Rambrott mm.
Intressant diskussion.
Fick just ett mail fraan en bedroevad Tysk med en "doed" alu-ram. Inte roligt daa han foer bara naagon vecka sedan kommit till Kina foer att cykla.
Min cromo-ram gick av i Ryssland och svetsades i en liten by. Anledningen till att den gick av var att jag inte skruvat i en skruv till vattenflaskhaallaren tillraeckligt djupt och vatten hade blivit staaende i skruvhaalet.
Svetsningen hoell till naagot aar senare i El Salvador. Buntband, slangklaemmor, en traebit, silvertape och senare aeven en hel del staaltraad och diverse metallbitar jag hittade i dikena tog mig de 90 km till naesta staelle. "Svetsmaestaren" i staden bedoemde den ryska svetsningen som undermaalig (vilket ryssen sjaelv ocksaa ansaag, men han hade inte naagon bra utrustning) och beklagade att han inte hade naagon bra utrustning foer ramsvetsning.
Naagot aar senare daa jag var paa vaeg mot Tibetanska skraepvaegar igen, ansaag jag att det var dags foer en riktig svetsning.
Besoekte en gammal vaenn i Islamabad, som aer metallurg och mycket duktig paa att svetsa. Han skar upp ramen, lade i ett roer av tunnare dimension, vek om det gamla och vek om ett tjockare runt allt det andra. Han garanterade att ramen aldrig skulle gaa av i det omraadet igen.
Nu, naestan fem aar senare har jag fortfarande inga problem med den biten.
Som naagon tidigare omtalade aer ett veck katastrofalt paa en ram. En klaafingrig Indier lyckades vaelta ner min fullastade cykel fraan en bro och den landade paa en betongkant ca tvaa meter laengre ner, med resultatet att det var ett kraftigt veck paa sadelroeret. Jag koepte en sadelstolpe lite laengre ner paa gatan och bankade i den i roeret. Lite tyngre, men som nytt ur haallfasthetssynpunkt skulle jag tro. Tur i oturen att cykeln landade paa just stolproeret.
Oversize alu-ramar: taenk pa godstjockleken och hur vael en aeggskaltunn alu-vaegg taal stoetar. Det behoevs inte mycket foer att en rejael buckla ska uppstaa.
Hur ofta cykelramar gaar av under laangfaerdscykling?
Inte en aning, men daa man traeffar "langtidsluffare" i tredje vaerlden, tycker jag det allt som oftast pratas om hur, var och naer ram svetsades. Det aer definitivt inte ovanligt om man koer i tuffa omraaden med tung packning under laang tid. Jag aer dock tvivlande till att det i regel beror paa direkt utmattning. I de flesta fall ligger det ofta en isolerad haendelse bakom.
Skulle jag koera med alu-ram?
Paa fina vaegar, i vaest, varfor inte. Ser aa andra sidan inte naagon anledning till att goera det. Det finns fortfarande maanga tillverkare som saeljer jaettefina cromo-ramar, de aer bara lite svaarare att faa tag paa nu foer tiden.
Saag att Stellan snuddade vid aemnet pakethaallare. Daer skulle jag ALDRIG koera med alu bak. De haaller inte i laengden och det kvittar om de har livstids garanti naer du staar daer ute i ingenstans.
Ihaaliga staalroer aer definitivt det baesta. Da har man en andra chans om ett roer skulle gaa av. Ta med naagon laengd av en rund metallstaang som passar roerdimensionen.
Foer tips om bra staalramar kan intresserade alltid slaenga ivaeg ett mail till mig. Foer stunden kan det dock ta maanader innan jag svarar. Laangt mellan internetstaellena i en del delar av Kina.
JC.