Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Liknelsen med Terje Hellsoe (Naturfotografen) är fortfarande slående. Efter att han i början försökte hitta på förklaringar, så gjorde ju han en "pudel" och erkände alltihop (?). Det ska bli intressant att se hur JEN kommer att hantera detta. Jag är dock inte säker på att han kommer att göra en "pudel" eftersom hans "fusk" ligger inom en gråzon, vilket inte Terjes fusk gjorde. JEN kanske verkligen tycker att han kan göra som han gjort och ser inget konstigt i det, och då också hävda det "until the bitter end". För hans det handlar det ju egentligen bara om att bevara trovärdigheten gentemot framtida sponsorer.

Rent krasst skulle jag gissa att han tjänar på att ignorera problemet/ljuga/kasta dunster eftersom det inte blivit något större drev och många verkar tro på hans version av saker.

Rent krasst skulle jag gissa att han tjänar på att ignorera problemet/ljuga/kasta dunster eftersom det inte blivit något större drev och många verkar tro på hans version av saker.

Uppenbarligen gör han inte det han gör för att impa på oss griniga friluftsnördar. Vi är för få och mer inne på vår egen grej än att gå på motivationsföreläsning med någon självutnämnd pepguru. Misstänker att de flesta av oss här gör just det vi har lust med, på den nivå vi vill. Det kan vara kul att höra någon som gjort något riktigt häftigt, men någon motivationsboost behöver inte jag. Och trötta floskler som "Ditt livs resa börjar med ett steg" eller "Lycka är att skapa sin framtid" och liknande är just tröttande mer än motiverande.

Målet är istället att impa på sponsorer, journalister och alla de som lever trista rutinliv och drömmer om att bara lämna allt och göra något spektakulärt. Dem är det fler av och de är betydligt mer lättflörtade. Uppenbart går det fortfarande att få spons till "Everest expedition för övergivna sommarkatter" och få mediautrymme för det. Ingen, utom ett fåtal, bryr sig om att det är en curlingexpedition där andra gjort det hårdaste och farligaste jobbet. And money talks!

oss griniga friluftsnördar

Precis, det verkar för mig som om JEN inte alls är en friluftsnörd, eller ens en friluftsmänniska. Frågan är om han alls är frilufts- och miljöintresserad?

Hursom så tror jag att det är det som retar oss så, att en plastig "entreprenör" lyckas med det vi alla innerst inne själva vill: rådda ihop spons till en egen expedition och genomföra den. Att det sedan sitter några få på ett litet struntforum och ojjar sig om "detaljer" är inget för honom att bry sig om.

Mest imponerande är att han verkar lyckas få resan att verka miljövänlig.

Jag klassar mig själv som friluftsnörd håller med om det mesta i tråden. Men på frågan om jag själv skulle vilja åka på samma resa och låta någon annan pröjsa: Javisst! (fast jag hade nog struntat i följebilen)

Men det är inte mer än så, en häftig resa och några sponsorer som kan välja mellan att vara lurade eller nöjda. Jag tror de väljer att vara nöjda. Sen att han får välförtjänt kritik här spelar nog mindre roll, men den är välförtjänt.

http://www.pole2pole.net/2012/05/07/i-made-it/
Thank you all for your support during this long expedition and hopefully you will follow me on the last part over Greenland in June. As I always say;

Everything is Possible, the Impossible just takes more Time!

Johan Ernst Nilson,
Pole2Pole

Hellesö erkände iofs ingenting, han sa allmänt att han manipulerat några lodjursbilder osv. Men hans fusk går tillbaka minst tio år, vilket han vägrar ta i. Så nog är det bättre att vara tyst. Dock är hellesö för alltid död i naturfotot. Han kommer inte kunna publicera böcker längre eftersom han är den mest kända i den genrén. Mediacirkusen var även den rätt stor runt honom och det uppmärksammades i flera stora medier. Flashback fick utmärkelsen guldspaden osv. Så många vet att Hellesö är synonymt med oheder och fusk. Han livnärde sig på att visa en ren och fin bild av naturen, som var omanipulerad i efterhand. Han såg ner på människor som använde photoshop och pratade hela tiden om att han gör bilden i kameran.

Han och JEN har vissa liknelser. JEN säger en sak, men gör en annan. Han vill skapa en bild av sig själv som inte stämmer med verkligheten. Frågan är vem som kan blåssa upp detta till stora proportioner. Varför Hellesö blev så jagad var ju för han accepterat Årets naturfotograf-priset, som han sedan efter påtryckningar av bl.a fotosidans forummedlemmar och flashback blev ifråntagen.

Flashback borde kanske ta sig an JEN...

Han har backning av postkodlotteriet, ramlösa, audi t ex. Dessa verkar inte tycka det är negativt på sättet han gör. De har i alla fall inte stått så mycket om det. Eller tycker kanske sponsorerna att all reklam är bra reklam? Då kanske vi ser JEN i väldigt många "expeditioner" i framtiden då.

Jag har funderat over samma sak. Rimligen borde val Audi, Ramlösa, Svenska Postkodlotteriet och Zenith konfrontera Johan med alla logner pa sin CV, och fran expeditionen samt de massiva bildstolderna. Men vad ska han svara. Ja jag ljog men sag inget for i helvete. Han lar ju blaljuga for dem ocksa. Och sen vill val sponsorerna till varje pris tysta ner den har bluffen sa att deras namn inte exponeras i fel sammanhang.

Precis, det verkar för mig som om JEN inte alls är en friluftsnörd, eller ens en friluftsmänniska. Frågan är om han alls är frilufts- och miljöintresserad?
Mest imponerande är att han verkar lyckas få resan att verka miljövänlig.

Klockrent. Han ar nog inte det minsta miljointresserad. Den biten ar bara en vinkling for att kunna skaffa sponsorer. Och det gick ju hem. Och jag tror inte heller de tidningar som skrivit om JEN ar det minsta intresserade att dra tillbaka sina artiklar. Livinggreen tycker ju till och med att JEN ar varldens erfarnaste aventyrare.
http://livinggreen.se/intervju/inte...imatneutral-resa-fran-nordpolen-till-sydpolen

Hur har det gått?
Är äventyret avslutat?
Har någon kommentar kommit angående alla frågor?

Jag har inte sett nagot. Men sa ar han ju inte helt klar heller. Jag kan tanka mig att Outside borde vara intresserade av att gora en intervju. Men det ar ju tveksamt om Johan har samma intresse. Risken ar val att mindre etablerade media kor artiklar med JEN och att det vinklas som om han genomfort resan utan motor fran Nord till Sydpolen utan avbrott sa som det var tankt fran borjan.

I hans fotoalbum "Pole2Pole - 14 months of adventure" på Facebook verkar det ju som att han nått sitt mål. Kommentarer som "56 Vasalopp och 109 Vättern rundan....check!" och "Reaching my goal was very emotional"...

Okej intressant. Da vet vi hur langt han har cyklat. 109 Vattern blir 32700 km. Det later val rimligt. Jag scrollade igenom hans blogg och kommer fram till att han cyklat i 206 dagar. Det ger ett snitt pa 159 km per cyklad dag. Vilodagar bortraknade.

Start cykling 14 juni 2011 i Tuktoyaktuk i norra Kanada (nara Alaska). Vila i Vancover 12 dagar, San Francisco 2 dgr, Los Angeles 4, San Diego 2, Santa Rosalio sjukhus 2, Acapulco 2, Operation Smile Colombia 2, Guatemala Global Fairness Initiative 1, San Salvador 1, Nicaragua MSF team 1, bat Panama till Colombia samt fixa cyklar 5, Antarktis 70, Amazonas 1, Erikshjalpen Peru 1, Segling Antarktis 17 dagar. Sluty cykling 7 maj 2012 i Ushuaia, Argentina.

Jag har sakert missat nagra ytterligare vilodagar da det varit en hel del moten och intervuer. Samt att det ar svart att utlasa exakt vad han haft for sig pa bloggen.

Noterbart ar att han verkar uppmarksamma pa sin blogg nar han cyklar mindre an genomsnittet...

"23:49 / North America / 2011-07-23
PORTLAND!
We are now in Portland and I’m sooooo tired today. Yesterday I did 175 km and today 120 km so the days are long and the sun is hot now."

"07:28 / North America / 2011-07-29
FINALLY CALIFORNIA
I have finally reached the border to California. We did 125 km today but it was worth it. This is a beautiful part of the world"

"05:10 / North America / 2011-09-22
140 KM, 12 LITERS OF WATER AND ONE FOCUS"

Bluffet med cyklingen verkar harora fran nar han cyklade sjalv i Kanada och i Bolivia. Vad jag kan se sa ar det inte nagot skumt nar han hade sallskap av sin polare fran Vancover till Peru eller nat sant.

Jag sprang ocksa pa ett nytt fragetecken som jag inte noterat forut. Han cyklade tydligen Baja California men hur han tog sig till fastlandet hittar jag ingen information om. Kanske ytterligare en flygning?

Nagra intressanta citat, han verkar ju inte haft speciellt tur med vadret...
"7 oktober 2011. Both me, Carl Robert and my film crew are very excited going into this ancient territory."
"14 okt 2011. My friend Marty has joined so now we are five on the Pole2Pole…."
"05:40 / North America / 2011-08-30 HEAT STROKE IN HOSPITAL AFTER BIKING IN 50 DEGREES"
"05:26 / North America / 2011-10-13 HURRICANE! RED ALERT IN EL SALVADOR"
"20:06 / North America / 2011-10-17 WORST STORM IN 60 YEARS!!!"
"00:32 / South America / 2011-11-08 ...31 days of non stop raining."

En storre intervju maste komma. Den lar salja och det ar val skal nog till att nagon ska ta tag i saken. Annars ar ju filmeteamet och killarna som kort foljebilen intressanta intervjuobjekt.

Utemagasinet kanske kan skralla?

En storre intervju maste komma. Den lar salja och det ar val skal nog till att nagon ska ta tag i saken. Annars ar ju filmeteamet och killarna som kort foljebilen intressanta intervjuobjekt.

Utemagasinet kanske kan skralla?

Jag undrar hur intresserad riktad media egentligen är, svenska fotomagazinen valde ju att inte göra några större och grävande reportage. När FOTO, F&B och fotosidan magazin konfronterades med detta menade de att det inte finns något värde i att gräva fram den riktiga sanningen.

Det var väl en liten klick, ungefär som den klick här, som bryr sig om sanning och rättfärdighet. Resonerar man så från medias sida skapas också ett utrymme att vara oärlig, man blir inte riktigt granskad och det finns kanske ett så stort intresse hos allmänheten som man tror.

Det som skrev om att han inte är någon friluftsmänniska är ju rätt tydligt. Han vill enbart ha målen och bryr sig nog varken om hur han tar sig dit, bara det låter bra och det inte blåser för mycket stormar runt honom....

Jag undrar hur intresserad riktad media egentligen är, svenska fotomagazinen valde ju att inte göra några större och grävande reportage. När FOTO, F&B och fotosidan magazin konfronterades med detta menade de att det inte finns något värde i att gräva fram den riktiga sanningen.

Du kanske har ratt. Det kostar mer an det smakar att gora den har typen av gravande journalistik i outdoorsegmentet. Och det har ju varit sa tidigare, att bade Utemagasinet och Outside, tagit in reportage fran aventyrare utan den minsta granskning. Har de farit med osanning sa har det ocksa publicerats rakt av. Att borja ganska aventyrare bade kostar och riskerar att de skapar sig ovanner. Vilket i forlangningen innebar mindre urval av artiklar att publicera.

Det var väl en liten klick, ungefär som den klick här, som bryr sig om sanning och rättfärdighet. Resonerar man så från medias sida skapas också ett utrymme att vara oärlig, man blir inte riktigt granskad och det finns kanske ett så stort intresse hos allmänheten som man tror.

Nja. Jag tror nog att en artikel i en stor tidning dar man gar igenom hur expeditionen marknadsfordes fran forsta borjan och vad som sedan skett mellan Nord och Sydpolen med avbrott och flygningar skulle vara intressant for allmanheten. Journalister ar ju normalt varldsmastare pa att skriva om olyckor, krig och lognare. Har kan man dessutom krydda det med bildstolder och godbitar fran en delvis pahittad CV. Men jag kanske har fel. Det visar sig.

Johan Ernst Nilson

Visst blir man irriterad om han kommer undan utan att behöva förklara sig, om inte annat för att jag skulle vilja höra hans version.

Om alla skrev ut hela namnet, Johan Ernst Nilson, istället för JEN borde väl det leda till att denna tråd ploppar upp snabbare vid en googling och därmed kanske öka chansen (risken?) för att nån konfronterar honom.

/M

Nja. Jag tror nog att en artikel i en stor tidning dar man gar igenom hur expeditionen marknadsfordes fran forsta borjan och vad som sedan skett mellan Nord och Sydpolen med avbrott och flygningar skulle vara intressant for allmanheten. Journalister ar ju normalt varldsmastare pa att skriva om olyckor, krig och lognare. Har kan man dessutom krydda det med bildstolder och godbitar fran en delvis pahittad CV. Men jag kanske har fel. Det visar sig.
Kommer inte att hända. Vad en artikel som denna skulle göra är att få upp folks medvetenhet om att fusk som detta faktist begås och tidningarna brukar i regel svälja det rakt av utan att bryr sig, bara för att det säljer... Journalister intresserar sig för all möjlig fusk, men inte skulle de publicera en stor artikel som i slutändan kan få mera människor att ifrågesätta vad de själva publicerar... det vore som att skjuta sig själv i foten.

Från det ena till det andra. Ödmjukheten är verkligen fantastik i äventysbranschen. Så här beskriver Stäng sig själv på sin sajt:

Fredrik Sträng, Sveriges ledande äventyrare och genom tiderna mest
framgångsrike högalpine bergsklättrare, återvänder till K2, världens
farligaste berg.

Nä tacka vet jag Peter "Foppa" Forsberg.

- Nå Foppa. Bra match idag. 3 mål och 3 assist..
- Nja. Jag var väl ok första 10 men sen va jag rätt kass.

Nä tacka vet jag Peter "Foppa" Forsberg.

- Nå Foppa. Bra match idag. 3 mål och 3 assist..
- Nja. Jag var väl ok första 10 men sen va jag rätt kass.

Eller Henke Larssons standardsvar till sportjournalister som berömmer honom för hans mål; Nej, hela laget spelade bra idag...
Undra när vi får höra en "äventyrare" säga "nej, det var hela expeditionen som klättrade bra idag" när han eller hon lyckats med sitt mål. :cool:

Och att tro att någon större tidning skulle dra igång något kring Johan Ernst Nilsson är nog väl naivt, ty det strider mot journalismens första budord, - Kolla aldrig en bra story!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg