• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Använd reflex

Storebror ser dig redan idag, vare sig du vill eller ej...

Men en hjälmlag skulle faktiskt kunna bli en vettig lag, precis som bilbälteslagen är idag. Men du kanske ogillar "fegsnören"?
/Niklas
Jag använder alltid cykelhjälm givetvis, men skulle staten tvinga mig, skulle jag överväga sombrero istället. Tror inte på lagar om sånt. Det måste man få välja själv.

Hjälm kan ju va bra vid bilkörning också, eller när man promenerar.
 
Ja vill man ha ett storebrorssamhälle så...

Jag använder alltid cykelhjälm givetvis, men skulle staten tvinga mig, skulle jag överväga sombrero istället. Tror inte på lagar om sånt. Det måste man få välja själv.

Hjälm kan ju va bra vid bilkörning också, eller när man promenerar.
Jo, det är väl därför som hjälm används på rallytävlingar och dylikt.

Staten tvingar dig att använda bilbälte. Betyder det att du även struntar i bilbältet, bara för att det är lagligt tvång på detta, men skulle alltid använda bilbältet, om det vore frivilligt?
/Niklas
 
Varför är det då inte lagstadgad högsta hastighet 30 km/h i mörker vid möte/halvljus på vägar utan gatubelysning?
Det är ju den hastighet som gör att man hinner bromsa då man får syn på en mörkklädd person enligt mitt tidigare inlägg.
Lyckligtvis är de flesta så ödmjuka att de bär reflex och/eller lampa på mörk väg.

/Patrik
Hej igen Patrick,

Jag vet inte om du missuppfattar backgrunden till alla lag- och regleringsreferenser. De ar inte for att argumentera angaende anvandande av reflexer och framfor allt inte att framfora nagon asikt. Det ar bara att saga vad lagen och om hur domstolarna domer. Aterigen, om den gaende haller sig haller sig inom lagen, eller rattare sagt inte haller sig utanfor lagens ramar sa kommer du som fordonsforare att bli helt (straff)ansvarig for en ev kollission. Du skall (inte bor) som fordonsforare inkluderande cyklist halla en sadan hastighet sa du kan agera for sadant som gar att forutse. Och ja, det ingar att forutse att nagon gar utmed vagen vid sidan utan reflexer. Daremot inte mitt i vagen, vilket ar varfor fordonsforare/cyklister oftast inte anses ansvariga om de kolliderar med nagon som har lagt sig mitt i vagen.

Allt detta ar sagt utan argumentera varken for eller emot anvandning av reflexer.

Som svar pa din oversta fraga, sa ultimat, sa beror val det pa att vara valda politikerhar bestamt sig for att inte infora en sadan lag. Anledningen ar, GISSAR jag, att man inte vill ha alltfor begransande lagstiftning utan tycker att 14-15 para tacker tillrackligt manga fall. Men som sagt var, nu gissar jag.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg