Asterix jackor och deras funktion

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

olle11; sa:
Har man däremot ett måndagsex av sin tokdyra jacka/byxa så får man ju som sagt reklamera - och visst är det bra att som här lyfta fram tveksamheter med en viss sorts lösning (typ, vad händer om dragkedjan keckar ur...).

-p-

det var just det här jag ifrågasatte och vad för mig tråden har handlat om.. Är det enstaka måndagsexemplar eller är det lite fler än så, skulle det vara så är det ett tillverkningsproblem.. säg att runt 25-30% i den här tråden anser att dragkedjorna inte håller måttet, är det inte OTROLIGT många trots en så här begränsad kundgrupp?

hur många procent "måndagsexemplar" är alright att tillverka? jag har tidigare för en sådär 15år sedan jobbat i tillverkningsindustrin mot Volvo som huvudkund, dom krävde 0% fel..

Re: ARCTERYX

glanne; sa:
hur många gånger brukar dyra o bra YKK dragkedjor gå sönder?

Bra fråga. Jag tror inte jag har haft en dragkedja som har pajat sen 80-talet, och då var det på en billig reklamväska från Nordbanken.

Och visst är det klart att en pajad dragkedja ställer till svåra problem om det händer på till exempel vinterfjället, men vafanken, det är ju det man har silvertejpen till :)

Då är det kanske mer ventilationsmöjligheterna som brister när man saknar alternativstängning. Att bara knäppa jackans knappar kan ju ge lite skön genomluftning.

Men i alla fall jag tycker att det är ganska snyggt utan klaffar på framsidan. Och form är också funktion. Särskilt på ett plagg som man ju inte bara kommer ha i vildmarken, utan även på Stureplan (eller Järntorget i Göteborg, så att ingen blir ledsen).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rädd om 1:a platsen ?

-Patric-; sa:
jag har tidigare för en sådär 15år sedan jobbat i tillverkningsindustrin mot Volvo som huvudkund, dom krävde 0% fel..
Bra funderingar! Det är kanske för många - jag har INGEN aning. Jag kan ju bara att mina byxor håller enligt mina förväntningar.

OT: (?)
Jag jobbade alldeles nyss med leverantörer till Volvo, från Volvoperspektivet. Visst kräver vi 0 fel. Det är hela filosofin. En viktig filosofi. Vad tror du att denna filosofi betyder i praktiken... Mitt råd är att INTE köpa ett fordonsmodell av första årsmodellen - låt den avlusas från de värsta barnsjukdomarna och köp hellre "den nya" modellen ett par år senare.

Som sagt, problemet med dragkedjorna är kanske stort - jag vet inte. När jag köpte tänkte jag att nu är denna lösning nog färdigtestad i verkligheten... Jag hade kanske fel. Hoppas inte det.

Re: Re: ARCTERYX

Nordesjö; sa:
Men i alla fall jag tycker att det är ganska snyggt utan klaffar på framsidan. Och form är också funktion. Särskilt på ett plagg som man ju inte bara kommer ha i vildmarken, utan även på Stureplan (eller Järntorget i Göteborg, så att ingen blir ledsen).

näää.... på Järntorget hänger hasharna och anarkisterna, dom har inga asterixx-kläder... (asterixxarna sitter å fikar på NK)

;)

Re: Re: ARCTERYX

Nordesjö; sa:
Och form är också funktion. Särskilt på ett plagg som man ju inte bara kommer ha i vildmarken, utan även på Stureplan (eller Järntorget i Göteborg, så att ingen blir ledsen).

Man blir ju glad av fontänen på Järntorget och den ypperliga Järniabutiken där man kan köpa en skruv för 10 öre och få personlig hjälp för detta. Och av kaffet på Cigarren eller Pustervik.

Den häringa Stureplatån verka ställa oerhörda krav på paltorna. Varstans i fjällvärlden ligger den? Kan inte hitta den på kartorna... Har den måhända ett samiskt namn på min karta...? :)

För min del blir jag lite tillfredställd av att se alla 10 000 kronorskostymer i lokala skidbacken. Kan bara inte låta bli att känna mig lite lyckad, kanske till och med skicklig(?)som kan göra samma saker med kläder för en fjärdedel av priset.

Upplevelsen sitter inte i kläderna för mig.

//Anders - nu i jeans och skjorta

Re: Re: Re: ARCTERYX

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:

näää.... på Järntorget hänger hasharna och anarkisterna, dom har inga asterixx-kläder... (asterixxarna sitter å fikar på NK)

;)

Jag tänkte eftersom Götlaborg är så illa trevligt, gemytligt och folkligt måste jag ju välja en folklig plats. Liksom änna så då.

Rätta mig om jag har fel, men måste förresten inte Asterixarna passera Järntorget på väg hem till lyxiga lägenheten i Linnéstan?

andersmossing; sa:
För min del blir jag lite tillfredställd av att se alla 10 000 kronorskostymer i lokala skidbacken. Kan bara inte låta bli att känna mig lite lyckad, kanske till och med skicklig(?)som kan göra samma saker med kläder för en fjärdedel av priset.

