1. Det står utförligt på hans hemsida att han kommer att flyga vid polerna. och där det kan tänkas behövas.
Således är flygningarna i Norra Kanada helt enligt plan.
2. För det första behöver man ju inte gör det som är brukligt, eller hur? Tänk om alla gjorde exakt likadant hela tiden... hua.
Så om han hoppar fram och tillbaka är väl upp till honom.
Det finns ju MÄNGDER med personer som gjort samma cykelsträcka på ett mer intressant sätt, både vad gäller äventyr och upplägg.
3. Klimatvinkligen vad gäller följebil och flyg framgår också på hans sajt att det klimatkompenseras. Så det är helt i sin ordning efter vilka riktlinjer som satts upp.
4. Helt rätt. Jag tror inte ett dugg på den här fuskteorin.
Du tror på allvar alltså att han sitter i Cancun med en kall Heineken och hittar på alltsammans. Och i själva verket står cykeln hemma på gården?
Själv tycker jag att det bara är ett trist s.k "äventyr" som mest gått ut på tävlingscykling. Att göra saker så snabbt som möjligt är inget som intresserar mig.
Sa olika man kan tycka.
1. Nja sa mycket enligt plan var det nog inte. Man kan ju bland annat hitta foljande citat pa hans hemsida:
"After reaching the two poles in 1909 and 1911, Mt Everest in 1953 and the Seven Summits in 1986. What else is there to explore, or to conquer? After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"
"2000 mil utan motor. För första gången någonsin ska en expedition ta sig från Nordpolen till Sydpolen utan motor."
Nar han gick ut med det har sa satte han ribban till en tavling aven om att han senare har sagt att han inte visste att det var en tavling. Resans svarighet ligger ju i att gora det utan avbrott. Sen tycker jag att det ar ganska sjalvklart att han sjalv sag det som ett misslyckande med flygningarna i Kanada eftersom han medvetet morkade det pa sin blogg. Sa har skrev han:
"Instead of moving in the wrong direction it is be better to really sit down and think." och "Now starts Part 2 finally after a couple of days of waiting and resting. I needed some rest but it feels good to start over again now and to get up on the bike.", Istallet for att skriva att han varit tvungen att flyga 2 ganger.
2. Det ar ju en av de springande punkterna. Han far hoppa och dela upp expeditionen hur mycket han vill men i min mening kan han inte havda att han har klarat av resan sa som det var tankt fran borjan. Pole2pole utan motor.
Ponera att jag springer ett maratonlopp och det kommer en redig uppforsbacke vid 10 km. Jag hoppar da in i en buss och aker over den. Nar jag kommer till 30 km far jag hora att det ar en grym medvind pa upploppet sa jag hoppar snabbt in i en bil for att gora den strackan i basta vader. Tva dagar senare aker jag tillbaka och springer uppforsbacken samt den milen som jag hoppade over. Kan jag sen saga att jag klarat av att springa ett maraton? Nix.
4. Han kanske inte sitter med en kall ol men jag ar helt overtygad om att han hoppar in i foljebilen ibland eller tar sig fram pa andra satt an att cykla. Och i samband med den senaste seglingen sa har han gjort nagot omojligt om han sager sig ha cyklat mellan Lima och Cuzco. Vilket ar 100 mil eller sa. Foljande positionsangivelser har han pa sin blogg.
11 mars norr om Lima i Peru.
13 mars soder om Lima.
16 mars Ushuaia. (Dar seglingen startar)
Ca 20-31 mars segling till Antarktis.
1 april soder om Rio Gallegos. (Dar seglingen slutade)
2 april Cuzco i Peru.
Det ser ut som om han flygit fran Lima och borjat cykla igen fran Cuzco och saledes hoppat over de cirka 100 milen. Man kan ju verkligen fraga sig varfor han inte skriver tydligare pa sin blogg vad han har for sig.