Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Som jag förstod så var kursen bara på franska. Men grabbarna från Göteborg kunde ingen franska vad jag kan minnas och hade det ändå bra. De hade dock grundläggande kunskap från alpina miljöer.
Det verkar ju vara en hel del grupper som figurerar på Utsidan som skall ner till Mont Blanc till sommaren. Själv har jag pratat med personer från tre andra grupper utöver vår expedition.
Nu undrar jag, är det kanske ännu fler? Och är det någon grupp som skall ner veckan 5-12 juli, så hade det självklart varit roligt att ta in på samma camping de första dagarna.
Precis suttit och slipat till det sista på snöpinnarna, resten av grejerna är packade. Sista inköpet för bara några dagar sedan blev ett Optimus Nova+. Sitter nu och skriver ner alla tidtabeller och annat i ett "whitepaper" som vår expedition skall ha med oss. Vi blir två tältlag och totalt 5 personer som nu under några månader planerat och försökt skissa ihop en gemensam färdplan. Mycket surfande har det blivit i jakt på information och många timmar på youtube.
Om ni har några sista tips nu som ni känner att vi kan ha nytta av är det hög tid att klämma ur er dem, på lördag bär det av mot första etappmålet Västerås
Kom hem för ett par timmar sedan på en i det stora lyckad expedition. Kommer med en mer utförlig rapport om någon vecka, tar ett tag och smälta alla upplevelser.
Ville bara meddela att av 5 deltagare så nådde alla utom jag toppen. Själv blev jag kraftigt höjdsjuk och nådde bara 4362 meter innan jag gick ner till Gouter Hut igen. En stark insats av resten av teamet som fortsatte trots kyla och starka vindar och på fredag morgon nådde toppn av Mont Blanc.
Jag har lärt mig mer än vad ord kan beskriva och kan redan nu lova att jag kommer leda en ny expedition 2012 som jag hoppas blir lika lyckad.... och ja, det var en inledande värvningsglimt ;-)
Den varma temperaturen gjorde att vi stannade i Gourter Hut cirka 15 timmar mer än vad vi planerat. Scramblingpartiet som inte hade via ferrata såg inte så lockande ut med smältsnö och många guider stod och sensationslystet skrattade och spanade efter de som ändå gav sig ner.
Men efter en natts frost så gav vi oss av när det ljusnat, och hann nästan ända ner till basecamp innan solen värmt upp ordentligt. Guiderna som gav sig av 9 på morgonen blev stressade och skyndade på sina oerfarna grupper som orsakade massiva stenras nedför hela berget. Vi fick en i gruppen träffad som dock byxorna höll för. En annan spanjor blev träffad elakt och blödde kraftigt från knät och handen. De fick forsla ned honom och hans ryggsäck separat i olika grupper som hjälpte till. Jag var där med min första hjälpen-väska och såret var rätt djupt.
Vi utnyttjade Vallot Hut men i övrigt så klarade sig gruppen bra utan assistens av några andra grupper eller räddningstjänst. Bra erfarnhet av svenska fjäll räckte ganska bra även på Mont Blanc.