De positiva egenskaper du beskriver kan uppnås till ett lägre pris med exempelvis shimano eller campanav, vanliga ekrar och någon mavicfälg. Det är ganska lätt att bygga lättare och mer aerodynamiska hjul än Ksyrium med standardkomponenter. Du får dessutom pengar över till ett par fina däck eller något annat.
Tester har dessutom visat att Ksyrium inte alls är mer lättdrivna än andra hjul. Har du något mätdata som kan visa på att de skulle vara det, eller är det en subjektiv uppfattning?
Mina tävlingshjul är exempelvis Campagnolo Record, med Ambrosio Excellence fälgar. Dessa går att få i svart om man tycker om det
Vad gäller hållbarhet, så har jag haft ett antal olika Mavichjul. Mina Crossmax gick sönder efter ungefär 1800mil, då fälgen sprack vid en ekernippel på bakhjulet. Mavic vill inte längre reparera dessa hjul (3-4 år gamla), utan föreslog att jag skulle köpa nya.
Hade detta varit ett standardhjul hade jag kunnat återanvända de mycket fina naven med en fälg för 3-400:-. Nu står de och samlar damm i källaren.
Jag hade också ett par Helium som gick sönder när jag låg mitt i en klunga och körde ner i ett potthål. Dessa går inte heller att få reparerade, och eftersom Mavic använt en 28-håls fälg, kan man inte köpa en standardfälg. Dessa hjul står också och samlar damm i källaren.
Jag tror många som köpt färdigbyggda hjul från Mavic, Rolf etc kommer att bli besvikna om ett par år, när de upptäcker att man inte kan reparera hjul som är ett par år gamla. Skillnaden mellan att betala 500:- för en reparation, och att köpa nya hjul för 3-5000:- är ganska viktig för de som inte är sponsrad.
För övrigt har jag aldrig påstått att Mavichjul inte är snygga
Elmfeldt; sa:
cyklisten; sa:
Men vad är det som är oslagbart? Att de är snyggare?
800mil säger inte så mycket om hållbarheten.
Jag repeterar igen vad jag tycker är oslagbart med dessa hjul (finns i två tidigare svar, men jag skall bespara dig besväret att läsa igenom dem):
- rullar mycket bra
- extremt responsiva vid igångdrag och spurter,
- lättdrivna
Om du inte tycker att de är snygga så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du är den första som inte tycker det och jag tänker inte övertyga dig.
Ge mig din defintion på hållbarhet! Skall bli intressant att läsa.