Kan inte annat än att hålla med inledningen på denna tråd.
Efter att jag nyligen tagit upp mitt intresse för friluftsliv igen (denna gången med min familj), så gick jag med fasa igenom den investering jag, min fru, vår hund och vår son skulle behöva göra. Bara tält och ryggsäckar landar på 10 000:-. Lägg till kängor och sovsäckar och du har lätt 10 000:- till, och då har du inte ens kikat på det fräckaste grejerna (vi älskar väl alla fräcka grejer?). Jag har alltid varit en trogen kund hos div. lokala handlare, men efter att sonderat prislapparna lackade jag ur. Istället vände jag blickarna mot auktionsiten E-bay.
Idag har jag inhandlat följande (allt nytt):
1 Arcteryx Bora 80: 2000:- (3495
1 Arcteryx Briza: 1300:- (2999
1 Thermarest Trailite Reg (woman): 233:- (695
1 Thermarest Prolite 3 reg: 700:- (1195
1 Leatherman e302: 255:- (649
, impulsköp men det var roligt =)
Totalt E-bay: 4488:-
Totalt lokala handlare: 9043:-
Jag har iofs. förmånen av att ha en god vän i USA för tillfället vilket underlättat en hel del när det gäller frakt. Men vissa av sakerna har levererats direkt hem till Sveariket och utan några som helst problem.
Visst är priserna från auktioner, men flera av dessa är köpta genom företag som har sin online shoping på e-bay. En snabb sök i google och man får upp en massa on-line butiker som har liknande priser (utanför e-bay).
Jag tycker det är väldigt underligt att vi i Sverige (norden) ligger så otroligt högt när det gäller prissättning. Är det verkligen så mycket svårare för oss att ta in saker från andra länder? Även om det nu är svårare/dyrare så inte sjutton kan det vara 100% dyrare? Hade det handlat om 25% dyrare vet jag inte om jag hade brytt mig, men 100!
Visst kan man köpa begagnat, men den marknaden är väldigt tunn.
Jag hjälper mer än gärna till och tipsar om hur man handlar på E-bay (det lilla jag vet), skicka mig ett meddelande bara.
Prisexempel på elektronik: GPSmap 60CSx lokalt: 5895:-
E-bay: 336$ = 2,278.49 (dagens kurs) + frakt...