Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Burma

Tråkigt att allt norr om Mandalay fortfarande är stängt.
Vi snackar ändå om i runda slängar halva Burma.

Det hade varit otroligt häftigt om du fick tillträde till området och en ypperlig chans för regimen i Burma att visa att man menar allvar med demokrati-arbetet.
Att faktiskt låta folk resa även i de norra delarna.

En story därifrån hade varit nått för nattmackan!

Tills dess får man nöja sig med JEN :)

Jag hade för övrigt hellre sett Corax Vs. JEN i partiledardebatten ikväll än Reinis Vs. gråsosse
 
...
I denna video påstår JEN visserligen att han var expeditionsledare, men även detta påstående finner jag anmärkningsvärt av två skäl:
1. Expeditionsledaren brukar i regel inte vara den man kickar ut från expeditionen.
2. JEN finns inte omnämnd över huvud taget i den extremt långa listan av involverade personer.
http://www.atlantik2001.com/home.html

...

Och hur uppkommer missförstånd som de nedan?
"Äventyraren Johan Ernst Nilson leder världens första expedition från Nordpolen till Sydpolen: The Last Great Adventure – Pole2Pole. Han ska därmed överträffa bägge de historiska polarforskarna Amundsen och Shackleton.
Resan har aldrig tidigare genomförts och han ska göra det utan motoriserad hjälp och helt ensam".
http://torbjornsassersson.pengakoll.nu/

.

Du glömde länken till videoklippet. Var det denna från hans egen yt-kanal?

Jomen självklart överträffar JEN både Amundsen och Shackelton. Dessa två herrar begav sig bokstavligen på kartans vita delar med tunga bomullstält och hamparep. Ingen räddning om något gick fel, men de fick alla expeditionsmedlemmar att överleva även när det blev riktigt tufft. Vad är det mot JENs etappexpedition med kolfiber och g-tex, där nödhelikoptern kommer med kort varsel? Visst görs det "svårare" expeditioner idag med mindre resurser, t ex solo och snabbt, men dessa herrar var först. Hävdar man att man spöar dessa gäller det att man gör något riktigt extraordinärt. Varför inte hävda att man spöade Hillary/Norgay när man ändå håller på? En modern Everestexpedition är ju snabbare än vad dessa herrar gjorde.
 
Du glömde länken till videoklippet. Var det denna från hans egen yt-kanal?

Ja. Tack. För mycket klipp och klistrande.

Fortsättning följer skrev jag i förra inlägget. Det var egentligen inga dundernews jag syftade på. Bara lite mer av det vanliga i den här soppan.

Gummibåten - igen.

Han byggde den tydligen själv och blev dessutom nedtvingad av jaktflyg.

"He repeated the Stockholm-to-Africa trip, this time by kayak – and once again
years later in a fl ying boat that he built himself, essentially from an infl atable
boat, a kite and a propeller. Once, when he was at a height of 3,000 meters,
interceptors were sent up to meet him.
The offi cers could simply not explain the image on their screens. Never had
they witnessed such a small aircraft – and such a slow one – at such a height".

http://www.audi-reports.de/ar2010/data/pdf/en_pole2pole.pdf

Det verkar vara ovanligt tunn luft över Europa.

"- På 3 000 meter är det kallt och man behöver syrgas, förklarar han".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10207180.ab

På tal om att bygga själv, så verkar det som om samma sak gäller för kajaken han paddlade med till Afrika.

"After this more adventures followed. Another bet was made that he couldn’t kayak from Sweden to Africa. So be built a kayak, and did it. On this trip he conquered fears of being eaten by sharks, and through sheer determination hauled his 120kg kayak 5 hours up a swampy hill after he ran out of rivers to paddle though".

Anledningen till att JEN kom över sin hajrädsla var enkel - han blev utsatt för en hajattack.

"I always try to plan for it all but it is crazy what kind of situations accrue along the way: a shark biting in my kayak outside Africa, stones falling from the sky on Mt Everest etc".
http://www.davestravelcorner.com/interviews/johan-ernst-nilson/

"För fem år sedan paddlade han hela vägen. Ett äventyr som höll på att kosta honom livet när en haj anföll hans kajak".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10207180.ab

"Som när jag paddlade kajak till Afrika och en haj kom och bet i rodret".
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=qdsk6hr3&gInitPage=38

Jag tvivlade lite på uppgiften eftersom jag aldrig hört talas om hajattacker i Europa, men nu visade det sig att resan var betydligt längre än jag trott. I alla fall om man ska tro denna bild på JENs webplats.
rout_map.gif


En 7-helvetes resa!
Ca 20 000km mellan tummen och pekfingret.
Enligt uppgift (http://www.ablogtoread.com/interview-with-zenith-watches-ambassador-johan-ernst-nilson/) så paddlade han 8 timmar om dagen i 6 månader. Jag kommer då fram till att han snittade på ca 111km/dag.
Jag vet inte vad som är normalt för en paddlare, men jag minns i alla fall att Babs Lindman vid ett tillfälle berättat att hon brukar snitta på ca 45 km/dag. Jag kollade vidare upp hur långt den snabbaste som paddlat Havspaddlarnas Blå Band gjort per dag. Petri Sutinen 2119km på 23 dagar - ett snitt på 92 km/dag. Stark kille, men mot en som lyckas hålla 111km/dag i 180 dagar står han sig slätt.

http://www.havspaddlarnasblaband.se/eng_rekord.html

Tillbaka till nuet.

Jag hinner inte gå igenom alla konstigheter med JENs sista del av resan genom Sydamerika denna gång, men i grova drag går det att konstatera att han kom tillbaka till Patagonien 0401. Enligt hans blog är han i Cuzco dagen efter, varifrån han börjar cykla. Med andra ord "försvann" sträckan mellan San Pedro de Pilas (i närheten av Lima) och Cuzco. Ca 900 km.
Vi bortser från det och räknar lite snabbt på resten.
Ca 35 dagars cykling och ca 7800 km, blir lite över 220 km/dag.
Jag utgår då från en mycket grovhuggen rutt via de större städerna som JEN enligt bloggen befunnit sig i. Jag räknar för övrigt tex. inte med konstigheter som att han eventuellt måste cyklat Death Road "åt fel håll" i förhållande till huvudrutten om det ska matcha foton.
Min utgångspunkt är dock att rutten minst måste vara ca 7800 km. Den kan vara så lång som 9000 km vilket egentligen är mer troligt.
Hursomhelst - riktigt starkt jobbat att köra över 220 km/dag under så lång tid, genom extremt hårda områden!

Nu väntar som bekant mer flyg och om allt ska knytas upp till någon form av linje från pol till pol är det Ward Hunt som gäller som destination. Det ska bli spännande att se hur JEN tacklar Nunavut, som han måste ge sig i kast med för att få till en ihopsydd rutt till Tuktoaytuk i Kanada där cyklingen började.
Nu verkar det dock inte som om han har några intentioner att göra det utan nämner istället "...then go back up to Greenland to close the last gap in June".
Till Grönland?
Hur menar han att han då ska kunna "stänga några gap"?
Som vi alla vet vid det här laget nådde han aldrig Grönland, utan tog sig istället till Ward Hunt/Ellesmere Island.

Slutfasen på denna underhållande och intressanta "expedition" närmar sig med stormsteg.
 
Ja. Tack. För mycket klipp och klistrande.



På tal om att bygga själv, så verkar det som om samma sak gäller för kajaken han paddlade med till Afrika.

"After this more adventures followed. Another bet was made that he couldn’t kayak from Sweden to Africa. So be built a kayak, and did it. On this trip he conquered fears of being eaten by sharks, and through sheer determination hauled his 120kg kayak 5 hours up a swampy hill after he ran out of rivers to paddle though".

Jag var på kanotfirman Svima i juni i fjol. På övervåningen i butiken hade dom en kajak hängandes på väggen. Om jag minns rätt så var det en gul kajak med diverse reklam och någon för mig okänd person som hette Nilsson i efternamn (men med ”bara” ett förnamn) som hade paddlat den kajaken från Sverige till någonstans i Afrika. Och skulle den kajaken vara ett hembygge så är det nog landets snyggade hembygge.


Nu har jag alldeles för långt till Svima för att jag ska åka dit och kolla vad det är för kajak och vad han hette som paddlat kajaken. Och enligt färska uppgifter så har han som ägt Svima sedan starten, nyligen avlidit så det går inte att ringa honom och fråga. Om den nya ägaren har kvar kajaken på väggen som utställningsföremål har jag ingen aning om.


Men Google är bra
”Svima Nilsson” ger http://www.paddlingsnyaadress.com/images/PC/pc1.htm (skrolla mer en bit)
”Den här kajaken paddlade Johan Nilsson från SVIMAs brygga i Ulvsundasjän till Marocko. Paul dyker ner och kollar detaljer.”

Även om Nilsson är bland de vanligaste efternamnen i Sverige så kan det väl inte finnas 2 st med det namnet som paddlat från Sverige till någonstans i Afrika. Och enligt Corax länk till Aftonbladet så hette han Johan Nilsson på den tiden.

Per
 
Visst var det så, Ernst kom väl till senare för att inte försvinna bland mer klingande Kropp,Skinnarmo & Corax!
 
Tror JEN hade ont i ryggen, därför han tog liften upp och ner då tillsammans med några andra i gruppen. Men han har väl iofs varit där fler gånger efter sommaren 2005. Nåt av de senare besöken han claimar för 7 summits tror jag. Som guide/gruppledare för företagsresor m.m. Har iofs ingen aning om de också var liftassisterade.
.

Från Nilssons hemsida:

"Mount Elbrus

The highest peak in Europe is actually down in Russia. Mount Elbrus is 5642 meters high and Johan climbed it in order to be the first Nordic person and the 46:th in the world to manage the Seven Summits Project.The mountain was not only high, but very cold and many people ended up leaving the peek with frostbites."

(http://www.johanernstnilson.se/adventure2006/expeditions/Elbrus/index.html)

Hmm, låt oss titta på statistiken:
Vi börjar med Mount Kosciuszko-listan, där han varit.
Den första nordiska personen som gjorde 7-summits med det berget var
Haldur Örn Olafsson (Island) som gjorde det 2002. Som numer 68.
Nr 46 var Todd Burleson (USA) som avslutade 2000.
Någon Johan Nilsson är inte på listan.
Förste svensk är Martin Letzter som avslutate sitt projekt november 2006.

(http://7summits.com/info/7stats/sta...fl=0&s_qfn=&s_qf10_id=Yes&s_qf10_id=Yes&s_sfn[0]=0&s_sfn[1]=-0&s_sfn[2]=1)

Vi får titta vidare på varianten med Carstenzs Pyramid.
Första nordiska personer är Ralf Höibakk och en viss Arne Naess (Norge) som avslutade sina projekt 1992 resp 1994.
Nr 46 på listan är Louis Bowen (USA) som fixade sista berget i raden 1999.
Inte heller här finns Nilsson med på listan. Förste svensk är Sträng 2006.

(http://7summits.com/info/7stats/sta...fl=0&s_qfn=&s_qf10_id=Yes&s_qf10_id=Yes&s_sfn[0]=0&s_sfn[1]=1)

Antingen har de bristfällig statistik på 7summits eller så ligger det en hund begraven här. Vi kan iaf konstatera att om han tänkte bli först i norden var han lite sent ute. Och även till att bli nr 46. Någon som kan räta ut frågetecknen varför han inte är med på listorna?

Att göra 7summits är en bra prestation i sig. Men jag förstår inte varför han måste bre på med sådana påståenden, som är lätta att kolla. Räcker det inte med att vara stolt över det man faktiskt presterar? Det samma med bilden med paddling ner till Sydafrika. Var passar den in när det framgår att han paddlade till Marocko. Räcker inte den prestationen för att vara stolt, utan att lägga till en massa nonsens?

Som jag ser det handlar det mycket om bristfällig eller tveksam kommunikation. Hela tiden läggs det in detaljer som läsaren naturligt tolkar som om prestationen är större, snabbare, farligare, tidigare osv än den faktiskt är. På prestationer som bara i sin ärliga beskrivning skulle räcka för att imponera på många, om det nu är syftet. Så varför lägger han till dessa skarvningar och smålögner? Det är ju helt onödigt.
 
Senast ändrad:
Sicken lirare den där JEN är! Han är ju vara världsmästare i allt han tar sig an! bestiga berg, paddla kayak, cykla snabbast, åka jetski, hundsläde, segla m.m.

Jag tror jag skall byta ut mina chuck Norris skämt med mot JEN istället:

When Johan Ernst Nilson does push-ups he dosen't push himself up. He push down the world
 
Det verkar vara ovanligt tunn luft över Europa.

"- På 3 000 meter är det kallt och man behöver syrgas, förklarar han".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10207180.ab

Fast jag har för mig att gränsen för syrgas vid flygning går vid 3000m, så just har kanske han hade rätt.

"Som när jag paddlade kajak till Afrika och en haj kom och bet i rodret".
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=qdsk6hr3&gInitPage=38



Jätterolig intervju, om man bläddrar till sidan efter. Där kan man läsa:

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=qdsk6hr3&gInitPage=40

Lokalnytt Göteborg; sa:
Vilket är det största miljöproblemet i dag, som du ser det?
-Att vi inte är beredda att ändra vår livsstil; vi är beredda att köpa utsläppsrätter men inte att inte flyga. (...) Det inkluderar mig också, jag vill bo i en lägenhet i stan och se på tv, inte sitta i en hydda.

Man kan ju konstatera att han lever som han lär, han köper ju utsläppsrätter i stället för att välja bort flyget.
 
När jag tog flygcert sade reglerna att syrgas skall användas vid flygning över 10.000' om flygningen varar mer än 30 minuter. Jag har svårt att tänka mig att de minskar på det kravet eftersom de flesta startar relativt nära havsnivå och stiger upp till tunnare luft helt utan acklimatisering.

Under en distansflygning (som JEN:s) över Europa som utförs på 10.000' eller högre kräver således reglerna att syrgas tas med och används. Ett sätt att uttrycka det för en lekman är att "man behöver syrgas" på 3000 m, så där ser jag inget konstigt. Resten är ju en annan historia, det måste till exempel ha varit bra prestanda i den båten om han lyckades få upp den till den höjden och ändå hade bränsle att flyga någon längre sträcka.

Som anekdot kan jag berätta att jag och en god vän utförde en distansflygning på 9.500' en gång (för att slippa syrgaskravet). Redan där märkte vi av den tunnare luften. Vi skrattade så vi grät i två timmar, åt allt och alla. Jag minns att jag tänkte "Jag hoppas att det här beror på syrgashalten och inget annat, för om vi skrattar så här hela vägen ner kommer jag inte att kunna landa planet...". Det var inte lika roligt längre ner, och landningen gick bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg