Glaciär
Jag har försökt ta reda på hur farlig glaciären uppe på Mont Blanc verkligen är, alltså från Goutier och upp mot toppen. Den ser onekligen rätt ofarlig ut, så länge man håller sig på leden. För ett par år sedan "stängdes" dock leden för att det var för varmt och sprickor hade uppstått.
Själv går jag alltid inknuten på glaciär, även om den är helt platt, torr (sprickor syns tydligt) och vädret är bra. Sen kan vissa hävda att repet ger en falsk trygghet, då det på exempelvis en isig glaciär är svårt, om inte omöjligt, att stoppa ett fall. Man måste också verkligen träna på glaciärräddning och self-arrest, men även det blir en annan femma under ett verkligt fall.
Själv har jag bara fallit ofrivilligt på snö en gång och då glömde jag allt vad self-arrest hette. Det blev en snabb åktur 5-10 meter ner i ett stenparti. Lyckligtvis blev det vara några blåmärken.
Uppe på Mont Blanc, efter Goutier alltså, är annars vädret och att gå vilse den stora risken. Jag är gammal orienterare, men tyckte ändå att det inte var helt lätt att följa leden, då spåren från tidigare klättrare blåst igen. Med dåligt väder kan jag mycket väl förstå att folk villar bort sig.