Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök

Men det ändrar inte att fjäderns stansade bucklor inte fjädrar ut och låser Trangiakoppen i undre vindskyddet. Jag provar att fila hålen för bucklorna men har inte riktigt fått till det.

Thure

Fick till det genom att böja till fjädern på sidan som inte satt. Enklast med två tänger precis på vardera sida vecken. I mitt fall behövde bucklan ner någon mm, genom att böja utåt på ett av nedre vecken,.

Försökte också borra upp hålet nedtill för bättre passform till Novan, men gav inte resultat. Blev rädd för att deformera koppen, rätt tungt för stegborren. Sitter sannolikt tillräckligt bra och robust med omvänd mutter ändå, även om rättvänd är mer elegant.
 
Hållaren till gasbrännaren GB74 är ett alternativ. Tyvärr verkar den vara svår att få tag på lös, Trangia säljer den inte som reservdel. Den lösningen kräver dessutom en extra kopp för förvärmningsbränsle.

Min lösning är en lätt modifierad gasbrännarhållare, och under den en kopp från hållaren till ett gammalt Optimus Explorer som jag hade liggande. Tror att den är samma som senare fanns till Nova.

Visa bilaga 40387

Med detta montage hamnar brännaren lite högre än med Trangias kopp. Efter en viss tillbockning av hållaren så att brännaren hamnar lite längre ner sticker hatten upp 34 mm över det undre vindskyddet. Då är det ungefär en centimeter kvar till kastrullens botten.

Visa bilaga 40388

En bra sak med denna lösning är att det är lätt att tända spriten i koppen när man vill förvärma. Det finns plats att sticka ner en tändsticka ända ner i botten.

En dålig sak är att brännaren inte sitter lika stabilt som med en stadigare hållare. Jag som inte gillar glapp och vingel löste detta med att tillverka ett litet bleck som stödjer mot kanten på hålet i vindskyddet där reglerratten sticker ut.

Visa bilaga 40389

Det finns säker elegantare lösningar, men detta fungerar riktigt bra. Brännaren sitter stadigt och det är lätt att finjustera lågan med ratten utan att allt glappar.

Visa bilaga 40390

Utan pump och flaska väger detta arrangemang 267 gram enligt min våg. Trangias gasbrännare GB74 väger 175 g på samma våg. Så kör man på gas så är det ungefär 90 grams vikttillägg för att få vätskematning och en mycket bättre regleringsförmåga. Sedan har man ju förstås möjligheten att köra på bensin och fotogen, men då får man släpa på den ganska tunga och klumpiga pumpen också.

tystbrännarhatten- vad är det för lösning du har där?
 
Glasfiberstrumpa? Ser ut ungefär som den som finns i tändrännan på KAP Arctic:

Eller denna:

Den var jag inne på ett tag när jag experimenterade med olika sätt att tända min finska KAP-Arctic klon (det är alltså ett kit som gör att en hattbrännare till den norska arméversionen av Optimus 111 kan användas i Trangia).

Jag kom inte så långt att jag satte ihop rännan eftersom tändningen av spriten i koppen gick lika bra med en extralång tändsticka genom det stora förborrade slanghålet på nedre vindskyddet. Och tändsticka (eller tändare) är ju ändå det rekommenderade sättet att tända hattbrännare.

Men det såg ut att fungera, glasfibern brann inte upp. Fast för Polaris har jag aldrig tänkt på någon ränna, tycker det är enkelt att tända mineralullen under brännaren med vanlig tändsticka eller eldstål (om man har ont om tändstickor).

//J
 
Är det någon som har lyckats konstruera en fungerande tändränna? På gamla Arctic finns det ju en som fungerar utmärkt. Jag funderar på att försöka få till en ränna, och det vore trevligt att ha en veke i den så att det blir lättare att tända. Men vad ska man använda för material som veke? Den som finns på Arctic tror jag är rundstickad av något brandsäkert fibermaterial och sedan tillplattad när den tryckts fast i rännan.
Den förefaller rullad i ett Engelskt hjul. Känner du till en plåtformare som har och kan?
 
Den förefaller rullad i ett Engelskt hjul. Känner du till en plåtformare som har och kan?
Nej, min tanke var att knåpa ihop något eget till Polaris-brännaren. Men det är ju som joru skriver; behovet är inte lika stort på Polaris som på äldre brännare där koppen för förvärmningsbränslet hamnar längre ner. Ska fundera på saken ett tag till…
 
Optimus polar med Trangia. 110% tycker jag.
 

Bilagor

  • PXL_20241230_180703620.jpg
    6.5 MB · Visningar: 57
  • PXL_20241230_180625905.jpg
    5.2 MB · Visningar: 52
  • PXL_20241230_180615939.jpg
    5.3 MB · Visningar: 52
Jag kör i dagsläget med Nova monterad i Trangia, med den gamla Optimuskoppen. (Trangia Multifuel var tillverkad av Optimus, Multifuel X2 är tillverkad av Primus). Har även Polaris, men det har förekommit uppgifter om läckage i slanganslutningen på Polaris.
Om jag vill köra på gas funkar GB74 fortfarande utmärkt.
/John
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg