ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast?

Re: Re: hoppsan

CrossM; sa:
Är man inte sponsrad får man snällt gå och köpa ett par nya för egna pengar när fälgarna är utslitna, vilket inte tar så lång tid...
/DK

Intressant att läsa. Vad är din defintion på INTE SÅ LÅNG TID? Och hur har du kommit fram till det? Jag känner ingen som klagat på kort hållbarhet när det gäller ksyrium.
 
Re: Re: Re: hoppsan

Elmfeldt; sa:
CrossM; sa:
Är man inte sponsrad får man snällt gå och köpa ett par nya för egna pengar när fälgarna är utslitna, vilket inte tar så lång tid...
/DK

Intressant att läsa. Vad är din defintion på INTE SÅ LÅNG TID? Och hur har du kommit fram till det? Jag känner ingen som klagat på kort hållbarhet när det gäller ksyrium.

Ber om ursäkt. Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Jag har absolut ingenting att anmärka på "hållbarheten" på varken Mavics hjul eller deras fälgar, även om jag tror att jag använde ordet "slitage" i mitt inlägg. Hållbarheten är utmärkt. Vad jag menade är att det finns ett naturligt slitage på alla fälgar. Framföralt bromsytan som helt enkelt slits ner med tiden. Särskilt om man använder samma hjul vintertid. Efter ett tag är ytan såpass nedsliten att det inte finns så stor bromsverkan kvar, vilket inte är så trevligt :)
Bland annat därför tycker jag själv att handbyggt är att föredra, eftersom ett nav av hög kvalitet bör återanvändas på de nya hjulen. Ibland även ekrarna om dom inte är för slitna.
 
Ksyrium är definitivt ett par träningshjul, men framförallt ett par tävlingshjul. Om man är så pass seriös att man vill köpa ett par sådana så skulle jag tveka till använda dem för vinterträning. Överhuvudtaget så skulle jag inte använda min racer på vintern i slask. Då är det MTB:n som gäller.

Jag läser författarens rubrik landsvägsTÄVLINGShjul och då kan vi ju direkt skippa allt touringsnack och min rekommendation blir då utan tvekan ksyriumhjulen. Extremt snabba, bra respons vid spurter och igångdrag, mycket bra rull, grymt snygga. Mao, ingen tvekan! KÖP!!
 
Men vad är det som är oslagbart? Att de är snyggare?
800mil säger inte så mycket om hållbarheten.


Elmfeldt; sa:
Skall de användas för träning och tävling på landsväg så är mavic ksyrium oslagbara. Jag har haft mina i två år och kört 800 mil på dem utan problem. Jag har justerat med det medföljande verktyget en gång. Sen att de är de absolut snyggaste hjulen gör ju inte valet svårare.

SL varianten är en budget variant och lite tyngre.

Skulle jag däremot ha dem på en touringcykel och cykla land och rike runt skulle jag köpa ett par med traditionella ekrar. Men jag hittar inngeting i frågan som tyder på detta (däremot verkar några av svararna förutsätta det). Likaså skulle jag ha ett par sådana om du funderar på att åka utomlands för att träna, eftersom de förmodligen går snabbare och enklare att reparera ett par sådana.
 
cyklisten; sa:
Men vad är det som är oslagbart? Att de är snyggare?
800mil säger inte så mycket om hållbarheten.

Jag repeterar igen vad jag tycker är oslagbart med dessa hjul (finns i två tidigare svar, men jag skall bespara dig besväret att läsa igenom dem):
- rullar mycket bra
- extremt responsiva vid igångdrag och spurter,
- lättdrivna

Om du inte tycker att de är snygga så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du är den första som inte tycker det och jag tänker inte övertyga dig.

Ge mig din defintion på hållbarhet! Skall bli intressant att läsa.
 
De positiva egenskaper du beskriver kan uppnås till ett lägre pris med exempelvis shimano eller campanav, vanliga ekrar och någon mavicfälg. Det är ganska lätt att bygga lättare och mer aerodynamiska hjul än Ksyrium med standardkomponenter. Du får dessutom pengar över till ett par fina däck eller något annat.

Tester har dessutom visat att Ksyrium inte alls är mer lättdrivna än andra hjul. Har du något mätdata som kan visa på att de skulle vara det, eller är det en subjektiv uppfattning?

Mina tävlingshjul är exempelvis Campagnolo Record, med Ambrosio Excellence fälgar. Dessa går att få i svart om man tycker om det :)

Vad gäller hållbarhet, så har jag haft ett antal olika Mavichjul. Mina Crossmax gick sönder efter ungefär 1800mil, då fälgen sprack vid en ekernippel på bakhjulet. Mavic vill inte längre reparera dessa hjul (3-4 år gamla), utan föreslog att jag skulle köpa nya.
Hade detta varit ett standardhjul hade jag kunnat återanvända de mycket fina naven med en fälg för 3-400:-. Nu står de och samlar damm i källaren.

Jag hade också ett par Helium som gick sönder när jag låg mitt i en klunga och körde ner i ett potthål. Dessa går inte heller att få reparerade, och eftersom Mavic använt en 28-håls fälg, kan man inte köpa en standardfälg. Dessa hjul står också och samlar damm i källaren.

Jag tror många som köpt färdigbyggda hjul från Mavic, Rolf etc kommer att bli besvikna om ett par år, när de upptäcker att man inte kan reparera hjul som är ett par år gamla. Skillnaden mellan att betala 500:- för en reparation, och att köpa nya hjul för 3-5000:- är ganska viktig för de som inte är sponsrad.


För övrigt har jag aldrig påstått att Mavichjul inte är snygga :)




Elmfeldt; sa:
cyklisten; sa:
Men vad är det som är oslagbart? Att de är snyggare?
800mil säger inte så mycket om hållbarheten.

Jag repeterar igen vad jag tycker är oslagbart med dessa hjul (finns i två tidigare svar, men jag skall bespara dig besväret att läsa igenom dem):
- rullar mycket bra
- extremt responsiva vid igångdrag och spurter,
- lättdrivna

Om du inte tycker att de är snygga så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du är den första som inte tycker det och jag tänker inte övertyga dig.

Ge mig din defintion på hållbarhet! Skall bli intressant att läsa.
 
Re: Re: Re: Re: hoppsan

Hmmm.... Anledingen till att man köper en racer e väl att det skall gå så fort så möjligt, därav så skall man inte hålla på att bromsa hela tiden!! Konstruktionen på racerhjulen är därför inte gjord för att man skall bromsa hele tiden..

Angående Cosmic hjulen.. Cosmic är inte bara för tempolopp utan även för triatlon och annan landsvägskörning där man kräver det yttersta, dom är viserligen hårda och stötiga men i kombination med rätt ram så gör dom underverk..

Vad får er anhängare av handbyggda hjul att tro att en svensk"topputbildad" cyckelhandlare/reperatör kan ekra upp hjul bättre en en av de världsledande hjultillverkarna. Sedan gällande aerodynamik så är jag intresserad av de mätningar som visar att handgjorda hjol skulle komma upp i klassen Mavic. Vad e det för lagningar som du kan göra på handgjorda som inte går att göra på Ksyrium?

.
 
Re: Re: Re: Re: Re: hoppsan

- handbyggda hjul byggs just för hand, och inte av en maskin som är fallet med färdigbyggda hjul. Maskinbyggda hjul har ofta ojämn ekerspänning med lösa ekrar redan vid leverans.

- att bygga ett cykelhjul är inte raketforskning, vem som helst kan lära sig att göra det. Det behövs inte "topputbildning". Jag köpte Jobst Brandts bok "The bicycle wheel" och byggde mina första hjul på några timmar.


- Aerodynamiska fälgar går att köpa bla från Velocicty, Zipp mm. Diskussionen här gällde från början Mavics Ksyriumhjul, vilka inte har särskilt aerodynamiska fälgar (jämförbara med CXP33). Dessutom använder man grova aluminiumekrar, vilka ger sämre aerodynamik. Cosmic är mer aerodynamiska än Ksyrium, jag vill minnas att de har ungefär samma luftmotstånd som Campagnolo Shamal. Zipp och Hed har liknande hjul som är något bättre.

- Med vanliga hjul kan jag byta ekrar och fälgar själv, medan Mavics färdigbyggda hjul måste returneras till fabrik. Dessutom går det inte att få fram reservdelar till hjul som har några år på nacken. Om man betraktar hjul som en slit och slängprodukt så kanske inte det är något problem.


FJS90/91; sa:
Vad får er anhängare av handbyggda hjul att tro att en svensk"topputbildad" cyckelhandlare/reperatör kan ekra upp hjul bättre en en av de världsledande hjultillverkarna. Sedan gällande aerodynamik så är jag intresserad av de mätningar som visar att handgjorda hjol skulle komma upp i klassen Mavic. Vad e det för lagningar som du kan göra på handgjorda som inte går att göra på Ksyrium?

.
 
Mavic Cosmic Carbon

Hej där!
JAg tror inte att du är rätt informerad ang användningsområde för Comic-hjulen. Tempohjul?
Det är nog första gången någon som tror att Tour De France är ett tempolopp!!!!!
Men vad vet jag?
Ivrt fall kör jag själv på ett par Cosmic Carbon och dom är helt otroliga att köra på!
Har ni råd så prova.......
 
Re: Mavic Cosmic Carbon

Jag har kört på Cosmic Carbon, och jag skulle inte rekommendera dessa som lätta tåliga hjul vilket var den ursprungliga frågan. Jag har själv ett par Campa Shamal, vilka liknar Cosmic Carbon ganska mycket, och jag skulle inte betrakta dem som allroundhjul. Eftersom jag har andra hjul för träning använder jag dessa i första hand för tempolopp. Därav min kommentar. De är inte särskilt roliga när det blåser sidovind heller.

Professionella cyklister har fördelen att kunna byta hjul från dag till dag beroende på vad det är för typ av etapp man kör, dessutom åker det en bil bakom full med reservdelar. Mavic sponsrar dessutom många stall, så det åker på de hjul Mavic vill att de ska köra på.

Jag tror inte personen som ställde den första frågan var på väg att ställa upp i Tour de France. Sannolikt har han en något mindre budget att röra sig med. I det fallet är inte Cosmic ett bra förstaval.

Om han mot förmodan har obegränsade medel verkar det fånigt att nöja sig med dussinhjul som Mavic Cosmic eller Ksyrium. Det finns ju Ada och Lightweight...

För övrigt så följer jag Tour de France på teve och ibland på plats sedan början av 90-talet :)


SOIL; sa:
Hej där!
JAg tror inte att du är rätt informerad ang användningsområde för Comic-hjulen. Tempohjul?
Det är nog första gången någon som tror att Tour De France är ett tempolopp!!!!!
Men vad vet jag?
Ivrt fall kör jag själv på ett par Cosmic Carbon och dom är helt otroliga att köra på!
Har ni råd så prova.......
 
tack för alla svar!

Jag får tacka alla för de olika vinklingar ni har givit mig, de lutar faktiskt åt ksyrium nu.

För upplysningens skull ska jag bara använda dom till tävling i år,nästa år kanske man ska träna med dom också. nu får vi väl se om de heta debatten fortsätter... :)

/Erik
 
Sponsrad??

Wow, jag tror nog du har läst på i Velo-Magazine?
Lite fräcka märkeskunskaper kanske impar på andra konservativa Crecent-cyklister, dock ej på mig.

Att prova sig fram utan att ta hänsyn till amatörsnobberier som alla kan läsa sig till i någon cykeltidning skadar ej.

Nog om detta...........rull rull!!!!
 

Liknande trådar