Det där beror ju lite på var man bor... i "sörlandet" så multnar trä, har jag hört, men där jag bor ligger fällt trä i generationer. Så nog eldar vi upp om det går. Dock finns ju på flera ställen sopstationer/motsv som bara blir glada för ris, som ju brinner lika bra i ett värmeverk.Rungá; sa:Jag är alltid lika förundrad över den inbitna viljan att elda upp ris, löv och gud vet vad man nu rensar upp på tomten. Gör ved av det ris som går och lägg övrigt i en kompost så skola det åter varda jord.
Hihi, påminner mig om en kille som såg ut som ett troll (och luktade mordbrännare), som skulle visa sin svärfar (pite-bo) hur man eldade ris i Australien (svärsonens hemland). Så, på med en dunk bensin i den 25-gradiga sommarvärmen och sen en tändsticka. Svärfaderna hann kasta sig i skydd när han såg svärsonen dra fram elddonen, men inte svärsonen. Han fick bo på sjukhuset några dagar, men slapp åka till Uppsala för att transplantera hud. Så lite tur hade han.
Slutligen, apropå detta med stensättning: Tycker sten är bra för att slippa kall och fuktig mark (jämför att göra eld på kall jordbotten vintertid kontra sten!), och sen är ett trick att man kan lägga en större sten som man pallar upp veden mot, eller två stenar som man eldar mellan (så står kaffepannan bra på stenarna, och rasar inte ned bara för att veden brinner ned). Att palla upp veden mot en sten ger drag underifrån, och stenen brinner inte ned och försvinner som ett vedträ gör (för när elden rasar ihop, minskar draget). Men jag eldar nästan bara i skogen.