EmSt; sa:
Varför måste man sträva efter ett märke? Asterix är bara dyra så de går bort på en gång. Då lägger jag hellre pengarna på att komma ut i naturen, motorcykeln, bilarna, huset eller ungarna och så frun då.
Jag ser inte att det är minsta ekonomiskt försvarbart att köpa en Asterix jacka eller motsvarande prisklass när det finns exakt lika bra (på papperet) för halva priset eller mindre.
vi har olika ekonomi och vi är alla olika och har olika värderingar.
vissa har gott om pengar andra har inga pengar.
De som har gott om pengar kanske kan köpa flygplan bilar hus osv, för dem är 6000 kronor skrattretande, "jag tar 10"..
de som inga pengar har kommer inte att fundera på att köpa en sådan jacka eftersom 6000 kronor lika gärna kunde varit 600 000 dvs fantasi summor. 600 är vad de kanske kan betala för en jacka om de sparar.
De som har råd eller anser sig ha råd, varför skulle de INTE köpa en skit(bra?) jacka som vi andra tycker är klart överprisad ?
Skall vi vara riktigt ärliga så lägger vi alla ner pengar på saker som någon annan tycker är helidiotiskt.
tält, skridskor, kåtor, ryggor, sockar för 170 kr st istället för 10 par för 100 osv osv
exempel jag lägger pengar på en pump och vattenrenings kemikalier för att inte riskera bli magsjuk.
hade det räckt med kemikalierna ? jupp förmodligen.
eller varför inte bara koka vattnet ?
då måste jag vara dum i huvudet som köper pumpen!
jag har pengarna till att köpa det och FÖR MIG är det värt de pengarna för att inte bli magsjuk eller få i mig en massa skräp.
hade jag haft 6000 kr över till att sprätta på vadsomhelst kanske jag också hade köpt den jackan, om den varit snygg, praktisk patetisk eller vad jag nu fastnat för.
säg någon som inte köpt något extravagant av något skäl.