulle visa sin svärfar (pite-bo) hur man eldade ris i Australien (svärsonens hemland). Så, på med en dunk bensin i den 25-gradiga sommarvärmen och sen en tändsticka. Svärfaderna hann kasta sig i skydd när han såg svärsonen dra fram elddonen, men inte svärsonen. Han fick bo på sjukhuset några dagar, men slapp åka till Uppsala för att transplantera hud. Så lite tur hade han.

Slutligen, apropå detta med stensättning: Tycker sten är bra för att slippa kall och fuktig mark (jämför att göra eld på kall jordbotten vintertid kontra sten!), och sen är ett trick att man kan lägga en större sten som man pallar upp veden mot, eller två stenar som man eldar mellan (så står kaffepannan bra på stenarna, och rasar inte ned bara för att veden brinner ned). Att palla upp veden mot en sten ger drag underifrån, och stenen brinner inte ned och försvinner som ett vedträ gör (för när elden rasar ihop, minskar draget). Men jag eldar nästan bara i skogen.

Strykarräven; sa:
Det där beror ju lite på var man bor... i "sörlandet" så multnar trä, har jag hört, men där jag bor ligger fällt trä i generationer. Så nog eldar vi upp om det går. Dock finns ju på flera ställen sopstationer/motsv som bara blir glada för ris, som ju brinner lika bra i ett värmeverk.

Slutligen, apropå detta med stensättning: Tycker sten är bra för att slippa kall och fuktig mark (jämför att göra eld på kall jordbotten vintertid kontra sten!), och sen är ett trick att man kan lägga en större sten som man pallar upp veden mot, eller två stenar som man eldar mellan (så står kaffepannan bra på stenarna, och rasar inte ned bara för att veden brinner ned). Att palla upp veden mot en sten ger drag underifrån, och stenen brinner inte ned och försvinner som ett vedträ gör (för när elden rasar ihop, minskar draget). Men jag eldar nästan bara i skogen.
Ja i norrland får ingen rök i ögonen om man inte eldar på Örnnäset. Men jag bodde i byn och hade en evighetskompost, en lång bänk som bara blev längre och längre men den multnade i andra änden. Hade inte tid nog att se hur det slutade eftersom jag drog.

Stensättning, ja som vanligt är det en regel med undantag. Beror alldeles på var man eldar. Lästenar kan vara bra i bland. Är man vid älvstranden så är det sten under och runt omkring. Gör man eld på mossan så kanske man blir överraskad om elden bränner sig ner i mossan och man snart har en eld i en grop. Men stenringar för att hindra elden från att sprida sig ... undrar varifrån den iden kommer?

Rungá; sa:
Jag är alltid lika förundrad över den inbitna viljan att elda upp ris, löv och gud vet vad man nu rensar upp på tomten. Gör ved av det ris som går och lägg övrigt i en kompost så skola det åter varda jord.

Rolle:

Jo, första året gjorde jag ved av det som var grovt nog. Det var dumt. Det tillför ingen nämnvärd värme vid eldning. Det går inte att elda ens, med mindre än att man har tre gånger så mycket bra ved. Jag har f ö några kubik oduglig pil (eller nåt) som jag försöker elda som ved, det räcker. Som framgår av denna tråd i övrigt så är brännbar ved ändå olika bra när man vill elda.

Senare har jag alltså övergett att betrakta hagtornen som ved, men kan bara konstatera att eftersom den årliga högen blir så stor - så eldar jag upp den eftersom den brukar hamna på grannbondens åker. För att lyckas destruera förra årets hagtornsrens, så brände jag i år en större mängd körsbärsris, men tog i det fallet vara på stammarna som ved. Det var bara lite sly tänkte jag, men en stunds senare så hade närmare en full tank i motorsågen gått åt och det var visst så att slyet hade vuxit både i grovlek och allmän omfattning de senaste 5 åren.

Löv räfsar jag i princip inte och kompost och dynghög får tillräcklig påspädning ändå av annat rens. Självklart beror ju mycket av det här på vad man har för tomttyp. Att folk okynneseldar gammalt gräs, och krattar både gräs och löv i onödan kan jag hålla med om, men det beror ju förstås bara på att de råkar ha en annan bild av hur den välskötta trädgården ser ut.

Eftersom trådarna som du riktigt påpekar åtminstone ibland ska innehålla diskusioner och möjligen polemik, så går det förstås att starta en tråd om friluftsmässig trädgårdsskötsel.

Själv tycker jag dock att många inlägg kan vara mer informativa än polemiska och ser det som positivt även om jag kan bitcha en del själv.
Detta tjafs är ju dock i grunden destruktivt och förklenande för den mänskliga organismen. Harmoni och samsyn är ju finfina grejor även om det inte alltid är realistiskt, eller hur. Jag grälar antagligen mest när jag egentligen har andra motgångar, eller så är det tvärtom... Att jamsa med bara för att undvika konflikter är inget som leder till framsteg heller förstås.

