Hade lite korrespondens med MEC i Cannada, eftersom de har bra klättergrejer till priser som ligger rejält lägre än i Sverige, även med omkostnaderna behåller man en stor del av skillnaden - hem till dörr och med allt i sin ordning.
Nåja, av min beställning blev intet, eftersom samtliga artiklar jag lagt i varukorgen inte levereras internationellt.
Skrev lite korkat och frågade om jag fattat fel, men fick bekräftat att just dessa artiklar inte gick att skicka. Mitt blåögda svar blev att; vadå, Camalots måste ju vara lätta att paketera och inte alltför dyra att frakta??
Svaret blev att det inte var transporttekniska problem, utan "local supplier agreements" som ibland förhindrade denna försäljning.
Tror nog att man kan se ett mönster. Vissa tillverkare/agenter lyckas bättre än andra, när det gäller att anpassa priset till olika marknader.
Utöver kundernas betalningsförmåga, så är ju konkurrenssituationen olika i olika länder - och vissa varumärken har ju högre status i vissa länder jämfört med andra.
Kul att du hittat MEC, ja det är en del av historien som du berättar. Jag har bott och studerad i Calgary i 4 terminer, samt bott där i omgångar senast förra året. MEC är en co-op butik vilket innebär att vid ditt första köp så betalar du 5 dollar, sisådär 30 kronor och blir således livslång medlem. Detta gör att de håller priser långt under övrig marknad. Själv har jag ett tjusigt litet kort som vittnar om mitt medlemskap samt kundnummer.
Precis som du skriver så har de anpassat priset till marknaden, marknaden i Calgary har anpassat sig i förhållande till MEC. Det var vanligt att amerikanare gjorde stopp på vägen för att handla produkter där, då de var billigare än i USA.
Prisbilden var enorm på många produkter, köpte all min utrustning under min tid i Kanada och återbesök, utan att överdriva har jag köpt min utrustning till 50+% av priset i Sverige.
I övrigt så erbjuder Sverige sina ljusa sidor oxå - Naturbolaget hade rea nyligen, Arc'teryx Theta AR jacka ord. pris: 5300:- rea pris: 3300:- och Arc'teryx Epsilon AR jacka, ord. pris: 1800 rea pris: 995:-. Skall nämnas att varorna anlände fortfarande ihopvikta i den plastförpackning de kommit till butiken i.
Kanada har förövrigt liknande sjukvård som i Sverige. Du betalade till Blue Cross ca 900 kronor om året för fri sjukvård. Ungefär som vårt frikostnadsbelopp på 900 i Sverige.
Skulle man nu vara diabetiker såsom jag är så betalar oftast ditt arbete dina övriga sjukvårdskostnader.
Vet inte om inte det gör jämförelsen lite enklare, Sverige vs. Kanada, eller är jag ute och cyklar?