aluminium cykel=värdelöst??

Re: Varför så negativa

mlindstrom; sa:
Jag upplever fortfarande inte att jag fått svar på min fråga om hur ofta ramen verkligen går sönder... (

Jag har en kollega som lyckats knäcka 3 stålramar genom åren. Han är visserligen inte särskilt tung, och har nästan bara kört cyklarna ToR jobbet-hemma. Några mil på asfalt i all enkelhet dag ut och dag in. Men även det kan tydligen få en ram att lämna in på 5-7 år om man vevar tillräckligt energiskt...
Hans cyklar har brustit vid bakgaffeln innan undre ramröret har gett sig..
 
Rambrott

Jepp! Jag känner mig manad att hoppa in i diskussionen om aluramar och rambrott... För 27 år sedan var jag på väg till Norge med packning på en nyköpt svensk hoj då ramen utan förvarning gick av vid tramporna (?). Jag fick linka mig tillbaks till ett tåg och vidare till handlaren... Cykelhandlaren bytte in den och jag valde då en fransk långfärdshoj av märket Peugeot. En cykel som jag cyklat med runt Europa och Skandinavien med och där jag aldrig haft problem med. Idag är det bara ramen som är original, allt annat är bytt. Och min fru trampar den både på långturer och Tjejtrampet i Sthlm. Så jag är väl en sån där stålramsfan. Jag är tveksam om en aluram skulle klarat de påfrestningarna som den cykeln gjort.
Vad jag hört är alu på modet. (Det kommer t.o.m. barncyklar i det materialet...) Att jag väljer stål beror på att jag tror det är ett starkare, segare och robustare material. Och visst, vem som helst kan svetsa och laga ramen om olyckan skulle vara framme. Vi planerar en tur i Indien i vinter och tänker byta bägge våra cyklar från Peugeot och Dawe till Mtb. Med ramar i stål, 26-tumshjul och pakethållare i stålrör. Jag har hittat Thorn eXp: hojar som verkar passa våra behov bra. Det handlar alltid om att ha vettiga grejer innan man slänger grejerna på flyget, på plats blir det bara bökigt att laga och inte alltid lätt.
Cannondale har faktiskt fina hojar med garanti, men jag är tveksam till att ta med dem på flyget just på grund av att de skulle kunna skadas och vad gör man då? Å andra sidan är det väl inte alla som ska ge sig ut på resor i tredje världen? Pajar en aluram i Alperna... ja, då får man väl leta upp nån liten guru som kan svetsa ihop skadan. Eller fungerar t.ex. Cannondales garanti så att dom skickar ner en ny omgående?
Adressen till Thorn (om någon skulle bli intresserad) är: http://:www.sjscycles.com. LO-cykelsport i Svanesund på Orust har kontakter på långfärdscyklar och är på gång att ta in Thorn! Telefon 0304-44 712
Jag tycker Thorn har ett bra argument på sin hemsida som jag förstår och köper.
Och... ja... en ram kan gå av utan förvarning. Vem röntgar sin ram innan turen?

Hälsningar Jürgen
 

Guest

Gäst
Har som tidig tonåring knäckt två ramar. Den ene vek sig som en banan, fast värre. Den andre började spricka vid styrhuvudet men den svetsade jag ihop hos en kompis.

Köpte en pendlarcykel av märket Greenfield för 1500:-(smeknamn Greenspan och Garfield). Tio års ramgaranti, stod det.

Var hos en cykelhandlare och snackade cyklar och kvalitet och jag frågade då om vad han ansåg om sk "Varuhuscyklar". Han sågade dem fullständigt. Efter en vinter skulle en Greenfieldcykel vara rostig i princip överallt och ekrar skulle brista åt höger o vänster, enligt honom.

Min Greenfield är nu ett år och är i skick som ny.
Kommer nog inte att byta ut cantileverbromsen fram mot en V-broms, eftersom den ökade bromseffekten kommer att fresta på gaffel o ram.
 
Håller ramen?

Brott på en metall uppkommer antingen av en kraft som är större än metallens brottgräns eller genom utmatting efter upprepade påfrestingar.
Både Stål(CroMo) och Titan har en gräns på hur stora påfrestingar de tål under den gränsen händer ingenting.
Aluminimum har däremot ingen gräns för utmattning utan varje påfrestning försvagar metallen och leder till slut till att den går av. Detta vet tillverkarna och konstruerar AL ramar så de ska tåla på frestingar i flera år. Även efter många år års använding är en ram av Stål eller Titan fortfarnade som ny,men inte Aluminumramen.
En aluminum ram har normalt en livslängd på 3-5 år beronde på hur kraftigt den är gjord.
En stål ram håller så länge inget brott uppstår men måste kanske riktas omn efter en omkullkörning med packning.