Antar att du mest krattar lite snygga mönster mellan stenarna i din trädgård.

Mezzner; sa:
Jag har f ö några kubik oduglig pil (eller nåt)
=sk energiskog? :)
Själv tycker jag dock att många inlägg kan vara mer informativa än polemiska och ser det som positivt även om jag kan bitcha en del själv.
Detta tjafs är ju dock i grunden destruktivt och förklenande för den mänskliga organismen. Harmoni och samsyn är ju finfina grejor även om det inte alltid är realistiskt, eller hur. Jag grälar antagligen mest när jag egentligen har andra motgångar, eller så är det tvärtom... Att jamsa med bara för att undvika konflikter är inget som leder till framsteg heller förstås.
Precis, vissa verkar tro att det antingen
a) finns en objektiv "sanning", vilket borde medföra att alla tycker och tänker likadant, eller att
b) om det finns meningsmotsättningar, så är det av ondo att ventilera dessa.

Förresten, vad är problemet med att bygga en stenring runt sin brasa (om man bortser från vad somliga tycker är fult/snyggt): Menar ni att elden sprider sig lättare om man lägger stenarna? Om inte, varför kan inte jag få lägga en ring stenar när jag eldar vid Per-Pers-tjärnen i Tåsknäset i juni?

Kom igen nu, jag tar inte illa upp om någon stensätter/inte stensätter sin kaffebrasa i sommar, men ge mig gärna mer tips om att elda! Om vi bara håller käften för att vara varandra till lags, så sprider sig bara lojhet, dumhet och ...

Strykarräven; sa:
Mezzner; sa:
Jag har f ö några kubik oduglig pil (eller nåt)

Mja, det är väl inte Salix Salix, men nån Sälgaktig eller Pilig variant. Ganska röd ved, och så dråsar de ganska stora träden i backen (om inte min motorsåg hinner före) p g a stor köttröda Allmänna Träddödare (det senare var alltså inte jag då).

Jag kan, fast kanske i en annan tråd, lägga in bild på blad och fröställning, om nån kan artbestämma...

Energiskog och fliseldning skiljer sig f ö rätt mycket från eldning för kaffekok eller eldning i kakelugn. Flis ska ju t ex vara rätt surt vid eldningen har jag förstått. Fast den dåliga ved jag har i min trädgård är nog inte bra till något alls. På en rejäl glödbädd (j f r majbrasa) så brinner dock det mesta.

Javisst, dessutom så blir det inga brännfläckar kvar på marken när man bryter upp. Sogligt men sant!

(Alla fläckar går inte bort med tvättmedel =))

Göra upp eld

Jag har läst väldigt mycket och vet precis hur man gör upp eld vilket kanske inte är så svårt. Men när jag ska tända en stor brasa så tar bara de små kvistarna eld och sen slocknar elden efter ca 5 minuter. Men hur gör man för att stora grenar/ vedträd ska ta eld... Fattar inte hur jag lyckats för de misslyckas varje gång:skamsen:

mvh Christian

Kolla in min hemsida, där finns ett upplägg hur man går tillväga
http://skuggan.alhagensmainecoon.com
mvh peter

Strykarräven;292658 sa:

Precis, vissa verkar tro att det antingen
a) finns en objektiv "sanning", vilket borde medföra att alla tycker och tänker likadant, eller att
b) om det finns meningsmotsättningar, så är det av ondo att ventilera dessa.

Förresten, vad är problemet med att bygga en stenring runt sin brasa (om man bortser från vad somliga tycker är fult/snyggt): Menar ni att elden sprider sig lättare om man lägger stenarna? Om inte, varför kan inte jag få lägga en ring stenar när jag eldar vid Per-Pers-tjärnen i Tåsknäset i juni?

Kom igen nu, jag tar inte illa upp om någon stensätter/inte stensätter sin kaffebrasa i sommar, men ge mig gärna mer tips om att elda! Om vi bara håller käften för att vara varandra till lags, så sprider sig bara lojhet, dumhet och ...

Problemet med stensättning fanns nog inte innan Yngve Ryds bok kom ut...och det stod klart för vissa purister att samerna (enligt u) inte använder stenringar...

(Lite polemiskt kanske ;) ).

Själv använder jag mest sten när jag vill ha stöd för t ex kokkärl eller åstadkomma värmereflex alt vindskydd...kall våt jord brukar jag lägga pinnar på...och myrar eldar jag knappast på under barmarkstid...blir därför sällan ringar men däremot någon/några stenar att ställa byttan på eller mot...

F ö är sönderskurna gummidäck underskattade som eldstartare i fuktigt väder ;).

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg