1. JO!!! Det tycker jag verkligen att vi ska.
För det andra så varför ska vi som bor i landsbyggden få bli överkörda?!
Rovdjursfrågor ska väl inte riktigt vara allas ensak utan BARA de som drabbas av rovdjuren?
Men varför ska då Jämtlands län ha en egen rovdjursförvaltning? Jo, för det är där rovdjur finns... Inte i Stockholms län.
Men varför har då Stockholm större elförbrukning än Jämtlands län? Jo det är just därför att i Stockholm så finns det mest vattenkraf... Nej vänta.. Det är ju i norrland...
Men viss så är rovdjuren allas, men de drabbar endast vissa personer...
Börjar ni nu förstå hur fåniga ni låter?
Nä, jag förstår inte, för du skriver lite virrigt.
Vi kan jämföra risken hur många som drabbas, inget annat, eftersom vi inte vet något om exponeringen för vare sig björn eller getingar.
Nej, jag tycker inte att rovdjursfrågan är en sak "för dem som drabbas". Lika lite tycker jag att fiskare ska sätta fiskekvoterna, snutarna ta över justitiedepartementets jobb eller arbetslösa bestämma arbetsmarknadspolitiken.
Dessutom: när du säger "drabbas" kan jag svära på att du inte riktigt menar vad du säger. För du menar inte bara djurägarna. Du menar alla som bor i [infoga valfritt norrlandslän]. Men de flesta som bor där, vare sig det nu är i Bollnäs, Hudik, Östersund, Sundsvall, Pite-, Ume- eller Luleå har aldrig sett och än mindre "drabbats" av björn.
Så varför skulle de vara mer lämpade att bestämma över rovdjurspolitiken än jag, som bor i Uppsala (men förvisso har stuga i björnrike)?
Och vad det gäller att "drabbas" av rovdjur så blir jag bara trött på alla som får hunden uppäten. Vafan, vet man att det finns varg i närheten släpper man väl inte hunde lös? Lika lite som man gör det bredvid motorvägen. Eller på stan.
För den miniskula del av befolkningen som verkligen drabbas av rovdjur, det vill säga bönder som får sina kritter slagna, finns hjälp att få. Vi har skyddsjakt, ersättning från staten för dödade kreatur, subventionerade stängsel - och var man lite om sig och kring sig skulle man införa statsfinansierade stora vita herdehundar också. De finns i diverse utföranden och har använts från Ryssland i öster till Spanien i väster under hundratals år. De används i Kanada, där några få hundar visat sig kunna skydda frigående fårflockar på hundratals djur en hel sommar från såväl grizzly som varg. De har med framgång införts i Namibia (var det väl?) för att skydda djur från geparder och leoparder.
Det finns med andra ord möjligheter att minimera rovdjursproblematiken i de sällsynta fall sådan uppstår. Men att låta sig styras av en rädsla genererad av fördomar och okunskap är inte ett alternativ.