Lite kompletteingar:
I skogsterräng har jag använt tarp av rektangulär sort (2*3 m sådär), ovanför trädgränsen bara mitt hemsydda "tarptent" som ju i princip är ett yttertält av ryggåsmodell. Detta ger en bra kompromiss mellan vikt och extra skydd vid behov.
Ett Tarptent (www.tarptent.com) utan golv och utan alla dörrar stängda (obs att de här varianterna oftast går att använda som öppna tarps, men går att stänga nästan till tält vid behov) är definitivt mer tarp än tält. De är också väldigt enkla och snabba att sätta upp. Vanlig tarp är betydligt mer krävande för att få alla vinklar rätt och duken väl spänd för att klara dåligt väder.
Om man väljer till ett golv till Tarptents och sedan stänger alla ventilationsportar, ja då är man nära ett tält (fast till halva vikten som du skrev). Men det behöver man ju inte göra varje natt alls.
Jag upplever att jag letar efter precis samma sak när jag letar tältplats som när jag letar "tarpplats". Sedan tar man det bästa av de alternativ som finns. Det är inte jobbigare.
Tarptents känns som den perfekta kompromissen och jag lurar starkt på att köpa ett Tarptent Contrail utan golv. För den som är ovan vid tarp har de den fördelen att de är mindre krävande. Allt man behöver av ett tält för barmarksbruk, fast lättare, torrare (mindre kondensproblem) och billigare.
Jörgen