annat än fjällvatten

Jag är så trött på att dricka endast fjällvatten när jag är ute och vandrar. Det vore gott med lite medhavd smak, men det känns dumt att bära omkring på koncentrerad saft. Finns det något gott pulver att blanda ner i vattnet för variationens skull?
 
Du vill smaksätta fjällvattnet när folk betalar mycket pengar för buteljerat fjällvatten. ;)

Nåja det kan bli lite mycket källvatten så jag brukar ta med C-Vitamin brustabletter och sätta i. Det finns i olika smaker. I utlandet finns det också smaksättning av vattnet för att slippa jodsmaken när man renat sitt vatten. Möjligen finns det något liknande i Sverige? Annars finns det ju kallrörd nyponsoppa o.dyl., men jag antar att du inte är ute efter detta?

/Jonas U
 
Tabletter

Det är klart att man tröttnar på det där fjällvattnet, lösningen är att ta med sig klortabletter, då får man den där riktiga kranvttensmaken som man är van vid. Man skall ju inte behöva leva obekävmt bara för att man vandrar i fjällen.
 
Dricka.

Tjenixen.
Pulvermjölk,vattenlöslig Oboy,te,iste...
inte så svårt om man tänker till lite.
Mvh Nicklas.
 
Fjällvatten är väldigt gott och en bra törstsläckare. Men om man som jag gärna har lite smak på måltidsdrycken är Liptons Ice Tea utmärkt att ta med sig. Vi unnar oss en halv påse på två personer till middagsmaten. Det blandas i en Festis-flaska som vi bär med oss och dricker vatten ur under dagen. Häll i pulver och vatten, skruva på locket och skaka så är måltidsdrycken klar.
Dessutom vill jag tillägga att det är tråkigt med bitska och snorkiga kommentarer bara för att man har en annan åsikt. Skärpning!

//Maria
 
Saftpulver?

I lumpen hade man påsar med apelsinsaftpulver och jag har letat sådana men hittar dem inte i vanliga affärer. Någon som vet om de finns att köpa någonstans? De tillverkades av Blå Band om jag inte minns fel, så det borde inte vara omöjligt att de finns på civila marknaden.
 
ett bra alternativ medan du vandrar är att blanda i sportdryckspulver, tex Maxim eller liknande som har olika smaker, och faktiskt är riktigt gott, samtidigt som du får i dig kolhydrater.
det är däremot ganska dyrt.
att bära med dig c-vitamin brustabletter är ingen bra ide ifall du ska dricka mycket utav det, för c-vitamin har en laxerande effekt vilket kanske inte är så trevligt då man är och fjällvandrar.
själv dricker jag fjällvattnet som det är och njuter av varje klunk.
 
Energidryckpulver

Har alltid ett par påsar energidryckpulver med mig på vandringarna. Går bra att blanda med vilket vatten som helst, t.o.m fjällvatten... Bra att dricka vid pauser när orken håller på att ta slut. Enda nackdelen är att de väger en del.

/g
 
Man kan ju också ta med sig lite kostillskott, så kan man dricka sig mätt :) Eller varför inte lite salt? Kanske inte så gott, men kan vara bra att ha få lite extra salt, om du skall dricka stora mängder vatten. Fast det är som någon sa, så är det klart godare att blanda ned oboy!
 
Laxerande effekt

A-mar; sa:
att bära med dig c-vitamin brustabletter är ingen bra ide ifall du ska dricka mycket utav det, för c-vitamin har en laxerande effekt vilket kanske inte är så trevligt då man är och fjällvandrar.
själv dricker jag fjällvattnet som det är och njuter av varje klunk.

Talar du av egen erfarenhet eller har du bara läst på burken? Överdriven konsumtion kan ha laxerande effekt. Visserligen har jag aldrig tagit mer än två tabletter i ca 4 dl om dagen och inte märkt något. Andra saker som har laxerande effekt är ju faktiskt riktigt kallt vatten, torkad frukt och grovt bröd. Te och blåbärssoppa (speciellt osötad) har motsatt effekt.

/JOnas U
 
Är det verkligen C-vitamin i sig som är laxerande? Är det inte något av sötningsmedlen i tabletterna som ger den laxerande verkan, tex som i Läkerol. Xylitol kanske?
 
Retrovirus; sa:
Är det verkligen C-vitamin i sig som är laxerande? Är det inte något av sötningsmedlen i tabletterna som ger den laxerande verkan, tex som i Läkerol. Xylitol kanske?

Kollade upp det igår och det är sorbitol (sötningsmedel istället för socker) som är laxerande i C-Vitamin tabletterna.

Kolla mer info här:
http://www.apoteket.se/apoteket/roa...108970&formkod=54004&fasstype=p&varunr=465666

Hade ju varit bättre om de var utan sorbitol, men jag tycker att de är väldigt smidiga att använda. Har sett andra drycker som använt brustablettformatet men de har då kostat dubbelt så mycket eller mer.

/Jonas U

[Ändrat av utter 2002-06-25 kl 17:10]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg