Satt och läste denna tråd för några år sedan när jag skulle köpa tält. Och jag köpte Arctic Alpine Veloce. Nedan följer en kort recension.
Det är ett supertält. Den enda nackdel detta tält har är att ventilationsöppningen i innertältet inte har något myggnät. De som köper detta tält kommer bli mycket imponerande över hur det presterar i ALLA typer av förhållanden.
Jag har slagit upp, ner och sovit i detta tält med vindar på 15-20 m/s på kalfjället där man är mycket exponerad för moder natur. Inga som helst problem, presterar löjligt väl.
En gång, på 1100 möh piskade vinden och regnet på tältet i 12 timmar i sträck, förutom att psyket knäcks av det smattrande ljudet på tältduken så höll det tätt och jag var inte orolig för fem öre, ibland mycket förvånad över att det håller tätt i 12 timmar av konstans vinande vind och piskande regn.
En annan gång, på 950 möh var jag inregnad i tältet i 35 timmar. Det var inte uppehåll i ens 10 sekunder under dessa timmar. Med 35 timmars konstant regn och vindar upp emot 10-12 m/s så kom det in ungefär 10 droppar på insidan av yttertältet. Ingenting var blött förutom tältduken. När detta oväder slutade var jag mycket imponerad av tältet, mycket imponerad.
I strålande sol är det som vilket tält som helst, jävligt varmt. Ventilationen är absolut godkänd, öppna vid fossingarna och uppe vid öppningen till yttertältet och ventilationen blir bra, öppna gärna hela yttertälts dörren, fäst fast den i fästet och det fläktar väldigt bra.
Absiden är mycket rymlig, där har jag lagat all typ av mat, kokat alla typer av drycker och sist men inte minst förvara ALL min utrustning. Skor, väska, kök och diverse småsaker får plats. Du kan även knäppa av tältgolvet från ett fäste och dra in golvet, det gör sovplatsen mindre men du kan ha två kök, umgås med vandringskompanjonen utan problem. De saker du inte skall använda i tältet som bara ligger och skräpar (flytväst, paddlar, spötuber osv lägger du under de andra utrymmen mellan inner och yttertält.
Utrymmet i innertältet räcker gott och väl för en person, det är mycket yta att sova på. Här finns inte så mycket att säga förutom att det är väldigt gott om plats för dig och det du vill ha där inne. En annan mycket bra sak med innertältet är att hela ena sidan är myggnät vilket ger dig en magnifik utsikt om du slår upp tältet och rätt håll och rullar upp yttertältsdörren.
Jag slår upp detta tältet på 1 min. Vinden slår upp tältet åt dig så fort tältbågarna är i. Löjligt enkelt. En mycket viktig sak som man bör utnyttja är möjligheten att plocka bort innertält från yttertält. Detta gör jag efter många timmars regn då yttertältet är blött. Plocka ner innertältet och packa det torrt, du får gott om plats att packa när innertältet är nere. När jag gör på detta sätt så kan jag packa hela väskan i innertältet utan att få varken vind eller regn på mig. Det sista du gör är att slänga ut väskan, packa ner yttertältet och du är redo att gå.
När yttertältet är packat separat blöter det inte ner annan packning. Och en sak som är guld är att om man vandrar och det drar in dåligt väder såsom regn och vind och det börjar bli dags för lunch packar du bara upp yttertältet, slår upp det på 2 min och du har en safezone för matlagning, kaffedrickande och diverse småpill.
När det kommer till vind på kalfjället är det omöjligt att alltid ha den bästa sidan vänd mot vinden då den vänder hela tiden. Om hårda vindar träffar tältet i "fel" riktning har jag upptäckt att alla tältpinnar jobbar mycket bra ihop. Det kan verka osäkert inne i tältet, men när man ser på tältet utifrån under hård vind jobbar tältbågar och tältpinnar väldigt bra ihop. Det är nästan aldrig några slaka linor på tältet utan det fördelas mycket bra runt tältet.
Kort och gott så kan jag säga att ni som funderar på detta tält kan lika gärna köpa det, det är löjligt bra. Det har visat mig resa efter resa hur fruktansvärt prisvärt och bra det är.
Resan jag gjorde i år bestod av 8 dagars konstant regn och vind. Under dessa 8 dagar hade vi ett uppehåll på kanske 5-6 timmar. Det enda som var blött var yttertältet. Ibland skrattade jag lite grann och undrade hur länge det faktiskt håller tätt.
9/10 får detta tält. Jag kan inte komma på hur det inte skulle få det, kalfjället har försökt knäcka både mig och tältet utan framgång.
Ursäkta för lång text men det är på tiden att någon faktiskt berättar hur det verkligen fungerar.
.