Ingen har pratat om konfiskering utom du när du tidigare i tråden, för vilken gång i ordningen vet jag inte, ljög och pratade om gratis.
125% av ett marknadsvärde framtaget genom en oberoende värdering, kallar du alltså numera för ett vrakpris Inte gratis som du ljög om nyss? Inte stöld som du så ofta kallat det?
Tycker du synd om de markägare som blir utsatta för expropriation i samband med exempelvis motorvägsbyggen också? Är inte 125% av marknadsvärdet tillräckligt för dem heller?
Jag ljuger inte, jag håller mig till sanningen. Konfiskationen sker på en gång - direkt mot markägarens uttryckliga vilja. Sedan tar betalningen oftast väldigt lång tid - i vad mån det över huvud taget blir någon ersättning! Långt från all konfiskation ersätts nämligen.
I vad mån det går till värderingen, så tas ju inte några följdeffekter av konfiskationen med, som t.ex. försämrad arrondering, inte länge möjligt att nå vissa "oskyddade" bestånd utan att behöva anlägga nya vägar - eventuellt över grannens mark, vindfällen på den "skyddade" marken som sprider ohyra till omgivade mark. Sammanlagt blir då ersättningen oftast ett vrakpris.
En parallell vore ju t.ex. om du fick ditt hem fullständigt sönderslaget och efter ett antal år processande skulle få 125% av det sönderslagna möblemangets värde på blocket. Skulle du vara nöjd med detta, eller skulle du föredra att slippa få ditt hem sönderslaget och därmed ingen ersättning?
Nä, naturvården borde istället fokusera på KOMET-programmet istället för att konfiskera mark från oskyldiga markägare.
Och ja, jag tycker synd om de markägare, som får mark konfiskerade av motorvägar, kraftledningsgator etc., med svårbrukade fastigheter som följd.
/Niklas