Arctic Alpine Veloce

Jag har nu beställt ett grönt Veloce och i avvaktan på leverans köpt ett 10-pack Hilleberg Y-pegs för 225 kr samt en Presenning på 1,7x2 meter på ÖoB för 19 kr för att ha under tältet. Om jag förstår råden rätt i tråden så ska detta vara ungefär vad som behövs för att komplettera tältet och dess eventuella svagheter?

Edit: Presenningen väger 270 gram, men jag tänker att det får vara värt lite för hållbarheten. Kanske köper något annat senare.

Ja, med Y-peg så har du bättre tältspik som du kan använda på fjällturer och dylikt i utsatt miljö/fara för hårt väder. Du har også möjlighet att ta med 5 av varje t.ex...Glöm inte att använda stormlinorna optimalt också.

Jag använder inte presenning/footprint, men ser nyttan om man vill förlänga livslängden på golvet (gäller de flesta lättviktstält). Hade jag varit dig så hade jag klippt till presenningen till ett footprint som har samma form som tältet eftersom det är viktigt att presenningen inte sticker ut på sidorna då det vill leda regnvatten in i tältet. Kanterna kan tejpas med silvertejp/spinnaker tejp eller motsvarande.

På ngn tur har jag använt tunn multimat under tältet som täcker stort sett hela innertältet. Men nuförtiden så struntar jag oftast i det. Väljer plats med omsorg och rensar den lilla ytan från vassa stenar kottar, kvistar etc.

Ja, med Y-peg så har du bättre tältspik som du kan använda på fjällturer och dylikt i utsatt miljö/fara för hårt väder. Du har også möjlighet att ta med 5 av varje t.ex...Glöm inte att använda stormlinorna optimalt också.

Jag använder inte presenning/footprint, men ser nyttan om man vill förlänga livslängden på golvet (gäller de flesta lättviktstält). Hade jag varit dig så hade jag klippt till presenningen till ett footprint som har samma form som tältet eftersom det är viktigt att presenningen inte sticker ut på sidorna då det vill leda regnvatten in i tältet. Kanterna kan tejpas med silvertejp/spinnaker tejp eller motsvarande.

På ngn tur har jag använt tunn multimat under tältet som täcker stort sett hela innertältet. Men nuförtiden så struntar jag oftast i det. Väljer plats med omsorg och rensar den lilla ytan från vassa stenar kottar, kvistar etc.

Tack för svar. Jag funderar alternativt på om jag ska köpa en sådan här:
http://www.extremtextil.de/catalog/Evazote-EV-50-4mm-sheet::2082.html
istället. Det borde ge en smula extra komfort/isolering och kan användas som generöst stort sittunderlag under dagen. Jag tänkte annars att man kanske kan vika in den del av presenningen som eventuellt sticker ut. Om man klipper ned presenningen så mister man ju fästpunkterna, vilket gör den till lite mindre av ett multifunktionellt föremål.

Ja, orkar man bära med sig multi-mat liknande produkt så fyller den sin funksjon. Den väger såklart inte mkt men är en smula skrymmande tycker jag...

Jag lurar på ett lätt 1-2 mans och detta Veloce verkar mycket vettigt. Har ett större fjällräven idag men som 1 pers tält är ju Velos halva kostnaden bara jämfört med fjällräven. Borde jag välja Veloce? Ända vanan jag har är att kunna stäng myggnätet i dörren helt vid kyla men det kanske inte behövs? Synpunkter på "bara" myggnätsdörr någon Veloceägare?
Vänligen Thomas

..sent using tapatalk

Inte Veloce men.....

Använde ett HB Anjan i fjol som också har hel myggdörr och visserligen Är ett tält som inte går att stänga lite kyligare, men jag upplevde det aldrig som ett problem trots otroligt dåligt väder med natt temperaturer ner till +2 i kombination med regn.

I år fortsätter jag med hel myggdörr, men nu i ett Niak :)!

Ang Veloce

Jag lurar på ett lätt 1-2 mans och detta Veloce verkar mycket vettigt. Har ett större fjällräven idag men som 1 pers tält är ju Velos halva kostnaden bara jämfört med fjällräven. Borde jag välja Veloce? Ända vanan jag har är att kunna stäng myggnätet i dörren helt vid kyla men det kanske inte behövs? Synpunkter på "bara" myggnätsdörr någon Veloceägare?
Vänligen Thomas

Visst gör nätdörren att tältet kan upplevas som lite svalare när temperaturen närmar sig nollan. Men så är det i första hand avsett för sommarhalvåret, även om mitt fungerat bra även i låglänt snötäckt terräng. Små lätta tält har ofta sämre ventilation så det kan samlas mycket fukt på insidan av ytterduken. Men tycker nog att det står sig bättre än HB Akto och Unna jag tidigare haft. Kvalitén är som tidigare nämnt helt i klass med kända märken och i mitt tycke mer prisvärt än liknande tält så som Helsport Ringstind 2, HB Akto mfl.

Vänligen Thomas

..sent using tapatalk

Har inte upplevt några problem heller, då har jag använt tältet på vintern när temperaturen har gått ner mot -5. Men jag har inget och jämföra med då jag ofta väljer tarp när inte myggen är i farten.

Åter igen, något som tåls att upprepas, det är ett riktigt prisvärt tält! Har sovit ca 70 nätter på kalfjället i mitt och är fortfarande helnöjd.

Jag har ett Fjällräven Akka Dome som jag använder ofta men ska skaffa ett lättare samt för soloturer och det blir nig ett Veloce, verkar riktigt bra och prisvärt.

..sent using tapatalk

Veloce

Nu är ett orange Veloce beställt och det ska bli spännande att prova det. Första turen till Gotland och senare Grövelsjön samt en del korthelger i mellan är planerade. Har därmed ett Fjällmark Jeke2 till övers om någon är sugen på ett litet lätt tält..

Kompisen köpte ett Veloce för inte så värst länge sedan och till det tältet så hade de snålat in på Dyneema linor och linsträckare. Han fick vanliga 3 mm lina och sträckare typ Helsport i alu.
Kolla så du får rätt grejer och grattis till ett riktigt bra tält.

Bilagor

• 20160603_190314.jpg
    20160603_190314.jpg
    92.7 KB · Visningar: 1,224
Byte orange mot ett grönt?

Kompisen köpte ett Veloce för inte så värst länge sedan och till det tältet så hade de snålat in på Dyneema linor och linsträckare. Han fick vanliga 3 mm lina och sträckare typ Helsport i alu.
Kolla så du får rätt grejer och grattis till ett riktigt bra tält.

Det var dåligt! Förstår inte hur de vågar skicka tält som avviker från specifikationen men kanske är det tillverkaren som tagit genvägar? Hur som borde North Star vara medvetna om problemet och kollat varorna innan de skickade. Kan du berätta hur det gick?

Själv köpt tre tält var av ett grönt WTB till en kompis utan några problem och det andra var ett orange WTB 2 demo-tält. Passade på att fråga när jag ringde i ett annat ärende och försäljaren erbjöd då ett av sina egna tält. Fick det till bra pris och det såg verkligen oanvänt ut just så som han beskrev det. Det tredje var ett nytt orange Veloce då jag ville ha ett lättare solotält som inte tar så stor plats i packningen.

Funderar nu på att ta en cykeltur på kontinenten igen och kommer då stealth-campa de flesta nätter. Gillar mitt oranga Veloce då det blir ljusare och trevligare inne i tältet. Men för att "flyga under radar" funderar jag på att skaffa ett grönt tält istället. Tänkte därför höra om någon här i forumet har ett grönt Veloce eller annat mindre tält att byta med?
Mitt är i nyskick inklusive extra tältgolv och finns i Stockholm men kan skickas.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg