Du betalar 2-3 ggr för mycket!

Vi svenskar blir rånade!

Det är dags att göra uppror mot alla giriga generalagenter, importörer och återförsäljare!

Håller med sailsth till 100%. Därför köpte jag Hilleberg Nallo 2 GT för 4300:- från USA i stället för 5800:- som är priset i Sverige. Då kostade frakten 400:-. Hilleberg är 50% dyrare i Sverige.

/Janne

En spontan tanke är att de som klagar och verkligen tycker att detta är ett stort problem borde ligga i framkant för att åtgärda detta genom att gå till handling och inte bara klaga högljutt. Jag säger inte att du inte har gått till handling. Det har jag ingen aning om. Kanske du har. Men jag retar mig på att svenskar i allmänhet är bra på att klaga högljutt utan att göra något åt saken. Vi lutar oss fram och tar den i r**en helt enkelt...

Jag håller med dig men att 2000 svenskar nobbar Naturkompaniet gör ingen skillnad! Vi måste hitta ett sätt att få med oss många av dem som inte orkar läsa på om varje köp de skall göra! Du har säkert blykoll på saker jag inte har en aning om. Hur kan jag få del av din kunskap???

Svensken köper den dyra hatten för han har råd, och det vet alla inblandade parter. Svårare än så är det inte...

Det finns fler miljonärer i Bombay än i New York.

"Det amerikanska normalhushållet har en årsinkomst före skatt som är 50 procent högre än det svenska. De svarta, som har de lägsta inkomsterna i USA, har nu en bättre levnadsstandard än ett vanligt svenskt hushåll. Om Sverige tillhört USA hade vi varit den fattigaste delstaten. Det visar en jämförande studie som gjorts av vd Fredrik Bergström och chefekonom Robert Gidehag på Handelns utrednings- institut, HUI."

Du är inte så rik som du tror!

Kunden är inte kung, han är diktator!

Tyvärr har svenskar i allmänhet inte fattat detta!
//Lars

"Det amerikanska normalhushållet har en årsinkomst före skatt som är 50 procent högre än det svenska. De svarta, som har de lägsta inkomsterna i USA, har nu en bättre levnadsstandard än ett vanligt svenskt hushåll. Om Sverige tillhört USA hade vi varit den fattigaste delstaten. Det visar en jämförande studie som gjorts av vd Fredrik Bergström och chefekonom Robert Gidehag på Handelns utrednings- institut, HUI."

Du är inte så rik som du tror!

Kunden är inte kung, han är diktator!

Tyvärr har svenskar i allmänhet inte fattat detta!
//Lars

Vart vill du komma?

Ja, vi har sjukt mycket högre skatter här i Sverige. De svarta du nämner har ofta ingen sjukförsäkring som kostar ca 10 000 USD/år.

Ja, vi har fem veckor semester, jänkarna en, två.

Ja, vi har som oftast bara ett arbete och arbetar runt 147 h i månaden, många i USA arbetar det på två veckor.

Ja, våra "minimilöner" ligger runt 80-100 SEK/h. I USA 5,15 USD.

Vet inte hur gammal du är men du verkar ruggigt okunnig som bara slänger fram siffror så där.

Annars håller jag med om att oligopolet i Sverige är lite väl.

Snubben,

Du har skrivit 1906 inlägg om alla är lika utvecklande som de du bjuder på i den här tråden så kanske du skulle försöka anta ett lite mer konstruktivt tankesätt!

Har du något förslag på hur något kan förändras till det bättre???

En anledning till att konkurrensen inte fungerar riktigt är EU´s regler mot parallellimport.
Om en generalagent har agenturen kan men inte importera saker hur som helst i kommersiellt syfte!? Rätt eller fel? Säg att jag har fel och jag börjar imorgon!!

Jag tror du har fel. OM vi tar tex nikon-kameror (kan mer om dem än om en 'obskyr' mössa) så finns det där kameror som säljs i Sverige men som inte inhandlats från svenska nikon. Sen att svenska nikon inte är så pigga på att ta garantiärenden på dessa kameror importerade från asien är kanske inte så konstigt.

så importera på du, men tror inte att den svenska generalagenten ska befatta sig med garantin.

mvh Christian

Var inlägget om ”planekonomi” kom ifrån har jag svårt att förstå det är ju inte särskilt utbrett i USA. Uppvärmningskostnaderna är inte heller ett argument då Plainfield, IL (där den billiga leverantören www.beltoutlet.com ligger) har minst lika kalla vintrar som Stockholm och dessutom behöver de köra AC på somrarna.

//Lars

Anledningen till att vi kan köpa avancerade kläder kläder och liknande till det pris vi kan hara i grund och botten att göra med att just marknadsekonomin. Skulle alla i hela kedjan, från råvaruframställnin till försäljning av produkten får lika betali för den arbetstid de lägger ner i produkten skulle det inte gå att köpa min km jacka för några ynka tusenlappar.
Sanningen är den att vi överkonsumerar. Det som är lite skrämmande är att vi sitter här och klagar över priserna (jag är oftast inte annorlunda) när priset för merparten av den arbetstid som finns nerlagd i plagget eller prylen ligger lååångt under vad medelsvensson skulle gå med på att jobba för.
Sen är det bara en marginell skillnad om man kikar på USA eller på sverige i den bemärkelsen.

Försök köpa en gps på en vietnamesisk sömmeskas lön...

Usa

Ja nå så mycket billigare är det inte i USA, sjukförsäkring, 100kkr/år för en familj, du har barnpassning för kanske 10000 kr/månaden, skall dina barn gå på universitet så kan du få betala 50000-400000 per år i avgifter, undermåliga hus säljs till fantasipriser i större städer.

Har du två barn som du vill skicka på skapliga universitet har du en miljon i kostnader. Nja jag tycker om USA men varenda gång jag kommer hem så tycker jag att gud va skönt det är att betala skatt och bo i Sverige:)

Det är iofs billigt med bil, mat, elektronik, friluftsprylar och bensin. Men du skall vara välutbildad, frisk och helst ett par utan barn om du skall leva så mycket bättre än i Sverige.

Och jag är lite skeptisk ang den där rapporten... Men jag måste nog läsa den själv och det orkar jag inte.

Och tillbaka till ursprungsfunderingen den som köper en Tillyhat för 500 spänn har ju tydligen råd så låt dem, jag köpte min på myrorna för 50 kr:)

Ang kostnaderna du svär över
Sen måste man ju inse att det kostar att ha saker i lager, du säljer nog antagligen inte 100-tals tilleyhattar i Stockholm/månad så räkna att du har två miljoner kroner i lager i en liten friluftsaffär med 5% ränta så har du 10000 kr/månad bara i lagerkostnad. Jag antar att Naturkompaniet har ganska höga hyror på en butik i Stockholm.

Senast ändrad:
Kan inte annat än att hålla med inledningen på denna tråd.

Efter att jag nyligen tagit upp mitt intresse för friluftsliv igen (denna gången med min familj), så gick jag med fasa igenom den investering jag, min fru, vår hund och vår son skulle behöva göra. Bara tält och ryggsäckar landar på 10 000:-. Lägg till kängor och sovsäckar och du har lätt 10 000:- till, och då har du inte ens kikat på det fräckaste grejerna (vi älskar väl alla fräcka grejer?). Jag har alltid varit en trogen kund hos div. lokala handlare, men efter att sonderat prislapparna lackade jag ur. Istället vände jag blickarna mot auktionsiten E-bay.

Idag har jag inhandlat följande (allt nytt):

1 Arcteryx Bora 80: 2000:- (3495:)
1 Arcteryx Briza: 1300:- (2999:)
1 Thermarest Trailite Reg (woman): 233:- (695:)
1 Thermarest Prolite 3 reg: 700:- (1195:)
1 Leatherman e302: 255:- (649:), impulsköp men det var roligt =)

Totalt E-bay: 4488:-
Totalt lokala handlare: 9043:-

Jag har iofs. förmånen av att ha en god vän i USA för tillfället vilket underlättat en hel del när det gäller frakt. Men vissa av sakerna har levererats direkt hem till Sveariket och utan några som helst problem.

Visst är priserna från auktioner, men flera av dessa är köpta genom företag som har sin online shoping på e-bay. En snabb sök i google och man får upp en massa on-line butiker som har liknande priser (utanför e-bay).

Jag tycker det är väldigt underligt att vi i Sverige (norden) ligger så otroligt högt när det gäller prissättning. Är det verkligen så mycket svårare för oss att ta in saker från andra länder? Även om det nu är svårare/dyrare så inte sjutton kan det vara 100% dyrare? Hade det handlat om 25% dyrare vet jag inte om jag hade brytt mig, men 100!

Visst kan man köpa begagnat, men den marknaden är väldigt tunn.

Jag hjälper mer än gärna till och tipsar om hur man handlar på E-bay (det lilla jag vet), skicka mig ett meddelande bara.
Prisexempel på elektronik: GPSmap 60CSx lokalt: 5895:-
E-bay: 336$ = 2,278.49 (dagens kurs) + frakt...

Senast ändrad:
Uppfattningen att begagnademarknaden är tunn får stå för författaren. Rimligt antagande är att begagnademarkanden är lika fet som den öppna marknaden med en viss eftersläpning.
På ställen som Myrorna, Erikshjälpen m fl finns prima grejer till synnerligen låga priser. Att köpa en hel begagnad friluftsutrustning är en annan väg....
//J

Det svåra med begagnatmarknaden är att hitta de prisvärda grejerna.

Jag har inte kollat så mycket på friluftsgrejer på Blocket, men när jag t.ex. kollade på begagnade Xbox för nåt år sen tog folk mer än vad en ny kostade i butik (eftersom priserna på nya Xbox rasat rejält sen 360 kom).

Hade lite korrespondens med MEC i Cannada, eftersom de har bra klättergrejer till priser som ligger rejält lägre än i Sverige, även med omkostnaderna behåller man en stor del av skillnaden - hem till dörr och med allt i sin ordning.

Nåja, av min beställning blev intet, eftersom samtliga artiklar jag lagt i varukorgen inte levereras internationellt.

Skrev lite korkat och frågade om jag fattat fel, men fick bekräftat att just dessa artiklar inte gick att skicka. Mitt blåögda svar blev att; vadå, Camalots måste ju vara lätta att paketera och inte alltför dyra att frakta??

Svaret blev att det inte var transporttekniska problem, utan "local supplier agreements" som ibland förhindrade denna försäljning.

Tror nog att man kan se ett mönster. Vissa tillverkare/agenter lyckas bättre än andra, när det gäller att anpassa priset till olika marknader.

Utöver kundernas betalningsförmåga, så är ju konkurrenssituationen olika i olika länder - och vissa varumärken har ju högre status i vissa länder jämfört med andra.

Har också tänkt på att det kanske går att handla billigare utomlands och genom nätet. Det jag blir osäker på är betalningen. Någon har föreslagit PayPal som betalningssätt. Jag har varit inne där för att försöka registrera, men siffrorna som ska skrivas in från ens bankkort verkar inte stämma i antal - och så blir jag osäker och struntar i hela grejen. Någon som kan förklara ett säkert tillvägagångssätt här?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg