Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Oavsett graden fuskande så är det i mina ögon fullkomligt omöjligt att övertrumfa gamla tiders äventyr. Gick det åt pipan förr i tiden så var det bara att försöka överleva bäst man kunde, nu för tiden ringer man fjällräddningen/sjöräddningen/whatever på sin satelittelefon och vips så är man hemma i civilisationen igen...

Tyvärr kommer jag att tänka på naturfotografen Terje Hellesø som (också?!!) förbättrade verkligheten något...

Jag har missat Johan Ernst Nilson totalt och kan inte minnas att jag hört om honom innan, men efter att skummat igenom tråden och länkarna fick jag precis samma känsla. Främst inlägg 80 och 85. Ingen dömd, men frågetecken att reda ut. Redan klart att han inte skulle godkännas i HBB som borde vara en promenad i parken i jämförelse.

Oavsett graden fuskande så är det i mina ögon fullkomligt omöjligt att övertrumfa gamla tiders äventyr. Gick det åt pipan förr i tiden så var det bara att försöka överleva bäst man kunde, nu för tiden ringer man fjällräddningen/sjöräddningen/whatever på sin satelittelefon och vips så är man hemma i civilisationen igen...

Exakt! Shackleton säger jag bara - där kan man snacka äventyrare på riktigt!

Ny uppdatering idag pa pole2pole. Johan ar i Salta, Argentina.
Det betyder:
5 april La Paz, Bolivia.
12 april Salta, Argentina.
Distans 1212 km enligt GM.

Mer an 17 mil om dagen 7 dagar i strack. Inte helt omojligt men valdigt tufft. Speciellt pa hog hojd. Om han nu har cyklat i 7 dagar. Fem eller sex dagar ar val mer troligt. Dessutom skrev han sa har den 23 juli forra aret pa sin blogg...
"We are now in Portland and I’m sooooo tired today. Yesterday I did 175 km and today 120 km so the days are long and the sun is hot now."

Hittade aven detta inlagg om expeditionen som den sag ut fran borjan.
Johans resrutt:
– Nordpolen till nordligaste punkten på Grönland på skidor
– 1 000 km med hundsläde över Grönland
– Med segelbåt från Grönland till Kanada
– Genom Nord- och Sydamerika på cykel
– 2 200 km över Antarktis med kite

(http://www.cisionwire.se/skugge---c...rnst-nilson-pa-lunch--pa-mandag-28-3-,c556896)

Citat
Ursprungligen postat av jamo
Kanske kan vara så att han har en "spökskrivare" som gör inläggen, och som inte alltid får till positionsangivelsen ?
I den har intervjuen sager Johan att han uppdaterar bloggen sjalv...
http://www.youtube.com/watch?v=7u5NicF88mQ

Citat
Ursprungligen postat av MarkusF
Tyvärr kommer jag att tänka på naturfotografen Terje Hellesø som (också?!!) förbättrade verkligheten något...
Det verkar finnas mer likheter med Terje...
http://outsideonline.se/2012/04/12/johan-ernst-nilson-under-privatspaning/

Nu kan det vara fel att anse att någon fuskat med utgångspunkt från vad man själv skulle kunna prestera, genom att anse att det är omöjligt och därmed fusk, om någon är lika bra, lite bättre eller mycket bättre. Man kan ju bara konstatera att det ibland kommer någon som slår omvärlden med häpnad för att han helt enkelt är så oerhört mycket starkare än vad man anser som normalt eller över huvud taget möjligt. Det kan ju gälla även om man inte bara har sig själv som referens, utan även jämför med dem som hittills betraktats som framstående.

Med det sagt så framstår ju prestationerna under pole2pole som fantastiska. Det finns väl bara tre möjliga förklaringar:
*Uppgifter som presenterats i den här tråden har sitt ursprung i feltolkningar eller läsfel som heter duga.
*Äventyraren har en enorm kapacitet att jämförelser med andra idrottsmän eller äventyrare blir helt värdelösa.
*Äventyraren ljuger så att tungan är blå vid det här laget.

Det är väl bara att vänta och se vad han själv har att säga om saken.

Härligt att se vilket folk sluter upp bakom honom, är killen född med en silversked i munnen?

Men vänta hade det varit en snygg trevlig tjej så hade det varit 200 inlägg och hot om tjära & fjädrar, tänkte närmast på pompe.

Jag anser att trådens utveckling faktiskt visar att det inte är kön som avgör hur en äventyrare granskas, utan att det handlar om prestation och utförande i förhållande till vad som hävdats.

Som andra redan har sagt, det ska bli intressant att få ta del av JEN egna redogörelser och förklaringar till de olika frågetecknen.

Mvh /Joel

Förvisso, men jag är övertygad om att Shackleton, Nansen, Amundsen, Hedin och grabbarna alla skulle haft med sig satellittelefoner om de kunde. Alternativet var ju annars att inte göra det alls.

Faktum är att vi idag ser liknande pionjärsanda att utforska nya okända områden bland våra rymdutforskare. Skulle något hända dem medan de är ute i rymden, finns det ingen möjlighet att bara bli hämtad till säkerhet, utan de måste klara sig själva, så faktiskt finns det ännu människor av det rätta virket.

Mvh /Joel

Förvisso, men jag är övertygad om att Shackleton, Nansen, Amundsen, Hedin och grabbarna alla skulle haft med sig satellittelefoner om de kunde. Alternativet var ju annars att inte göra det alls.

Faktum är att vi idag ser liknande pionjärsanda att utforska nya okända områden bland våra rymdutforskare. Skulle något hända dem medan de är ute i rymden, finns det ingen möjlighet att bara bli hämtad till säkerhet, utan de måste klara sig själva, så faktiskt finns det ännu människor av det rätta virket.

Mvh /Joel

Jag hävdar inte att gamla tiders äventyrare *inte* skulle ha använt till buds stående medel för att göra sina expeditioner så säkra som möjligt. Jag menar inte heller att man borde skippa hjälpmedlen, snarare skulle jag ju anse att någon är en fullkomlig idiot om den inte tog med satelittelefonen när den begav sig ut på arktis isar. Det enda jag menar är att jag inte tycker att man *kan* göra det "största" äventyret längre eftersom man ändå är så nära civilisationen hela tiden (i timmar).

Djuphav och rymd kan väl möjligen vara undantag, men jag är lite osäker på vilka rymdpionjärer du menar? De tog i mina ögon slut runt 60-70 talet. Idag står du inför en hel del risker, ja, men det blir inga dramatiska hjältehistorier av "raketen exploderade vid uppskjutningen". Öht är du inte så mycket mer än ett däggdjur i en låda styrd av datorer.

Sedan har ISS diverse flykt-poddar som torde få folket tillbaks till jordytan i ett stycke, och de flesta andra seriösa rymdförsök görs av obemannade farkoster.

Jag haller med. Klok analys. Men de tva forsta alternativen kan Du ju stryka pa en gang...

Med tanke på hans anspråkslösa dygnsetapp på 1414 km, och frånvaro av förklaring så lutar jag
åt 3...

...det finns säkert naturliga förklaringar t ex alternativ transport men så länge sådant inte redovisas öppet känns nr 3 som mest näraliggande...

//J

Jag mindes fel på url:en när jag skulle kolla J E Nilssons webbsida och jag skrev http://www.poletopole.com (seg sida fast jag har en 100 Mbit/s lina)

Dom i det projektet är ute för att åka flyg.

Per

"To draw the attention of the entire planet to dangerous and rapid changes in the environment". Perfekt sätt att göra folk medvetna om miljöfrågor... Det blir bara fånigt när alla dessa utforskare och äventyrare ska upplysa folk om att vi har miljöfrågor som måste uppmärksammas. Hycklare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg