Asterix jackor och deras funktion

Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

-Patric-; sa:
Hertz; sa:
Patric är rädd att nån annan ska skriva fler inlägg än honom. Därför är han lite putt. (Jag antar att han skrivit flest här på utsidan, annars så jagar han den platsen)
// Mattias

lilla gumman.. på den platsen är jag ohotad.. så torka snoret å tagga ner!
Undrar om inte jag startade denna analysen på sidan 1 tror jag,dock inte angående nertaggning, utan den Skånske månskensbondens skrivvilja, ha ha vad det snöar här i Karlskrona, man kanske skulle gå ut om man bara hittade någon jacka, vad tycker ni av tråden att dömma om ARCTERYX. äger nämligen ingen, men är glad ändå

Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

Tyvärr så blir det jämt så här när någon av de gyllende kossorna synas kritiskt, vissa produkter får inte synas i sömmarna utan att ägarna av dessa produkter blir helt galna och hävdar att alla med annan åsikt lider av avundsjuka eller helt enkelt inte har råd.. det e ju konstruktivt?

jag tror inte att denna tråden kommer så mycket längre utan fortsatta personangrepp och påhopp.. det e lika bra att lägga locket på!

Vist köper vi ibland kläder som är bättre an vad vi realistiskt kan behöva. När jag köper en 6000kr jacka får jag nog räkna med att det är overkill.

Då dessa kläder oftast (förhoppningsvis) har en speciell design eller funktion där utvecklingskostnaden slagits ut på ett färre antal plagg motsvarar effektförbätringen inte priset. Grejen är ju att jag som kund (kanske) behöver dessa extra 5 % förbättring och är beredd att betala 20 - 40 % högre pris.

Hur som helst, för en high end utejacka som ska kunna användas i regn kan man nog förvänta sig att den också verkligen fungerar i regn. Om inte, reklamera.

Men om jag som (liten) tillverkare av et kvalitetsplagg har turen skickligheten att få mitt märke världsvälkänt tror jag det är mycket svårt att inte lockas med i den modesväng där märket också har ett egenvärde. Och handen på hjärtat, vem skulle inte lockas av att försöka maximera marginalerna till sin egen fördel (eller bygga upp reserven för de 7 svåra åren).

mw

Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

-Patric-; sa:
Tyvärr så blir det jämt så här när någon av de gyllende kossorna synas kritiskt, vissa produkter får inte synas i sömmarna utan att ägarna av dessa produkter blir helt galna och hävdar att alla med annan åsikt lider av avundsjuka eller helt enkelt inte har råd.. det e ju konstruktivt?

Vafan, kom igen nu era möghunnar.
Som någorlunda objektiv tycker jag helt klart att de låga argumenten har varit ungefär lika många på båda sidor.
Det är ju lika fjantigt att hävda att alla Asterixare är stadsfjollor (som man inte får kritisera utan att de blir galna) som att hävda att alla anti-asterixare är avundssjuka fattiglappar (som man inte får kritisera utan att de blir galna).

Och det där martyrtricket om att "alla i hela världen är dumma mot mig så jag kan lika gärna vara tyst" trodde jag att vi hade avskaffat för länge sen :)

(Dessutom är såna här trådar skojiga, och därför är det dumt att lägga locket på)
----

Så vad har vi för fakta?

• Ur ett konsumentperspektiv är Asterix för dyra på den svenska marknaden. Everest säljer jackor med samma tillverkningsteknik för 2000 spänn. Men Asterix är inte ensamna om att sälja svindyra friluftsprylar.

• Ur ett producentperspektiv är priset perfekt. Varumärket är urstarkt, kvalitetsryktet är fint, och jackorna säljer.

• Vattentäta blixtlås finns på de flesta friluftsjackorna idag, och de verkar tillräckligt vattentäta för att funka på en jacka.

• Lösningen med inre klaff har sina för- och nackdelar. Vikten blir mindre, men man saknar alternativ stängning för ventilation eller om dragkedjan går sönder. Lättvikt eller flerfunkis, bara att välja.

Nån som inte håller med? Då kan vi ta det därifrån.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

Nordesjö; sa:
Så vad har vi för fakta?

• Ur ett konsumentperspektiv är Asterix för dyra på den svenska marknaden. Everest säljer jackor med samma tillverkningsteknik för 2000 spänn. Men Asterix är inte ensamna om att sälja svindyra friluftsprylar.

• Ur ett producentperspektiv är priset perfekt. Varumärket är urstarkt, kvalitetsryktet är fint, och jackorna säljer.

• Vattentäta blixtlås finns på de flesta friluftsjackorna idag, och de verkar tillräckligt vattentäta för att funka på en jacka.

• Lösningen med inre klaff har sina för- och nackdelar. Vikten blir mindre, men man saknar alternativ stängning för ventilation eller om dragkedjan går sönder. Lättvikt eller flerfunkis, bara att välja.

Nån som inte håller med? Då kan vi ta det därifrån.

Personligen anser jag att du troligen dödade tråden effektivt för problemet gissar jag är att de allra flesta troligen håller med dig så vem skall nu diskutera emot. Och ja-sägare (som jag..) för knappast tråden vidare.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

avslutad210712; sa:
Personligen anser jag att du troligen dödade tråden effektivt för problemet gissar jag är att de allra flesta troligen håller med dig

Jag vet. Visst är det förjäkligt när nåt kliver in som värsta dagisfröken och förstör det skojiga i sandlådan. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

Nordesjö; sa:
Vafan, kom igen nu era möghunnar.
Som någorlunda objektiv tycker jag helt klart att de låga argumenten har varit ungefär lika många på båda sidor.

Klart att påhoppen kommit från båda sidorna.. ingen har påstått något annat..

Nordesjö; sa:
Och det där martyrtricket om att "alla i hela världen är dumma mot mig så jag kan lika gärna vara tyst" trodde jag att vi hade avskaffat för länge sen :)

nu ska du inte va dryg, hade du knipt igen så hade det funkat skitbra, dom andra hade köpt det rakt av.. sabbröv!!

Nordesjö; sa:
Så vad har vi för fakta?

nja.. i alla fall vad du kommit fram till.. även om jag normalt håller med i ALLT du säger..

Nordesjö; sa:

Ett fel blir inte rätt för att många gör det.. så det håller inte, som konsument måste man ha rätten att säga ifrån..

Nordesjö; sa:

jepp.. klart att dom vill tjäna pengar, men med tanke på att produkten är dubbelt så dyr i Sverige som i sitt hemland så funderar jag på ifall pengarna hamnar hos producenten eller hos någon här i Sverige som tjänar skitmöe deg på att inte göra nått?

Nordesjö; sa:

Det är väl just deras dragkedjor hela tråden handlar om, flera har haft problem med tätheten i dragkedjorna och då bör detta ifrågasättas speciallt om det handlar om produkter i den prisklassen..

Nordesjö; sa:

Det har oxå nämnts av mindre nöjda konsumenter som en svaghet att jackorna inte är vindtäta i dragkedjorna, vilket torde vara ett problem..

skall man sedan ta ett steg tillbaka och se på vad kvalitet innebär så är ju absolut Asterixx en kvalitetsprodukt, kvalitet är ju vad kunden vill ha och bevisligen så säljer de här jackorna skitbra oavsett pris och då är det ju faktiskt precis vad kunden vill ha..

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:

Det är väl just deras dragkedjor hela tråden handlar om, flera har haft problem med tätheten i dragkedjorna och då bör detta ifrågasättas speciallt om det handlar om produkter i den prisklassen..

Fast det är ju knappast Arcteryx som bygger sina blixtlås, utan YKK eller nån. Och det är i princip samma blixtlås på allas jackor.

Men det är klart som korvspad att ett blixtlås som marknadsförs som vattentätt ska vara just vattentätt.
Bara att reklamera om det inte håller tätt.
Och jag håller med om att ju svindyrare produkten är, desto färre reklamationer ska behöva ske, och desto bättre ska bemötandet vid reklamationen vara. "Här, du får två nya jackor och en rygga. Sorry."

-Patric-; sa:
skall man sedan ta ett steg tillbaka och se på vad kvalitet innebär så är ju absolut Asterixx en kvalitetsprodukt, kvalitet är ju vad kunden vill ha och bevisligen så säljer de här jackorna skitbra oavsett pris och då är det ju faktiskt precis vad kunden vill ha..
Klockren analys! Min erfarenhet av Asterix inskränker sig visserligen bara till knäskydd (som är grymt bra). Tydligen är de som har erfarenhet och kunskap (= som kan göra ett "informerat köp" (vad heter det på svenska?)) inte en lika bra målgrupp som de nybörjare som behöver bygga upp sin utrustning och inte riktigt är medvetna om sina utrustningsbehov. Det är enklare att sälja en asterix till en nybörjare än till en friluftsräv som ställer jobbiga frågor.

/Staffan

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Jag har klivit omkring och grävt bivack med mina A-byxor (med långa exponerade dragkedjor), och de har hållit för det (och ösregn i timmar).

Har man däremot ett måndagsex av sin tokdyra jacka/byxa så får man ju som sagt reklamera - och visst är det bra att som här lyfta fram tveksamheter med en viss sorts lösning (typ, vad händer om dragkedjan keckar ur...).

Mina skäl att (i USA) köpa ett par Asterixbrallor stavas komfort - jag blev häpen över hur mycket bättre den modellen satt på mig (lång och smal) än de andra jag provade.

Sen tycker jag att (här har vi smaken som röven - klöven) Asterix har en väldigt snygg design. Jag tror att många hostar upp ett par spänn extra bara därför. Det hade nog jag gjort om jag hade köpt en ny skaljacka - men nu slipper jag den våndan...

Men visst tusan är det en hel del pengar för en jacka - som inte ens är gjord i glödsäker vadmal. ;-)

-p-

ARCTERYX

Nä hä vi håller diskussionen igång med nya infallsvinklar, nyfiken undran, är väl trevligt med jackor utan skyddsklaffar både in o utsida om dragkedjan, blir mindre både bylsigt o kardborre som fastnar i allt, men när man ser ett test alltid minus ingen skyddsklaff, vad händer om dragkedjan går sönder på fjället osv, nu!!!!!! hur många gånger brukar dyra o bra YKK dragkedjor gå sönder?, visst allt kan hända, men inte har man väl med sig ett extra tält om det andra går sönder, oavsett om man har Asterixx, Klätterråttan, eller Hagbergs senast kollektion

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg