Angående björndebatten.

Jag är inte snäll, men jag förstâr inte vad du inte uppskattar i min uppskattande kommentar.
Det var ett av fâ inlägg som jag verkligen skrattade gott ât.

consono, vem behöver björnjakt när det finns bäver att snoka upp?

Jo jag fick för mig att du tagit illa upp beträffande mina inlägg, du kanske tycker att jag bara gör skitinlägg, jag vet att de varierar i kvalitet, erkänner det, men det var så jag tänkte och trodde att du ironiserade och beskrev mitt inlägg som bra när jag skriver tramsigt o felaktigt, du Gunnar, du är inte arg då på nåt sätt, säkert ?
Lovar o inte ha förutfattade meningar i fortsättningen, så fel det kan bli !
Kram Gunnar, hoppas vi är sams !

Kan vi inte göra en gemensam jättekram eller i alla fall lägga handen på datorskärmen så vi känner den goda energin som finns på Utsidan?

Ska vi köra det 19.00?

/Stellan

Grabbar, jag tycker att ni har förändrats. Ni fnissar som tjejer och säger snälla saker till varann. Är det ett resultat av Pridefestival-tråden kanske?
Vi män snackar bänkpress och mäter ostbåge här, ni grabbar som hellre käkar ostbågar får starta en egen tråd om "Björn"jakt.

Jag HAR ALDRIG sagt att jag är emot farliga djur, jag skrev att de som löper störst risk att stöta på björn bör ha störst inflytande i frågan.

Jag HAR ALDRIG påstått att Du är dum, däremot har Du kallat mej för dum ett flertal gånger.

Jag förstår inte varför jag ska bemöta argument som Du framför som respons på åsikter som Du påstår att jag har, fast jag aldrig ens framfört dom. Hoppas att dina 2.0 reder ut betydelsen av den meningen.

Exempel på vad Du påstår att jag tänker fast jag överhuvudtaget inte ens tycker det.

Är detta dina begåvade argument som jag borde bemöta, och varför det i så fall?

Eller detta?

Jag känner mig oerhört underlägsen i jämförelse med ditt blixtrande 2.0 intellekt. Tänk jag har aldrig ens gjort högskoleprovet. Jag behövde i och för sig inte det heller, kom in i alla fall.

Gratttis till att du kom in på din utbildning.

Nä, jag har inte kallat dig dum. Faktiskt. (Jo, visst ja, det gjorde jag ju.) Jag sa att din argumentation betyder att du är antingen dum, oboildad eller bådadera. Och det gjorde jag eftersom argumentationen var dum. Eller obildad.

Du kom med två argument. Det ena var att det enda relevanta var huruvida ett djur var (potentiellt) farligt, och att risken att faktiskt stöta på detta djur inte hade med saken att göra. Förlängningen av det argumentet är att alla pootentiellt farliga djur bör försvinna, om folk är rädda för det. Oaktat, alltså, den faktiska risken.

Det andra argumentet var att björnskräck är nedärvd och därmed inte går att göra något åt. I samma inlägg där du skrev att björnskräck minskar med ökat avstånd till björnarna. Du till och med tar det som intäkt för genetikspåret.

Båda dessa argument tycker jag är riktigt dumma. I det första fallet därför att det innebär att..ja, det framgågr väl ovan. I det andra fallet därför att vem som helst förstår att björnskräcken inte kan vara genetiskt betingad om den har med avståndet till björmrike att göra.

Och om du nu tycker att jag hahr fel, varför bemöter du inte mina argument. Varför svarar du inte på dessa frågor:

Om det nu är så att rädsla är

a) omöjlig att rå på med förnuftet

och

b) anledning nog att skjuta rovdjur

hur kommer det sig då att

a1) så väldigt få är rädda för häxor i det här landet nuförtiden

a2) det är så förhållandevis simpelt att komma tillrätta med flygrädsla och andra fobier (KBT funkar utmärkt)

a3) jag är mycket mindre nervös för borrelia nu när jag vet att det tar två dygn för fästingar att sprida smittan

b1) rädsla inte är skäl nog att förbjuda hundar, som ju skadar folk varje år

b2) rädsla inte är skäl nog att förbjuda bilar, som ju dödar folk varje år

b3) rädsla inte är skäl nog att förbjuda dig, som ju är skrämmande dum

OK, jag kan förstå att du inte vill svara på den sista fråga, som ju är riktigt oförskämd´. Men de andra kan du väl bemöta. Gör du det på ett bra och logiskt hållbart vis blir jag till och med tvungen att erkänna att jag hade fel. Då ska jag be dig om ursäkt.

Jag väntar med spänning.

Förresten stavas "du" med gement "d" förutom i början av en mening.

Senast ändrad:
Skitsnack att KBT fungerar utmärkt, du har inte en susning om vad du pratar om i det fallet.
Vore det så som du säger så skulle livet vara underbart att leva för många...

Ursprungligen postat av Betula pendula
Nej!
Där emot borde man bedöma risken att bli dödad. Idag är det xx% risk att bli dödad av björn.
All annan bedömning är ju menings lös såvida man inte vill vända och bända på något tills plötsligt fått rätt. Men det tycker jag är fegt och falskt.
Man kan alltid fixa till siffror så att det passar ens argument utan att ljuga även om bilden man framställer är helt falsk.
Men Ingen kan hindra er från att vara rädd för bjönen eller vargen. Men att ropa varg! i onödan kommer bara skada er själva.

Den enda jämförelsen som jag tycker är relevant är:

Hur stor risk är det att jag blir dödad/skadad om jag träffar på en björn respektive en geting?

Sedan tycker jag att de som troligen kommer att ha största möjligheten/risken att möta en björn bör ha mest inflytande i frågan.

Jag måste till och med citera mig själv, hur får Du mitt inlägg ovan att betyda:

Lillspöket det enda relevanta var huruvida ett djur var (potentiellt) farligt, och att risken att faktiskt stöta på detta djur inte hade med saken att göra. Förlängningen av det argumentet är att alla pootentiellt farliga djur bör försvinna, om folk är rädda för det. Oaktat, alltså, den faktiska risken.

Det andra argumentet som Du invänder mot, att rädsla minskar med avstånd är Du ett levande bevis för, det går bra att kalla någon dum och obildad som anonym på ett forum. Det skulle Du inte våga irl, i vilket fall som helst så skulle Du inte överleva det.

Min vana att skriva Du med stor bokstav handlar om att jag vill visa respekt mot den jag tilltalar. Du förtjänar förmodligen bara ett gement "du" som du själv så självkritiskt påpekar.

Skitsnack att KBT fungerar utmärkt, du har inte en susning om vad du pratar om i det fallet.
Vore det så som du säger så skulle livet vara underbart att leva för många...

Livet ÄR underbart att leva för många.

Men visst. Jag vet inte vad jag pratar om. Och det gör säkert inte SBU heller. Och det är synd, för annars hade nedanstående länkar varit ganska gott stöd för mitt påstående.

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Ale...ndeterapi-vid-angestsyndrom-eller-depression/

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Behandling-av-angestsyndrom/

SBU:s rapport finns bland annat här: http://www.gbgarbetspsykologi.se/Filer/sbungest_vol_2.pdf

Men vafan vet dom?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg