Du betalar 2-3 ggr för mycket!

Har också tänkt på att det kanske går att handla billigare utomlands och genom nätet. Det jag blir osäker på är betalningen. Någon har föreslagit PayPal som betalningssätt. Jag har varit inne där för att försöka registrera, men siffrorna som ska skrivas in från ens bankkort verkar inte stämma i antal - och så blir jag osäker och struntar i hela grejen. Någon som kan förklara ett säkert tillvägagångssätt här?

SEB och Föreningssparbanken vet jag har sätt att låta dig föra över summorna till "tillfälliga" konton,öppnas och avslutas före och efter köpet.Andra banker kanske har nåt liknande.

peter

talthoff

Forumvärd
Visa och Mastercard kort har (väl?) alltid lika många siffror, är det inte den s.k. CVD koden som strular för dig ?

Om det strular att skaffa Paypal, som är ett bra och säkersätt att handla på så skulle jag a) fråga Paypal eller b) min bank/kortutgivare.

CVC koden är inte alltid så tydlig på korten, men 3 siffror är det väl alltid på Visa/MC.

Du kanske inte har ett Visa/Mastercard ?

-Thomas

Om man jámför priser med USA bör man kanske ha i âtanke att USD under de sista âren konstant har sjunkit i värde jämfört med Euron och till den bundna valutor (kronan hör väl dit, eller?)

Det är därför inte helt obegri`pligt att just USA just nu ár ett billigt land att handla i för oss europeer.

Den räkne-sugne kan ju ponera att USD âterigen komme i paritet med Euron, och räkna ut vad grejset dà skulle kosta (idag är förhàllandet rekordlâga 1:38). Situationen skulle naturligtvis âter ándra sig, utan att det har med girigbukar i fabrikations- och handels-ledet att göra.

Att ett europeiskt märke kostar mer i Eurpa än i USA torde bero pà att det Europeiska priset är det pris man vill/bör fà ut, medan det amerikanska priset är ett förlustpris man varit tvungen att sätta för att kunna hàlla sig kvar pà den viktiga USA-marknaden i vántan pà báttre tider vad gáller USD/Euro-kursen.

Vidare är det ju alltid lätt att hacka pà giriga mellanhánder (vilka säkert finns lite hár och dár), â andra sidan kan ju den rákne-sugne àterigen sätta sig ned och göra lite lâtsas-kalkyler

A: Import/distributions-beräkningar
B: Butiksberäkningar
¨
Ang. B: ett alltid lika kul räkneexpempel är det om hur mànga av de produkter man màste beställa pâ chans sisâdär en 6 mànader innan sásongen börjar man sedan màste sálja innan man gâtt plus-minus noll (man kan här leka med olika marginaler, kända variabler som löner, hyra, räntor etc, samt kuligare okánda variabler som: "Regnig sommar" och "Mild vinter")

etc

Senast ändrad:
Jag betalar aldrig mer än vad jag tycker något är värt för mig. Alltså betalar jag aldrig för mycket.

Därmed berikar jag mig när jag handlar. Och inte bara mig själv utan alla de som varit med i ledet, från den som äger företaget som tillverkar, via personen på fabriksgolvet, grossisten, butiken och ett antal andra i kedjan.
Det enda jag ogillar i denna process är de som med tvång anser sig ha rätt att ta del av vårt frivilliga berikande för det begränsar oss.

Så nej, jag betalar inte 2-3 ggr för mycket.

När hänsyn tagits till växelkursen, transportkostnader, tid, tull och moms återstår, som jag ser det, en riskpremie. Jag har köpt en hel del från bl.a. USA, och haft tur. Men antag att man köper en sak i USA där notan slutar på 5000 SEK, och att samma produkt köpt i Sverige skulle landat på 5500 SEK. Är det då självklart att handla från USA? Jag tycker inte det. Är det något strul med produkten kan det vara mycket enklare att åtgärda det om produkten är köpt i Sverige än i USA. De 500 SEK kan då ses som en riskpremie man betalar för större trygghet i köpet. Hur stor riskpremien ska vara är individuellt. Men den bör tas hänsyn till. Enligt min erfarenhet bör riskpremien sättas ganska högt när man handlar från Norge;-)

Raskesven

"Det amerikanska normalhushållet har en årsinkomst före skatt som är 50 procent högre än det svenska. De svarta, som har de lägsta inkomsterna i USA, har nu en bättre levnadsstandard än ett vanligt svenskt hushåll. Om Sverige tillhört USA hade vi varit den fattigaste delstaten. Det visar en jämförande studie som gjorts av vd Fredrik Bergström och chefekonom Robert Gidehag på Handelns utrednings- institut, HUI."

Det ska noteras att den här statistiken togs fram när en dollar var värd kring elva svenska kronor.
Idag kostar en dollar sedan länge under sju kronor.

Om förhållandet mellan de nominella inkomsterna är likadant idag, så är vi således numera rikare än amerikanerna. (Det är kanske delvis därför vi idag kan fynda prylar på andra sidan atlanten)

Hade lite korrespondens med MEC i Cannada, eftersom de har bra klättergrejer till priser som ligger rejält lägre än i Sverige, även med omkostnaderna behåller man en stor del av skillnaden - hem till dörr och med allt i sin ordning.

Nåja, av min beställning blev intet, eftersom samtliga artiklar jag lagt i varukorgen inte levereras internationellt.

Skrev lite korkat och frågade om jag fattat fel, men fick bekräftat att just dessa artiklar inte gick att skicka. Mitt blåögda svar blev att; vadå, Camalots måste ju vara lätta att paketera och inte alltför dyra att frakta??

Svaret blev att det inte var transporttekniska problem, utan "local supplier agreements" som ibland förhindrade denna försäljning.

Tror nog att man kan se ett mönster. Vissa tillverkare/agenter lyckas bättre än andra, när det gäller att anpassa priset till olika marknader.

Utöver kundernas betalningsförmåga, så är ju konkurrenssituationen olika i olika länder - och vissa varumärken har ju högre status i vissa länder jämfört med andra.

Kul att du hittat MEC, ja det är en del av historien som du berättar. Jag har bott och studerad i Calgary i 4 terminer, samt bott där i omgångar senast förra året. MEC är en co-op butik vilket innebär att vid ditt första köp så betalar du 5 dollar, sisådär 30 kronor och blir således livslång medlem. Detta gör att de håller priser långt under övrig marknad. Själv har jag ett tjusigt litet kort som vittnar om mitt medlemskap samt kundnummer.

Precis som du skriver så har de anpassat priset till marknaden, marknaden i Calgary har anpassat sig i förhållande till MEC. Det var vanligt att amerikanare gjorde stopp på vägen för att handla produkter där, då de var billigare än i USA.

Prisbilden var enorm på många produkter, köpte all min utrustning under min tid i Kanada och återbesök, utan att överdriva har jag köpt min utrustning till 50+% av priset i Sverige.

I övrigt så erbjuder Sverige sina ljusa sidor oxå - Naturbolaget hade rea nyligen, Arc'teryx Theta AR jacka ord. pris: 5300:- rea pris: 3300:- och Arc'teryx Epsilon AR jacka, ord. pris: 1800 rea pris: 995:-. Skall nämnas att varorna anlände fortfarande ihopvikta i den plastförpackning de kommit till butiken i.

Kanada har förövrigt liknande sjukvård som i Sverige. Du betalade till Blue Cross ca 900 kronor om året för fri sjukvård. Ungefär som vårt frikostnadsbelopp på 900 i Sverige.

Skulle man nu vara diabetiker såsom jag är så betalar oftast ditt arbete dina övriga sjukvårdskostnader.

Vet inte om inte det gör jämförelsen lite enklare, Sverige vs. Kanada, eller är jag ute och cyklar?

Visst går det att pressa priser

även i Sverige. Det är till stor del en volymfråga. Se på de priser som Ikea höll på sina Jokkmokk-prylar kanske 30 % av priserna på motsvarande i sporthandeln.

Hur mycket generalagenter tjänar har jag ingen aning om men de har sannolikt rätt dryga utgifter för marknadsföring både till konsument och fackhandel.

Gör generalagenter övervinster i Sverige? Inte omöjligt vore nått för Sverker att djupdyka i.

Behövs generalagenter överhuvudtaget? Luktar monopol.

Att köpa direkt från tillverkare utan mellanhänder eller köpa överblivet typ på Gekås eller liknande blir också rejält mycket billigare.

Man kan grovt räkna med att svenska sporthandlare lägger på 100% på många sportprylar. Troligen så gäller detta inte Stadium som mera riktar in sig på massmarknad.

Ett sätt att få ner omkostnader vore kollektiva köp. Det var någon tältköpartråd om detta här på Utsidan i våras men det verkade inte gå att få till leverans i tid annars var det förmodligen en bra idé.

Thure

Man kan grovt räkna med att svenska sporthandlare lägger på 100% på många sportprylar. Troligen så gäller detta inte Stadium som mera riktar in sig på massmarknad.
Thure
Det kanske har ändrats sen jag drev butik på nittitalet men säljer du kläder har du generellt 100% oavsett...
Ett sätt att få ner omkostnader vore kollektiva köp. Det var någon tältköpartråd om detta här på Utsidan i våras men det verkade inte gå att få till leverans i tid annars var det förmodligen en bra idé.
Thure
Är det inte snudd på skamligt att det inte finns en "buyers club" för det goda folket på Utsidan?

Mmm, det är underligt att saker som till och med tillverkas i Sverige (Husqvarna-motorsågar exempelvis) säljs i USA till enormt mycket lägre pris.

Har inga aktuella prisexempel, men ungefär halva priset (moms borträknat) . En snabb googling säger att Husqvarna 353 (bra standardsåg) kostar ca 6000kr i Sverige, motsvarande modell i USA - $350 (med kedja och svärd).

Nä, det finns uppenbarligen stora vinster för oss konsumenter att göra om konkurrensen förbättras i Sverige. Jag tror inte löner och moms är att skylla i första hand. Det känns som att den hårdare konkurrensen i USA gör att tillverkarna dumpar priserna där dessutom, samt höjer här i Europa för att kompensera.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg