Det finns många idioter som knatar runt på Mont Blanc, men du verkar vara ganska smart.
Jag tycker din plan ger dig väldigt goda förutsättningar att lyckas (om du har väderförutsättningar, osv). Sen kan man alltid rabbla upp risker och anledningar till att inte knata upp på blanka berget som total nybörjare. Allt det där kan du ju läsa i en jäkla massa andra trådar på Utsidan, så jag känner inte för att lägga ner energi på det. Du lär också få höra ett gäng varningar om den här tråden går som alla andra om Mont Blanc.
Anyhow...
1. Som ovanstående skribent skrev, inga problem att tälta vid Gouterhyttan. Man går bara "förbi" byggnaden och följer "kammen" bort en bit. Jag tältade där i somras och det var hur trevligt som helst! Då var det, såvitt jag minns, ingen som plockade ner tältet på morgonen. Men självklart är det en risk eftersom det faktiskt är olagligt att ha tält uppe dagtid.
2. Om du i dalen bor på en campingplats (vilket jag antar) kan du lämna prylar där rätt billigt. Det är RÄTT jäkla långt mellan Geneve och Chamonix.
Vet inte vad det kostar att hyra prylar men kan nästan tänka mig att det är mer lönsamt att köpa begagnat (Blocket?).
Lycka till!