Toppen nåddes 080728!
Hej!
Ny pa utsidan o detta blir mitt forsta inlagg=). Ar och har blivit mkt intresserad av bergklattring/bestigning. Har tidigare vart o vandrat upe i Kiruna och pa Kebnekaise. Underbart dar uppe. Nu ar jag och mina vanner i nya zealand o vandrar, och gor alla mojliga slags aventyr. Ska till keb igen alltsa sommaren 08. Men ar aven valdigt sugen pa Mont Blanc. Forstar att jag inte har kunskaperna och erfarenheten till det berget. Men ar det ngn i detta forum som aven har funderingar pa det berget. Da skulle man kanske kunna haka pa. Men vad har ni for erfarenheter om det berget. Eller vad har ni for vetskap. Ni kanske har nagra tips o ge? Jag ar Ar ingen komplett galning som tror att jag kan bestiga vilket berg som helst i jeans precis.
Ventilera er och ge garna tips.
Hade gott dar ute =)
Hej!
Jag skriver en rad om hur jag gjorde när jag besteg MB i slutet av juli, kanske kan det inspirera någon...
Då jag inte var intresserad av att binda upp mig på flygtider så valde jag att köpa ett interrail-kort (tåg) för att kunna vara så flexibel som möjligt.
Resan började i Växjö kl.14 på fredagen den 25:e juli. Åkte via Köpenhamn - Hamburg-Frankfurt-Basel-Bern-Martigny-Le Fayet.
Anlände till Le Fayet kl.16.30 på lördagen och tog därifrån "Tramway" kl.17.20 upp till Örnnästet. Köpte en T&R för 25Euro.
Kom upp till Örnnästet en timme senare. Vagnen upp var ganska tom, det var jag och en grupp med Estländare som var på väg upp med sista turen.
När jag kom upp till Örnnästet klättrade jag upp på en klippa, stoppade mina civila prylar i en säck och gömde den där. Var tvungen att göra detta då förvaringsboxarna på stationen i Le Fayet är ur funktion sedan bytet av valuta till Euro.
Började sedan att traska från Örnnästet (2.400m) till Forester Hut några hundra meter upp. Det började regna och jag såg Estländarna slå upp sina tält ganska omgående. Jag fortsatte mot Forester och nådde den efter 45 minuter, ganska blöt.
Forester hut är en övergiven hytta som man kan nyttja om man vill. Den är uppförd med stenväggar och ett golv av trä. Inga faciliteter men perfekt om man vill leva närmare naturen istället för att lägga sig i en bemannad hytta. Klättrar du upp på kammen bakom hyttan har du en schyst utsikt över Chamonix-dalen och täckning med din Telia mob.
När jag nådde hyttan var det ett tiotal personer där av olika nationaliteter. Det var ryssar, bulgarer, holländare och lite andra. Det var bara att klämma in sig och fixa lite kvällskäk. Somnade sedan på golvet och sov "någorlunda" gott.
På söndagsmorgonen lämnade jag hyttan som första man vid 7-tiden. Påbörjade vandringen upp till Tete Rousse. Denna sträcka tar cirka två timmar och är i mitt tycke en "lagom" trekking. Nådde TR och gick runt och tittade lite och tog lite foton på omgivningarna. Tittade sedan på branten upp till Gouter-hyttan och förberedde mig för nästa etapp.
Först gick jag över glaciären fram till den beryktade "Grand Coloir". Denna vertikala ravin är nog den som skördar flest offer på vägen till toppen med sina fallande stenar och sitt förrädiska underlag. För att passera denna ravin ska du ha en säkerhetslina som är minst 3,5m lång. Jag hade en hemgjord sele bestående av ett rep med en karbinkrok som fungerade utmärkt. Jag passerade ravinen utan problem kl.9 på förmiddagen, och tänkte att alla stories om den passagen är överdrivna....men så är inte fallet.
Fortsatte sedan 600m upp till Gouter-hyttan. Denna sträcka bjuder på ett ruttet berg ända upp till hyttan och risken att få en sten i huvudet pga någon oförsiktig medklättrare är överhängande. Nådde sedan GH där jag började kolla om det fanns möjlighet att få en sängplats. Det var fullbokat men jag hörde att det skulle gå att sova på golvet i köket i värsta fall. Till slut så visade det sig att det fanns en säng över och den hyrde jag för 25Euro.
Vädret vid hyttan var väldigt skiftande. Under en timme så sken solen, det regnade, haglade, snöade och vi blev insvepta i dimma.
Jag skulle sova i Annexet och efter att jag packat om ryggsäcken så började de flesta krypa till kojs vid kl.20. Jag försökte sova, men det var svårt att andas - syret räckte inte till utan jag fick försöka att andas genom munnen.
Efter sammanlagt några timmars sömn så började de första röra på sig vid 01.45 på måndagsmorgonen. Det var inte lönt att försöka sova vidare utan jag gick upp och lagade till lite mat. Matlusten var helt borta och det gick inte att tvinga i sig någon mat då huvudet bultade och värkte.
Snurrade istället på mig kängorna, monterade stegjärnen, tände pannlampan och gav mig iväg uppför den första "snödrivan" som du klättrar över direkt när du lämnar hyttan. Där uppe på drivan finns det möjlighet att tälta för dem som vill. Jag ångrade att jag inte tog med tältet, tycker om när det är lite primitivt.
Första timmen upp mot toppen gick i kyla och snöblåst. Jag var glad att jag hade min "rånarluva" på mig, den värmde gott runt halsen. Strax innan solen gick upp så passerade jag Vallot-hyttan. Denna hytta är en "nödhytta" placerad mellan GH och toppen MB. Efter denna hytta så börjar de riktiga stigningarna. Du blir väldigt anfådd, upplever att syret inte räcker. Huvudet spränger och du pendlar mellan hunger och illamående. Men efter VH så börjar solen värma dig.
Du börjar få toppkänning och det börjar gå lite lättare efter att du varit nere på botten. Vyerna som breder ut sig är fantastiska och du får nu belöningen för all träning och planering. Plötsligt inser du att det är slut på stigningarna och du har nått TOPPEN! Känslan av att stå där, högst upp i väst-europa är - fantastisk!
Efter sedvanlig fotografering så bar det av nedför igen. Det går fortare nedför men inte så mycket som man kan tro. Jag försökte åka på regnstället ned för berget före VH, men då det lutade lite åt fel håll så höll jag på att hamna nere i Chamonix, 3.300 meter längre ned... men jag fick stopp på snurrandet genom att slå stegjärnen hårt i isen.
Efter VH så började snön bli rutten pga den starka solen. Jag hade gjort misstaget att inte skaffa "antiboots" till mina stegjärn, och nu fick jag betala priset. Sista biten ned till GH var plågsam pga att det blev klamp och den starka solen. Jag var tillbaka vid GH vid 14-tiden. Försökte äta men det gick inte. Träffade några Tyskar som bjöd på höjdsjukepiller, vilket hjälpte efter några timmar.
Jag samlade ihop mina prylar och fortsatte nedåt. När jag klättrade nedför berget mot Grand Coloir och TR så fick jag klart för mig varifrån Grand Coloir fått sitt dåliga rykte. Framåt dagen når solens strålar in i ravinen och stenblock lossnar från bergssidan. Detta blir en dödlig fara för de som ska korsa ravinen längre ned. När jag satt på en klippa 150 meter över platsen där man korsar ravinen såg jag hur en man föll vid övergången och kanade iväg nedåt. Larmet gick och ganska snart dök det upp en helikopter med ytbärgare som vinschade upp mannen och satte kurs mot sjukhuset. Senare hörde jag att han brutit båda handlederna. Han hade tur. Strax efter denna incident såg jag hur en barnfamilj passerade ravinen, stannade halvvägs och fyllde på vattenflaskorna - idioter!
När jag själv passerade ravinen så kan jag inte förneka att pulsen steg - en otrevlig passage på eftermiddagen när solen värmt upp berget. Otaliga gånger under nedstigning fick jag vråla "attention", då stenblock rasade ned mot dem som passerade ravinen.
Fortsatte efter Grand Coloir ned till Forester Hut där jag träffade tre av Estländarna igen. Vi var 8-9 stycken som sov där över natten och dagen efter följde jag med Estländarna ned till Chamonix. Därifrån tog vi tåget till Geneve där vi firade vår prestation med restaurang och nattklubbsbesök... Dagen efter tog jag tåget hem till Sverige många erfarenheter rikare....men en dröm fattigare.
Några konkreta tips:
-riktiga alpina solglasögon
-solkräm med hög skyddsfaktor
-en LÅNG isyxa
-antiboots till stegjärnen
-en hjälm som du har mellan TR och GH
-höjdsjukepiller
-underskatta inte dynamiken när man går i grupp. Jag gick ensam och det är en utmaning bara det.
-det ska starta en ny flyglinje mellan Arlanda - Geneve för 30Euro
/Johan, Högsby