Den här tråden har hela tiden haft en tendens att skjuta bredvid målet. Visst kanske den svenska marknaden är extra dyr, men poängen är ju att fina friluftskläder är så klart inte värda ett så högt pris i alla fall, eller?. En vara är värd precis vad kunden är beredd att betala. Oavsett om du köper en Tierra Prime-jacka för 4500 kr på Naturkompaniet eller för 3000 kr på nätet, är den verkligen värd sådana pengar? Självklart inte, det finns ingen vetenskaplig bevisning för att den jackan är så mycket bättre än t ex en Everestjacka. Det finns inga oberoende randomiserade/ kontrollerade studier som klart kan visa t ex vilket membran som är överlägset ett annat, men vi köper glatt det mest kända som är 2000 kr dyrare, och det gör vi för att vi köper inte en produkt, vi köper en livsstil. Och vet ni vad, jag gör det med öppna ögon och är jäkligt nöjd med mitt köp!
Jag köper själv de dyra och snygga friluftskläderna, väl medveten om att jag aldrig kan motivera det ur ett forskningsperspektiv, ur ett ekonomiskt perspektiv, eller ens ur ett kvalitetsmässigt perspektiv, men det bekommer mig inte. Det jag reagerar mot i hela den här diskussion, är frågeställningen om varan vi köper är för dyr, om vi blir lurade, för den frågan är enligt mig inte möjlig att besvara. Oavsett vilken falang du tillhör, njut av dina inköp, det tänker i a f jag göra...
Däremot har tråden gett mig en massa bra nätadresser att köpa grejor ifrån, vilket jag uppskattar, så pryldåre man är...