Jag har nu beställt ett grönt Veloce och i avvaktan på leverans köpt ett 10-pack Hilleberg Y-pegs för 225 kr samt en Presenning på 1,7x2 meter på ÖoB för 19 kr för att ha under tältet. Om jag förstår råden rätt i tråden så ska detta vara ungefär vad som behövs för att komplettera tältet och dess eventuella svagheter?
Edit: Presenningen väger 270 gram, men jag tänker att det får vara värt lite för hållbarheten. Kanske köper något annat senare.
Ja, med Y-peg så har du bättre tältspik som du kan använda på fjällturer och dylikt i utsatt miljö/fara för hårt väder. Du har også möjlighet att ta med 5 av varje t.ex...Glöm inte att använda stormlinorna optimalt också.
Jag använder inte presenning/footprint, men ser nyttan om man vill förlänga livslängden på golvet (gäller de flesta lättviktstält). Hade jag varit dig så hade jag klippt till presenningen till ett footprint som har samma form som tältet eftersom det är viktigt att presenningen inte sticker ut på sidorna då det vill leda regnvatten in i tältet. Kanterna kan tejpas med silvertejp/spinnaker tejp eller motsvarande.
På ngn tur har jag använt tunn multimat under tältet som täcker stort sett hela innertältet. Men nuförtiden så struntar jag oftast i det. Väljer plats med omsorg och rensar den lilla ytan från vassa stenar kottar, kvistar etc.