Upplevelsen sitter inte i kläderna för mig.

"Men ni fattar att vers 2, måste gå rakt på dom krabater
Som sätter hip-hop i nåt dom tvättar i 60 grader
Om du stripparner dom, hip-hop överger dom
"
-Feven

Går att tillämpa inom friluftslivet också.

Men ni bakåtsträvande vadmalstelisåkare bör också ha ett annat av fevens budord i bakhuvudet...

"spela ej ghetto när ni har det bra ställt"

/Andreas

Re: Re: Re: Re: ARCTERYX

Nordesjö; sa:
Rätta mig om jag har fel, men måste förresten inte Asterixarna passera Järntorget på väg hem till lyxiga lägenheten i Linnéstan?

Jomenvisst e re så.
Hur hade jag annars vetat att det var prima kaffe på Cigarren?

hobbes; sa:
EmSt; sa:
Varför måste man sträva efter ett märke? Asterix är bara dyra så de går bort på en gång. Då lägger jag hellre pengarna på att komma ut i naturen, motorcykeln, bilarna, huset eller ungarna och så frun då.

Jag ser inte att det är minsta ekonomiskt försvarbart att köpa en Asterix jacka eller motsvarande prisklass när det finns exakt lika bra (på papperet) för halva priset eller mindre.

vi har olika ekonomi och vi är alla olika och har olika värderingar.
vissa har gott om pengar andra har inga pengar.
De som har gott om pengar kanske kan köpa flygplan bilar hus osv, för dem är 6000 kronor skrattretande, "jag tar 10"..
de som inga pengar har kommer inte att fundera på att köpa en sådan jacka eftersom 6000 kronor lika gärna kunde varit 600 000 dvs fantasi summor. 600 är vad de kanske kan betala för en jacka om de sparar.

De som har råd eller anser sig ha råd, varför skulle de INTE köpa en skit(bra?) jacka som vi andra tycker är klart överprisad ?
Skall vi vara riktigt ärliga så lägger vi alla ner pengar på saker som någon annan tycker är helidiotiskt.
tält, skridskor, kåtor, ryggor, sockar för 170 kr st istället för 10 par för 100 osv osv

exempel jag lägger pengar på en pump och vattenrenings kemikalier för att inte riskera bli magsjuk.
hade det räckt med kemikalierna ? jupp förmodligen.
eller varför inte bara koka vattnet ?
då måste jag vara dum i huvudet som köper pumpen!

jag har pengarna till att köpa det och FÖR MIG är det värt de pengarna för att inte bli magsjuk eller få i mig en massa skräp.
hade jag haft 6000 kr över till att sprätta på vadsomhelst kanske jag också hade köpt den jackan, om den varit snygg, praktisk patetisk eller vad jag nu fastnat för.

säg någon som inte köpt något extravagant av något skäl.

Jag har råd. Gott och väl :) Men tycker inte att de är så pass snygga eller att jag känner ett mervärde inför märket att jag måste köpa dem. Jag tycker andra är lika bra även fast jag har pengar.

avslutad210712

Gäst
Re: ARCTERYX

glanne; sa:
Nä hä vi håller diskussionen igång med nya infallsvinklar, nyfiken undran, är väl trevligt med jackor utan skyddsklaffar både in o utsida om dragkedjan, blir mindre både bylsigt o kardborre som fastnar i allt, men när man ser ett test alltid minus ingen skyddsklaff, vad händer om dragkedjan går sönder på fjället osv, nu!!!!!! hur många gånger brukar dyra o bra YKK dragkedjor gå sönder?, visst allt kan hända, men inte har man väl med sig ett extra tält om det andra går sönder, oavsett om man har Asterixx, Klätterråttan, eller Hagbergs senast kollektion

Nej men om den dyra och braiga YKK-dragkedjan går sönder och du inte har något annat sätt att få igen jackan så blir det ett problem och självklart oavsett vilket märke det är på jackan. Och då är det säkert bra om man har någon typ av klaff som man kan stänga jackan i alla fall hjälpligt. Och där kan man välja små korta bitar av kardborrebandet vilket gör att det blåser/regnar in mellan eller heltäckande som klätterråttan har och då fastnar kardborrebandet i allt i sin närhet. Sen vet jag inte hur länge "tätningen" på en "vattentät" dragkedja håller utan att gå sönder men om/när den gör det så är det garanterat en fördel med någon form av klaff. Att sen Arcteryx får utstå lite mer kritik är naturligtvis för att de tar bättre betalt för sin jacka med samma YKK-dragkedja och samma XCR-membran (hårddraget) som en billigare jacka. Är man dyrare skall man granskas hårdare. Är väl trots allt det som kallas prisvärdhet.

Som slutkläm kan man säga att en sopsäck med lämpliga hål naturligtvis inte har problem med dragkedjor som går sönder. Därmed inte sagt att jag tycker att det är den ultimata lösningen men när GTX-jackans dragkedja gått sönder kanske man får plocka ut sin sopsäck som man har i sin ryggsäck och dra på sig den.
[Ändrat av avslutad210712 2005-03-01 kl 14:14]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg