Asterix jackor och deras funktion

Utan att verka dryg som "försvarar" jackorna till hundra procent, måste jag påpeka att jag har använt min jacka under betydligt mer realistiska förhållanden än i duschen. Det testet var mer avsett för att få en uppfattning om dragkedjornas motståndskraft mot vatten. För att väga upp de negativa kommentarerna kanske jag får författa en positiv recension, även om jag tycker att det räcker med att säga att jag aldrig haft några problem med min jacka, vare sig med vattentätheten eller fältmässigheten i övrigt. Det förtjänar också att nämnas att jag har använt en rad andra jackor tidigare, som varken har varit bättre eller sämre än min nuvarande Alpha-modell. Summa summarum: bra jacka som fungerar fin-fint, men inte bättre än andra jackor som kostar några tusenlappar mindre. Att det blev just en Arcteryx denna gång berodde på ett oväntat tillskott i ekonomin.

Bortsett från den lilla faktorn att folk som köper Asterixgrejer gör att de höga priserna består, så har jag inget emot att andra köper märket, men jag skulle gärna vilja veta hur en jacka kan vara så jäkla mycket bättre att den är värd det dubbla (med tanke på att man då utgår från ett redan relativt högt grundpris, 2750 kr).

Om jag aldrig får veta varför Asterix är så bra så gör det inte mig något. Jag är mest nyfiken på samma sätt som jag undrar hur keramikplattorna under rymdfärjor skyddar mot hettan vid återinträdet i atmosfären, eller hur något annat mycket häftigt/avancerat fungerar.

Men ingen kan väl förneka att det finns människor som vill glassa i de dyraste kläderna bara för att visa upp sig? Men lika säkert finns det Atyx-folk som verkligen använder sina jackor i skog och vildmark, och aldrig är på Stureplan. Och som sagt så har jag verkligen inget emot att andra köper dyra jackor.

Nyss vid lunchen pratade vi (tjejen och jag) om rättshaverister. Jag undrar om det är vanligare att folk reklamerar i det oändliga när det gäller dyrare märken än t ex Itab?

Vi borde alla vara vänner.

MvH

-Patric-; sa:
..sen om du känner dig lurad efter att ha pyntat 6000:- och måste kalla alla andra för lekskoleungar så ere nog ditt problem..

Är väldigt nyfiken på vad I mitt inlägg som fått dig att dra slutsatsen att jag skulle känna mig lurad?
"lekskoleungar" är för övrigt lite för optimistiskt ;)
Visst 5500kr är lite lördagsgodis men som någon annan skrev så slår man ut det på de år den används så spelar det inte så stor roll. Påstår dock inte att det är den bästa jackan i världen då jag inte har haft chansen att prova alla befintliga jackor. Men för de aktiviteter jag utövat har Arcteryx mött de förväntningar jag haft. Däremot kommer jag aldrig mer att köpa kläderna i Sverige.
Skulle självklart bli väldigt besviken om den 6000kr jackan jag köpt läckte.

Det var ju dock tre år sedan jag köpte min jacka så kanske kvalitén har sjunkit.
Har inte Arcteryx blivit uppköpta av Salomon? Har fått för mig det.
Men att säga att ALLA Arcteryx läcker i dragkedjan är ju som att påstå att alla Mercedes välter å alla JAS störtar…

En person som köper en Ax jacka enbart för att stolt strutta runt på stureplan å synas kommer snabbt att bli besviken. För loggan är en av de diskretaste i branschen.
Om man vill synas så är det ju en TNF du ska ha. Där har du märken på alla de fyra väderstrecken plus ett å annat ”summit series”.
Inget ont om TNF, äger själv plagg från dem men jag tycker ändå att de kunde dra ned lite på broderierna.

Rädd om 1:a platsen ?

Patric är rädd att nån annan ska skriva fler inlägg än honom. Därför är han lite putt. (Jag antar att han skrivit flest här på utsidan, annars så jagar han den platsen)
// Mattias

betalt per inlägg

Kan vi inte samla in en krona per inlägg som Patric skriver, så han också har råd?

Nä fan, smaken är som röven - klöven, alla har vi våra prioriteringar. Såg förresten på Stadium att deras märke Everest har en dunjacka som är förvillande lik Fjällrävens gamla "Expedition"-dunjacka. I fjol hade Everest en förvillande lik kopia av någon Canada Geek-modell. När ska bratsen fatta att de _dyraste_ jackorna heter som en gammal ödla? Och, när ska Everest komma med sin kopia av Ax-jackorna?

/A.

Varför måste man sträva efter ett märke? Asterix är bara dyra så de går bort på en gång. Då lägger jag hellre pengarna på att komma ut i naturen, motorcykeln, bilarna, huset eller ungarna och så frun då.

Jag ser inte att det är minsta ekonomiskt försvarbart att köpa en Asterix jacka eller motsvarande prisklass när det finns exakt lika bra (på papperet) för halva priset eller mindre. Jag köper inte heller Canadagoose eller andra snobb märken. Visst. De är säker bäst i världen men för mina behov hittar jag samma funktion till betydligt lägre pris.

Jag klara mig bra med ITAB tröjor (varma och håller bra) och Abeko regnställ (inte en droppe vatten kommer in). Har även ett Haglöfs regnställ som funkar toppenbra. Min Tierra jacka köpte jag för 11 år sedan för 1500:-. I år har dragkedjan slitits ut i nederkant men den är hel fortfarande trots att den är använd varje dag, varje vinter sen inköp.

[Ändrat av EmSt 2005-03-01 kl 08:05]

Re: Rädd om 1:a platsen ?

Hertz; sa:
Patric är rädd att nån annan ska skriva fler inlägg än honom. Därför är han lite putt. (Jag antar att han skrivit flest här på utsidan, annars så jagar han den platsen)
// Mattias

lilla gumman.. på den platsen är jag ohotad.. så torka snoret å tagga ner!

sandwichman; sa:
-Patric-; sa:
AndreasBlomquist; sa:
En släng av avundsjuka kanske?

det här är min favorit!!

när man inte har samma åsikt så är man avundsjuk..? eller du kanske insinuerar på att jag är för fattig för att köpa en jacka i den prisklassen?

Du verkar lite grinig Patric. Är det någon som varit elak mot dig?

inte.. men jag blir trött på den typen av retorik.. bara för att man inte har samma åsikt så är man avundsjuk..?

EmSt; sa:
Varför måste man sträva efter ett märke? Asterix är bara dyra så de går bort på en gång. Då lägger jag hellre pengarna på att komma ut i naturen, motorcykeln, bilarna, huset eller ungarna och så frun då.

Jag ser inte att det är minsta ekonomiskt försvarbart att köpa en Asterix jacka eller motsvarande prisklass när det finns exakt lika bra (på papperet) för halva priset eller mindre.

vi har olika ekonomi och vi är alla olika och har olika värderingar.
vissa har gott om pengar andra har inga pengar.
De som har gott om pengar kanske kan köpa flygplan bilar hus osv, för dem är 6000 kronor skrattretande, "jag tar 10"..
de som inga pengar har kommer inte att fundera på att köpa en sådan jacka eftersom 6000 kronor lika gärna kunde varit 600 000 dvs fantasi summor. 600 är vad de kanske kan betala för en jacka om de sparar.

De som har råd eller anser sig ha råd, varför skulle de INTE köpa en skit(bra?) jacka som vi andra tycker är klart överprisad ?
Skall vi vara riktigt ärliga så lägger vi alla ner pengar på saker som någon annan tycker är helidiotiskt.
tält, skridskor, kåtor, ryggor, sockar för 170 kr st istället för 10 par för 100 osv osv

exempel jag lägger pengar på en pump och vattenrenings kemikalier för att inte riskera bli magsjuk.
hade det räckt med kemikalierna ? jupp förmodligen.
eller varför inte bara koka vattnet ?
då måste jag vara dum i huvudet som köper pumpen!

jag har pengarna till att köpa det och FÖR MIG är det värt de pengarna för att inte bli magsjuk eller få i mig en massa skräp.
hade jag haft 6000 kr över till att sprätta på vadsomhelst kanske jag också hade köpt den jackan, om den varit snygg, praktisk patetisk eller vad jag nu fastnat för.

säg någon som inte köpt något extravagant av något skäl.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg