Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Åh! dessa märkliga "äventyrare" som måste bevisa för sig själva och andra hur duktiga de är. Vem bryr sig egentligen? Och vem blir förvånad av att det fuskas hej vilt? Inte jag iaf. Det är nog mer en regel än ett undantag.

Hur mycket äventyr är det när man har en hel jävla stab som backar upp en överallt. Kan inte låta bli att garva över detta. Det är fusk bara det och är ingenting som imponerar på mig iaf.

Gör om gör rätt! ;)

Sponsorer, media och läsare får vad dom önskar. Med tanke på vad som krävs för att få publicitet och sponsring i Sverige är resultatet inte överraskande. Han är ju inte heller den första som "fuskar" och/eller överdriver (Strandberg, Sträng).

Dom intressanta strapatserna återfinns helt enkelt bortom media och sponsorer (som Christer även påpekar ovan).

Vi har diskuterat detta med sponsring och dess negativa aspekter för ett tag sedan i en annan tråd.

Det är dock intressant att de flesta som är sponsrade blir oerhört, och då menar jag, oerhört provocerade när man anser att sponsring är en form av hjälp. JEN hade absolut inte kunnat hålla på och flyga fram och tillbaka utan sina sponsorer. Sponsring driver många till att jaga de mest spektakulära grejerna, med resultat att det genas i kurvorna.

Visst finns det många som sköter själva klättringen, cyklingen osv. korrekt, men den här industrin har börjat bli desperat. För att förtroendet ska vara kvar måste man börja fundera på hur sponsorer används i dessa sammanhang, annars riskerar vi en urholkning av förtroendet.

Det får inte gå så långt att det blir ett allmänt "äventyrarförakt" på samma sätt som man tidigare pratade om "politikerförakt".

/Joel

Sponsorerna lär väl inte vara särskilt intresserade av att reda ut det här? Att ha sponsrat en äventyrare som inte äventyrar och som dessutom är en bedragare kan ju bara ligga dem i fatet.

Samtliga bloggsidor med tveksamma bilder, vilka tagits upp i tråden, verkar nu vara ändrade. Antingen är det en vanlig bild på Johan med någon bakgrund eller så finns inte sidan kvar. Inte bara de bilder som tagits upp i AB-artikeln. Ska vi gissa på att han läser tråden? Lite konstigt att en fotograf inte har bättre bilder på sin expedition än vanliga semesterbilder typ kompaktkamera. Eller de kanske sparas till föredragsturnén?

Intressant är posten där förut inuitflickan från Grönland visades. Där är det nu en bild på en mongol (?) framför sin Jurta. Bilden kanske är hans, men vad gör en mongol i Kanada för att illustrera en text om mötet med en inuitfamilj?

en skum bild till....

Det är min polare som kitar på Hardangervidda den där bilden där han säger att han kitar . Den bilden på snowboard med röd skärm.

Men fin bild thou!
SJ

Allt sedan början/mitten av 90-talet...

... har JEN använt sig av sina medresenärers bilder. Och det utan att fråga om lov.

Jag tycker detta är hysteriskt roligt. Han kallar sig fotograf, och använder sig av andras bilder.

Fortsättning följer hoppas jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg