Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Eldstål + lillblöt barrskog = eld?
- Trådstartare iwalkalonelyroad
- Start datum
Kvarnträsk;384293 sa:Boken Eld av Yngve Ryd kan rekommenderas...
isbn 13: 978-91-27-10750-2
Den räknas knappt, 80-åriga samer kan få eld på en skål vatten i snöstorm med hjälp av flinta och en tumnagel.
Skämt åsido instämer jag i rekommendationen.
Kanske inte ett tips om du är i en barrskog, men i fråga om björkskog, så vill jag rekommendera den tunna, vita nävern från björken. Den näver som jag kallar för silkesnäver. Oavsett hur blött och regnigt det än är så går det alltid att hitta torr silkesnäver. Samla så mycket du behöver, strimla den för hand och lägg upp en liten hög. Sedan är det bara att gå loss med eldstålet. Jag garanterar att det tar fyr inom tre-fyra drag. Sedan är det bra att ha lite av den tjockare björknävret (det lite korkartade) till hands.
Mvh /Joel
Mvh /Joel
Finessen med den fina nävern är att den behöver inte ens vara torr för att brinna. OK skall du tända med eldstål kanske.... vill jag rekommendera den tunna, vita nävern från björken. Den näver som jag kallar för silkesnäver. Oavsett hur blött och regnigt det än är så går det alltid att hitta torr silkesnäver....
Annars går den att få eld på fast den är blöt eller isig. Sist vi var ute och gjorde upp eld använde jag nedisad sån näver till tände och sen tunna lite mindre isiga grankvistar som bränsle. Behövde inte ens kniv.
Kvarnträsk;397107 sa:Finessen med den fina nävern är att den behöver inte ens vara torr för att brinna. OK skall du tända med eldstål kanske.
Annars går den att få eld på fast den är blöt eller isig. Sist vi var ute och gjorde upp eld använde jag nedisad sån näver till tände och sen tunna lite mindre isiga grankvistar som bränsle. Behövde inte ens kniv.
Men du,nedisad näver,isiga grankvistar, men vad tände du med då ???,
Skämta bara, vissa sorts björkar har mycket tunn näver, en del väldigt lite, det brukar vara mer på fjällbjörken, än vårtbjörken, glasbjörken,eller har jag snurrat till det ? ni näverexperter, vad säger ni ?
Flinta och tumnagel, förstås - nog måst man ha nån lapp i släktenMen du,nedisad näver,isiga grankvistar, men vad tände du med då ???
Nä, jag kör med tändstickor till eld, eldstålet sparar jag till gas-/bensinköken.
Bra fråga om vilka björkar som har den där fina nävern, har väl aldrig tänkt på det - man är bara glad när man hittar den. Men är det inte de jämna fina vita björkarna, de med lite svart i sig, som har det mest?
Kvarnträsk;397135 sa:Flinta och tumnagel, förstås - nog måst man ha nån lapp i släkten
Nä, jag kör med tändstickor till eld, eldstålet sparar jag till gas-/bensinköken.
Bra fråga om vilka björkar som har den där fina nävern, har väl aldrig tänkt på det - man är bara glad när man hittar den. Men är det inte de jämna fina vita björkarna, de med lite svart i sig, som har det mest?
Nu tror jag att jag skapat något jag inte kan kontrollera,
kolla vad många björksorter det finns, Kvarnträsk....
Kan nägon fin-näver expert kryssa för vilken som har mest fin-näver ???
Jag begriper att alla dessa sorter inte finns i svedala...vilt växande alltså, men kanske i möbler...
Dvärgbjörk (B. nana)
Everestbjörk (B. utilis)
Glasbjörk (B. pubescens)
Gulbjörk (B. alleghaniensis)
Jättebjörk (B. maximowicziana)
Kamtjatkabjörk (B. ermanii)
Kinesisk björk (B. albosinensis)
Kopparbjörk (B. albosinensis var. septentrionalis)
Körsbärsbjörk (B. lenta)
Manchurisk björk (B. platyphylla)
Ornäsbjörk (B. pendula 'Dalecarlia' )
Pappersbjörk (B. papyrifera)
Räffelbjörk (B. costata)
Svartbjörk (B. nigra)
Vårtbjörk (B. pendula)
Källa: Wikipedia el. vad de heter...
Ett tips om man har tillgång till det, så starta eld med vide. Saven i det virket är vist kemisk ren T-röd. Får man bara upp en liten flamma så tar det sig av sig själv. Växten växer dessutom som ogräs på sina ställen, så det är bara att kapa av lite kvistar. I Yngve Ryds bok ägnas ett helt kapitel åt videt, för övrigt.
Rent förbanat vad många björkar det finns och så valde jag den med vårtorna...
Oj, och jag som bara brukar skilja på björksly och björkved...kolla vad många björksorter det finns, Kvarnträsk....
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Grundläggande för överlevnad | Överlevnad | 46 | ||
eldstål eller tändare?? no.2 | Överlevnad | 64 | ||
eldstål eller tändare?? | Överlevnad | 42 | ||
Eldstål | Överlevnad | 5 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg