aluminium cykel=värdelöst??

Normalt så spricker det i HAZ, Heat Affected Zone, dvs området närmast svetsen. Mickrosprickor kan man kanske upptäcka med ultraljud eller röntgen. Och jag är inte övertygad att tillväxten är direkt långsam.

Allt som är större än mycket små sprickor bör man nog försöka svetsa.

/Håkan
 
Varför så negativa

Det han diskuterade var en möjlig nödlösning då ramen gått sönder. Har ramen gått sönder går det inte att cykla, punkt slut. Alla lösningar som hjälpligt gör att man kan ta sig till hjälp är väl bättre än inget, eller?

Det handlar ju inte om att cykla utterligare 30000 km utan att hjälpigt kunna ta sig till närmsta smed/mekaniker/bilmek eller liknande.

Om tråden skär i ramen? Big deal! Ramen är skrot i alla fall. Det gäller bara att ta sig till närmsta hjälp.

Jag upplever fortfarande inte att jag fått svar på min fråga om hur ofta ramen verkligen går sönder... (kanske bara är min envishet). Inte ens när någon körde ner i ett hål med 100 kilo packning (eller vad det var) knäcktes ramen, utan det var gaffeln som tog stryk.

/Mattias som med spänning ser fram emot vad kreativa personer hittar på
 
Re: Varför så negativa

mlindstrom; sa:
Jag upplever fortfarande inte att jag fått svar på min fråga om hur ofta ramen verkligen går sönder... (kanske bara är min envishet). Inte ens när någon körde ner i ett hål med 100 kilo packning (eller vad det var) knäcktes ramen, utan det var gaffeln som tog stryk.

De 100 kilona var jag plus packning och den cykeln är en "oversize" Logan-hoj från Coop Forum så den är nog inte riktigt representativ för långfärdshojar.

Knäckte ramen gjorde jag när jag var tonåring och missbedömde djupet på ett dike jag skulle cykla över. Det var en 3-växlad "vanlig" hoj (det är ju 20 år sen eller nåt).
 
Tack för ditt svar..

Min cykelresa till Kina är seriöst menat. Drar i Mars..Längtar varje minut...ibland funderar jag på att dra i höst, men antagligen är det väl bättre att cykla på våren. Hinner ju spara i hop mera pengar också..

mvh lars
 
Re: Re: Varför så negativa

nermander; sa:
mlindstrom; sa:
Jag upplever fortfarande inte att jag fått svar på min fråga om hur ofta ramen verkligen går sönder... (kanske bara är min envishet). Inte ens när någon körde ner i ett hål med 100 kilo packning (eller vad det var) knäcktes ramen, utan det var gaffeln som tog stryk.

De 100 kilona var jag plus packning och den cykeln är en "oversize" Logan-hoj från Coop Forum så den är nog inte riktigt representativ för långfärdshojar.

Knäckte ramen gjorde jag när jag var tonåring och missbedömde djupet på ett dike jag skulle cykla över. Det var en 3-växlad "vanlig" hoj (det är ju 20 år sen eller nåt).

Jajust det, det var ju du som cyklade på en Logan.

Tänk att en Logan höll för en sådan behandling, med 100 kilo last. Det gör att jag skulle förvänta mig att en kvalitets långfärdare skulle hålla mycket bättre, faktiskt.

/Mattias
 
stålram svårt att hitta

Hejsan,

När jag kollar runt i cykelaffärer så är ju alla cyklar i princip aluminium baserade. Vilka cyklar är det som har stålram idag egentligen??? Till och med cykelhandlaren sa att det är svårt att få tag i cykel med stål-ram idag som har vettiga komponeneter på sig. I så fall så skulle man själv sätta ihop delarna, till ett dyrare pris...

Någon kommentar?

/Peter
 
Re: stålram svårt att hitta

peter1973; sa:
Hejsan,

När jag kollar runt i cykelaffärer så är ju alla cyklar i princip aluminium baserade. Vilka cyklar är det som har stålram idag egentligen??? Till och med cykelhandlaren sa att det är svårt att få tag i cykel med stål-ram idag som har vettiga komponeneter på sig. I så fall så skulle man själv sätta ihop delarna, till ett dyrare pris...

Någon kommentar?

/Peter
Det är väl så att aluminium har blivit det material som är inne just nu, med argumentet att det är lätt och starkt
 
Rambrott mm.

Intressant diskussion.

Fick just ett mail fraan en bedroevad Tysk med en "doed" alu-ram. Inte roligt daa han foer bara naagon vecka sedan kommit till Kina foer att cykla.

Min cromo-ram gick av i Ryssland och svetsades i en liten by. Anledningen till att den gick av var att jag inte skruvat i en skruv till vattenflaskhaallaren tillraeckligt djupt och vatten hade blivit staaende i skruvhaalet.
Svetsningen hoell till naagot aar senare i El Salvador. Buntband, slangklaemmor, en traebit, silvertape och senare aeven en hel del staaltraad och diverse metallbitar jag hittade i dikena tog mig de 90 km till naesta staelle. "Svetsmaestaren" i staden bedoemde den ryska svetsningen som undermaalig (vilket ryssen sjaelv ocksaa ansaag, men han hade inte naagon bra utrustning) och beklagade att han inte hade naagon bra utrustning foer ramsvetsning.
Naagot aar senare daa jag var paa vaeg mot Tibetanska skraepvaegar igen, ansaag jag att det var dags foer en riktig svetsning.
Besoekte en gammal vaenn i Islamabad, som aer metallurg och mycket duktig paa att svetsa. Han skar upp ramen, lade i ett roer av tunnare dimension, vek om det gamla och vek om ett tjockare runt allt det andra. Han garanterade att ramen aldrig skulle gaa av i det omraadet igen.
Nu, naestan fem aar senare har jag fortfarande inga problem med den biten.

Som naagon tidigare omtalade aer ett veck katastrofalt paa en ram. En klaafingrig Indier lyckades vaelta ner min fullastade cykel fraan en bro och den landade paa en betongkant ca tvaa meter laengre ner, med resultatet att det var ett kraftigt veck paa sadelroeret. Jag koepte en sadelstolpe lite laengre ner paa gatan och bankade i den i roeret. Lite tyngre, men som nytt ur haallfasthetssynpunkt skulle jag tro. Tur i oturen att cykeln landade paa just stolproeret.

Oversize alu-ramar: taenk pa godstjockleken och hur vael en aeggskaltunn alu-vaegg taal stoetar. Det behoevs inte mycket foer att en rejael buckla ska uppstaa.

Hur ofta cykelramar gaar av under laangfaerdscykling?
Inte en aning, men daa man traeffar "langtidsluffare" i tredje vaerlden, tycker jag det allt som oftast pratas om hur, var och naer ram svetsades. Det aer definitivt inte ovanligt om man koer i tuffa omraaden med tung packning under laang tid. Jag aer dock tvivlande till att det i regel beror paa direkt utmattning. I de flesta fall ligger det ofta en isolerad haendelse bakom.

Skulle jag koera med alu-ram?
Paa fina vaegar, i vaest, varfor inte. Ser aa andra sidan inte naagon anledning till att goera det. Det finns fortfarande maanga tillverkare som saeljer jaettefina cromo-ramar, de aer bara lite svaarare att faa tag paa nu foer tiden.

Saag att Stellan snuddade vid aemnet pakethaallare. Daer skulle jag ALDRIG koera med alu bak. De haaller inte i laengden och det kvittar om de har livstids garanti naer du staar daer ute i ingenstans.
Ihaaliga staalroer aer definitivt det baesta. Da har man en andra chans om ett roer skulle gaa av. Ta med naagon laengd av en rund metallstaang som passar roerdimensionen.

Foer tips om bra staalramar kan intresserade alltid slaenga ivaeg ett mail till mig. Foer stunden kan det dock ta maanader innan jag svarar. Laangt mellan internetstaellena i en del delar av Kina.

JC.
 
Stål, under primitiva villkor

Jag har ingen erfarenhet om långfärdscykling däremot mc genom Afrika och en viss materialkunskap.
Jag har för mig att ramar med Alu-ram har tunnare gods och större diameter på ramrören. Detta gör att de är känsligare för slag som kan deformera rörprofilen. Ett slag på fel ställe kan bli ödesdigert för hållfastheten medan det på ett annat ställe inte påverkar alls. Aluminium är mycket bra att svetsa förutsatt att utrustningen finns (MIG- eller TIG-svets) och att svetsaren vet vad han sysslar med. Stål kan svetsas med mycket enklare utrustning. En krökt ramdetalj i ALU kan gå att böja tillbaka men bara en gång. Uppvärmning av det skadade stället hjälper inte. Stål går att värmebehandla vid böjningen och har man tur så påverkas inte hållfastheten alls. Detta fungerar bäst på massivt gods tex öglan för bakväxeln.
Att inspektera för att hitta utmattningssprickor är ingen dum ide. En del sprickor uppstår under en längre tid och då kan man hejda tillväxten på olika sätt. Ett kan vara att förstärka med plåt, ståltråd, epoxy eller vad man nu har. Det kan också innebära att man får gå till närmaste verkstad för att inte förvärra skadan. Ett annat sätt att stoppa eller fördröja en spricka kan vara att borra ett litet hål i var enda av sprickan. Detta för att ta bort anvisningen till fortsatt sprickbildning, gärna ihop med provisorisk reparation. Hålet måste vara jämnt i kanterna.
Summa summarum: ALU har säkert sina klara fördelar men i områden med ont om MIG- och TIG-svetsar skulle jag använda stålram. På långturer är det inte fråga om något går sönder, utan när. Man skall alltid ha med sig prylar för nödreparationer.
Ståltråd och buntbant kan stoppas in i styret, silvertape, tunn plåt tex colaburkar mm kan vara bra att ha. Ibland får man tälja till någon lämlig träbit. Trä är starkt och lättarbetet.

/Hans
 
Stålram hos Koga

Kolla på Koga.com
Min cykel från 2002 års kollektion är av "chrome molybdenum"
Visserligen var den dyr, men en så underbar cykel måste få kosta...
Inkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blimp aluminium-/karbonram och karrdragning Långcykling 3
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
x-treme Aluminium Vs. Stålram Långcykling 32
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg