Amerikansk skruvmejsel för ryggan

;)
Du med flera har säkert rätt beträffande skaftets vekhet.
Jag har nog inte tänkt använda denna skruvmejsel till grövre grejer, men när jag funderar nu, efter allas goda inslag så kanske det ändå är smartare att tänka en skaftkonstruktion som
klarar även fastdragning av en skidbindning etc.
Bahco har fina spärrskruvmejslar med T-handtag och kör man med deras bits så antar jag att de håller ett tag att dra med. Frågan är bara om det finns en sådan som är hyfsat universal då det gäller bitstyper. Nån som vet?
 
Bara att du vänjer dig...

Erfarenhetsmässigt brukar billiga bitsar vara av dålig kvalitet (går bitar ur dem/håller inte formen). Är bitsarna av dålig kvalitet finns det ju bättre att köpa i många butiker. Du kan ju även köpa till bitsar av annan storlek.


Är det just skaftet du är intresserad utav är det ju bara att lägga ut den lilla pengen.
Har ingen aning om hur kvaliteten på skaftet är, men å andra sidan är dess diameter så liten att du inte kan vrida speciellt hårt.

Lite otydligt på bilden, men den ser ju ut att ha ett sådant hål som man på mejslar av liknande storlek sätter en "pinne" på tvären i när man behöver mer kraft i vridmomentet? Så om den har det, och det håller för det, så är det ganska bra kraft man kan utverka.
 
Nu förändras ju läget avsevärt - den kan vara designad även för högre moment.

Tänk på att det är stor skillnad på hållfastheten om verktyget håller +25 eller -25
om du måste dra feta moment - värm/håll verktyg varma i extremare klimat.
 
En sak som jag har lärt mig är att man behöver tänka efter vad man ska göra om man drar av eller tappar en bit.

I mina bits-satser hemma har jag väl dragit av ett halvdussin bits och tappat ett par (det är därför jag har flera satser, har köpt för att komplettera).

Samma sak med mina insexnycklar, har dragit av flera där och fått komplettera.

För att inte tala om mina gamla instrumentmejslar.
 
Nemander en verktygsslipare kan snabbt återställa din instrumentmejslar och var det en billig sort öva själv på dem. Finhuggen kedjesågstil kan lätt restaurera dem, avsluta med finkorning smärgelduk runt filen.
Filklove för finmekanik rekommenderas i skruvstycket.
go tur
 
Knäckta kryssmejslar är nog billigare att köpa nya.

För att inte tala om tamperproof torx (där det dessutom ska vara ett hål framtill i mejseln).

Biter verkligen en kedjesågsfil så bra på härdade klingor?
 
Lite otydligt på bilden, men den ser ju ut att ha ett sådant hål som man på mejslar av liknande storlek sätter en "pinne" på tvären i när man behöver mer kraft i vridmomentet? Så om den har det, och det håller för det, så är det ganska bra kraft man kan utverka.


Jo jag såg det, och där skiljs nog agnarna från vetet.

Är det inte en kvalitativ mejsel (kass plast) lär man snabt vrida sönder den om man använder hålet =)
 
Vad är det här för töntig diskussion?!?! Köp den jäkla skruvmejseln och testa! Hur svårt kan det va? Går den sönder så gör det ju inget, det handlar om 65 spänn!

Och sen alla som ska diskutera sönder en jäkla skruvmejsel? Asså, tappade tron på forum när jag läste denna tråden.
 
Bitsen är ju i pyttedimensionerna 1,5 och 3 mm spår, samt dito philips. Eu från andra sidan pölen brukas de till skottställning av olika sikten. Instrumentbruk med andra ord.
TS får väl komma med en erfarenhetsrapport framleds. Det skall bli spännande. YMMV

Nermander de jag trimmat var inte speciellt hårda, men visst fick man gno på ett tag, för latmaskar finns det ju jämtjocka stavar av karbidspån de slipar kedjesågsklingor snabbt. Monterade på lämplig motor. Kryss är lätt att slipa i en verktygsslip eller improviserat i en svarv, Ny är alltid enklast.
YMMV
 

Liknande trådar