Hoppas det har hjälpt dig lite med ditt problem,jag kan inte avgöra ifall din ram är dålig men tycker nog att den ska hålla åtminståne i 1 år utam att den ska vara utmattad.

Jocke
 
Finare cykelramar är tunnväggiga och det gäller att ha lite skills samt lämplig utrustning att svetsa det..

Vanlig MIG räcker inte speciellt långt.

Senare om det är någon konventionell svetsteknik så kolar man sönder metallen och det spricker brevid svetsen istället..
 
Stål- och ti- samt alramar

Har alla för och nackdelar. För några år sen lanserade MCB en direktörscykel i titan. Problemet var att ramen sprack trots inlagda stålförstärkningar. Al-ramar och gafflar går bara av. Resultatet kan bli spektakulärt och smärtsamt! Bättre tunväggiga stålramar hårdlöds! Samt fogas med passande muffar så att kapiläreffekten består.
Min kamrat hade styrbrott (al) i en bättre nedförsbacke i god fart. Hans sinnesnärvaro fick honom att bromsa och hålla sig uppe men han kissade i byxorna trots att han är tränad jaktflygare.... Själv fick jag fälgbrott (al) i en nedförsbacke. Hjulet låste sig i bromsen och jag sladdade på framhjulet högt över asfalten innan vi separerade när farten gått ner, smärre skrapsår och viss stelhet efteråt. Med nytt hjul på fortsatte färden.
Jag observerade ett framgaffelbrott i alperna i nedförsbacke, gropig väg. Han gick i men var som tur var varmt klädd och kom snabbt upp på bakbenen igen med blotta förskräckelsen.
Ett rambrott vid styrstammen ger mycket otrevliga cykelegenskaper då styrningen flexar. Pröva hemma på p-platsen med att lossa styrlagret 3/4 varv så förstår du nog vad jag menar!
Att lappa med omsvep, vire och skruv eller popnit verkar hemma vid datorn vara god McIver men i verkligheten krävs det nog både kompositlimsförband och bättre grejor än slangklämmor för att få ramen till 75kg gubbe + 10 kg cykel + 15 kg packning att hålla i trafiken.Närapå 1/2 karan lutar ju nedför från något håll, även om det blåser motvind!
Så rådet till Al-ramägaren blir nog att gå till närmaste cykelhandlare!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-28 kl 09:31]
 
Rambrott

Jag har haft ett rambrott på en av mina cyklar (vintercykeln), en 3 växlade Crescent som är från 1975. Omkring 1987 gick det nedre ramröret gick av uppe vid styrhuvudet, med början på undersidan ramröret där det är fastsvetsat i styrhuvudet. En vänlig egenföretagare svetsade ihop det hela på 5-10 minuter (skydda däcken från svetsloppor och slagg).
Brottet är ca 45 grader, så länden å den korta rörstumpen är mellan 0 och 20 mm.
Jag har så här efteråt svårt att se att det funnits något annat alternativ till lagning, än svetsning.
Jag har nu kört med lagad ram i över 15 år. Cykeln har inte utsatts för några större påfrestningar då jag väger runt 60 kg och cykeln aldrig varit touringlastad.

Även ”vevarmarna” av smitt stål (enligt reklamen) har gått sönder för si så där 15 år sedan på den här cykeln. En bergsingenjör som kollade brottytorna sa att brottet berodde på en dislokation (?), någon sorts förorening i materialet som varit där redan vid tillverkningen.

Per Brune
 
Fundering på nödlösning

Vad tror ni om följande:

Tillverka någon sorts överdimensionerade slangklämmor i lämplig dimension, med två gängade tappar som sticker ut åt varsitt håll.

Vid ett brott på ett rör eller vid en fog kan man skruva fast en eller flera sådana på varje sida om skadan och skruva fast en trä eller metallskiva på tapparna för att hålla ihop det hela.

Det borde ge klart hållbararare och styvare lagning än ståltråd och silvertejp, vara skonsamt för rören och litet nog för att följa med.

Eller?
 
Re: Håller ramen? En retorisk fråga?

Skidåkarn; sa:
Aluminimum har däremot ingen gräns för utmattning utan varje påfrestning försvagar metallen och leder till slut till att den går av. Detta vet tillverkarna och konstruerar AL ramar så de ska tåla på frestingar i flera år. Även efter många år års använding är en ram av Stål eller Titan fortfarnade som ny,men inte Aluminumramen.
En aluminum ram har normalt en livslängd på 3-5 år beronde på hur kraftigt den är gjord.
En stål ram håller så länge inget brott uppstår men måste kanske riktas omn efter en omkullkörning med packning.

Innebär det att min alu.touringhoj som i skrivande stund rullat 780 mil på denna och förra säsongen kommer att brista näst eller någon av de två där på följande säsongerna och att jag då får en ny hoj eftersom tillverkaren lämnat 10 års ramgaranti?

Om svar ja så kommer nog alu.hojarna att försvinna från marknaden inom några få år då ingen tilverkare kommer att våga erbjuda och sälja dem.
 
Aluramar håller!

klippen; sa:
Innebär det att min alu.touringhoj som i skrivande stund rullat 780 mil på denna och förra säsongen kommer att brista näst eller någon av de två där på följande säsongerna och att jag då får en ny hoj eftersom tillverkaren lämnat 10 års ramgaranti?

(Mycket av det här har jag hittat i gamla inlägg här, tack till er som ursprungligen skrev dem)

Det går mycket väl att dimensionera aluramar så att de håller minst lika länge som stålramar. Läs här:
http://groups.google.com/groups?selm=20011126151609.02520.00001100@mb-fi.aol.com&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=m2bshprmaq.fsf@localhost.bitstream.net&output=gplain
och
http://groups.google.com/groups?selm=20011127092627.29672.00002025@mb-cj.aol.com&output=gplain
"at 75% of the specific fatigue strengh of steel, this aluminum will handle 500 times the number of cycles"
En korrekt dimensionerad aluminiumram kan alltså både vara lättare och ha en längre livslängd än en stålram.

Att tillverkaren av din ram lämnar 10 års garanti borde vara ett bevis på att ramen är korrekt dimensionerad.
En annan tillverkare av aluramar som tror så mycket
på sin produkt att de lämnar livstids garanti är Cannondale:
http://www.cannondale.com/policies/bike_warr_policy.html

Hur lång är garantin på de stålramar som har nämnts här?

Ett omfattande utmattningstest av olika ramar finns här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
Firman som gjorde det ursprungliga testet har nu fortsatt med fler ramar:
http://www.efbe.de
Hur klarar sig alu-ramarna i de testerna.

En bra sida om materialteknik för cyklister är:
http://biketrail.318.nu/mek/metals/metal.asp

Att påstå ngt så befängt som:
En aluminum ram har normalt en livslängd på 3-5 år beronde på hur kraftigt den är gjord
faller som alla inser på sin egen orimlighet. Cannondale har tillverkat aluramar i över 20 år, många av de äldsta används fortfarande, hur kan det komma sig?

Materialet är sekundärt, det viktiga är att cykeln är korrekt dimensionerad och tillverkad.
Att både modellen och tillverkaren har funnits länge och att garantin är generös är inte heller ngn nackdel.

Cykla på
Håkan
 
Korrekt!

När det gäller Cannondale och aluminium har dom ett bra rykte och skulle aldrig bygga aluminiumramar om de inte höll måttet. Deras garanti talar sitt eget språk. (Att dom sen inte har en utpräglad långfärdshoj på sitt program kan man ju fundera på) Vad som kan vara oroväckande är de massor av cyklar som säljs på typ coop och varuhus och som i stort sett är skräp! Det har blivit en trend att alla cyklar som säljs idag ska vara i alu. Nästa år kommer barncyklar vara övervägande i detta materialet, vilket torde vara ganska överdrivet...
Man måste ta ett övervägande till vad cykeln ska användas till och vilken tillverkare man vill ha förtroende för. Cannondale är ett märke. Att jag inte valt dem beror mer på att jag vill kunna laga min ram i tredje världen än att de skulle vara dåliga.
Att ramar går sönder på vanliga cyklar som lastas inför en långtur, och som får slita flera långa mil kanske inte är så underligt. Har man långfärdscykling som ett intresse, köper man en cykel speciellt byggd för just det ändamålet. Det betyder att om man skulle t.ex. välja en Thorn eXp, så får man en utmärkt cykel med packning, med som inte lämpar sig så bra att cykla olastad...
I denna värld av långfärdscyklister finns det många olika tankar om valet av hoj, packning, vägval m.m. En sak som förenar de flesta är att stål är att föredra om man ska långcykla. Jag går på majoriteten av dessa asfaltstuggare och kommer välja en stålram till min nästa hoj. Bara allt fungerar och jag kan ha förtroende för ramen jag sitter på!

Jürg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blimp aluminium-/karbonram och karrdragning Långcykling 3
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
x-treme Aluminium Vs. Stålram Långcykling 32
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg